منطقه آزاد انزلی شاه‌کلید توسعه اقتصادی گیلان + تصاویر

محدوده منطقه آزاد انزلی در گیلان شاهد دوران طلایی در صنعت، تجارت و گردشگری منطقه بوده و در آینده نزدیک به حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد و تجارت جهانی تبدیل می‌شود.

منطقه آزاد انزلی شاه‌کلید توسعه اقتصادی گیلان + تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از تسنیم، منطقه آزاد انزلی محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور خارج بوده و با بهره‌گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی،عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر به توسعه اقتصادی گیلان و کشور کمک می‌کند.

براساس مصوبه هیئت دولت در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین و در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تبدیل شد.

در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی به  تصویب هیئت وزیران رسید و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری، اداره کل بنادر و کشتیرانی استان، شهرک صنعتی انزلی و  محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق  ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شود.

گام‌های استوار منطقه آزاد انزلی برا تحقق سند چشم انداز

جذب فناوری‌های جدید وانتقال علم و دانش فنی به عوامل تولید داخلی همسو با توسعه علمی و فناوری جهان،  تسریع در فرایندهای تجاری، اقتصادی و فناوری با ایجاد بستر مناسب برای انجام آزمایشی طرح‌ها و تعمیم آن به سراسر کشور از اهداف منطقه ازاد انزلی مطابق ب با سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است.

عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی، رشد و توسعه اقتصاد، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی،  ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازارکار وکالا، تشویق تولید و صادرات کالا، ورود و حضورفعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی از دیگر اهداف منطقه ازاد انزلی است.

افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به ۹۶۰۰ هکتار

با پیگیریهای صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی و بنا به تصویب نامه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی که به تأیید ریاست محترم جمهور رسید بنا بر پیشنهاد دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی محدوده منطقه آزاد انزلی گسترش یافت.

محدوده فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت به مساحت ۲۲۳هکتار یکی از مهم‌ترین بخش‌های اضافه شده به محدوده منطقه آزاد انزلی در خردادماه امسال بود که درنتیجه محدوده منطقه آزاد انزلی از سه هزار و ۲۰۰هکتار به بیش از ۹هزار و ۶۰۰هکتار افزایش یافت.

منطقه آزاد انزلی حلقه اتصال اقتصاد ملی به تجارت جهانی است

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به ویژگی‌های این منطقه، اظهار کرد: پس از اتصال بندر انزلی به راه‌آهن سراسری  و آستارا  و همچنین بهره‌برداری از بزرگراه قزوین- رشت- انزلی شاهد وقوع انقلابی در صنعت حمل‌و‌نقل (به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه) و ترانزیت کالا و مسافر در منطقه خواهیم بود.

رضا مسرور، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود و پس از اتمام پروژه‌های زیرساختی محدوده منطقه آزاد انزلی شاهد دوران طلایی در صنعت، تجارت و گردشگری منطقه و کشور خواهیم بود چراکه این منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد و تجارت جهانی است.

وی با اشاره به ثبت بیش از ۹۵۰ شرکت در منطقه آزاد انزلی، گفت: ثبت یک‌روزه شرکت در منطقه ازاد انزلی از ابتدای امسال اجرایی شده که نتیجه مثبتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی داشته است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، خلق مزیت‌های جدید و اجرای معافیت مالیاتی-گمرکی برای فعالان اقتصادی منطقه، ثبت یک‌روزه شرکت، اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و تردد خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی و اعمال مزایای قانونی منطقه درشهرک صنعتی انزلی را از اقدامات این سازمان برای جذب بیش از پیش سرمایه‌گذراان برشمرد.

مسرور تصریح کرد: تلاش به منظور توسعه همکاری‌های بین‌المللی مشترک در عرصه‌های اقتصادی- ترانزیتی با کشورهای حاشیه دریای خزر را از دیگر اقدامات منطقه ازاد انزلی برای ایجاد جاذبه بیشتر برای سرمایه گذاران اعلام کرد.

وی خواستار بهر‌ه‌مندی فعالان صنعتی از مزایا و معافیت‌های قانونی منطقه شد و افزود: با عنایت به اینکه کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش مهمترین مشکل واحدهای تولیدی فعال در این منطقه برای تأمین مواد اولیه و امور جاری است، این سازمان با معرفی شرکت‌های متقاضی به بانک‌های عامل، زمینه برطرف نمودن مسائل مطروحه را فرآهم می‌کند.

فعالیت ۸۰ شرکت تولیدی صنعتی در منطقه آزاد انزلی

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی دارای دو شهرک صنعتی با بیش از ۸۰ شرکت تولیدی صنعتی در حوزه‌های صنایع سلولوزی، فولادی، غذایی، تجهیزات پزشکی، الکترونیک، پوشاک و صنایع با تکنولوژی بالا بوده که  بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در انها شاغل هستند.

مسرور با اشاره به اهدف گردشگری منطقه ازاد انزلی و  با اشاره به اینکه طرح‌های سالم سازی می توانند در افزایش میزان گردشگر و اقامت در مناطق گردشگرپذیر بسیار تاثیرگذار باشد، خاطر نشان کرد: اجرای طرح سالم سازی دریا از وقوع تلفات ناشی از غرق شدگی جلوگیری می کنند و ارتقای سطح کیفی محل شنای مجزا، تامین امکانات رفاهی و تفریحی در طرح های سالم سازی امری حیاتی است.

وی، هدف اصلی بهینه سازی طرح های سالم سازی دریا را تکریم گردشگران و مسافران ورودی به منطقه دانست و تاکید کرد: با توجه به گردشگر پذیر بودن شهرستان بندر انزلی هر ساله مسافران زیادی وارد شهرستان و منطقه آزاد انزلی می ‌شوند که باید برای خدمات دهی مطلوب به آنان از تمامی ظرفیت‌ از جمله تجربیات سال‌ های گذشته در موضوع ساماندهی سواحل استفاده شود.

مسرور با اشاره به راه‌اندازی حمل کالای مسافر، گفت: هر مسافر در سال می تواند ۸۰ دلار کالا به عنوان معافیت استفاده کرده و هر نفر برای بهره‌مندی از این معافیت باید کارت سبز مسافری استفاده کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه