بریز و بپاش در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت زیاد است

هنوز هم نام فرهاد شوقی که به میان می آید، تصویری، ناخودآگاه در ذهن شکل می گیرد. تصویری از بنر برافراشته ای در روزهای پرالتهاب تبلیغات شورای شهر رشت. بنری که در آن یک جمله بیش از پیش خودنمایی می کرد: فرهاد شوقی، نامزد مورد حمایت مجمع اصولگرایان.

بریز و بپاش در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت زیاد است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خزرآنلاین، فرهاد شوقی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت و فرزند شهید بزرگوار حسین شوقی، متولد ۱۳ مهر ۱۳۶۵ است. در اهواز به دنیا آمده است و هنوز ۳ ماه از حضورش در دنیایی که برای او داغ و سوز فرداها و فرهادها را به ارمغان داشت، نگذشته بود که پدر عزم سفر کرد و او ماند و برادر ۳ ساله اش و مادر ، آنها ماندند و خدا و یاد بابا و…

پدر وی، شهید بزرگوار حسین شوقی در شهریور ۱۳۴۱ در روستای چهارده آستانه اشرفیه بدنیا می آید و تحصیلات ابتدایی را در روستای چهارده به اتمام می رساند. سپس به دلیل وضعیت مالی خانواده راهی رشت می شود و در یک شیرینی فروشی مشغول به کار می شود تا مخارج ادامه تحصیلش را بدست آورد. دوران راهنمایی که پایان می یابد عزم تهران می کند و  جهت تحصیلات مقطع دبیرستان وارد ارتش می شود.

این موضوع همزمان می شود با سال ۵۷ و حوادث دوران پیروزی انقلاب. در ایام نزدیک به پیروزی، چند ماهی را از ارتش خارج می شود و بعد از تحقق انقلاب دوباره به ارتش می پیوندد. ۲ سال در تهران مسکن می گزیند و درسش را ادامه می دهد.

 شهید شوقی، از سال ۵۹ تا سال ۶۵ را در اهواز سکنی می گزیند. فرزندانش در همانجا متولد می گردند و درست زمانی که فرهاد ۳ ماهه بود پدر به صف شهیدان راه حق و حقیقت می پیوندد. فرهاد و برادر بزرگترش و مادر ، دو ماه قبل از شهادت پدر به رشت برگشته بودند.

شهید شوقی قبل از شهادت چند باری مجروح شده بود و آخرین مجروحیتش که بسیار شدید هم بود درست یک سال قبل از شهادتش رخ می دهد.

قبل از عملیات کربلای ۵ رفت و آمد های دشمن بعثی در منطقه زیاد می شود . هواپیماهای عراقی وارد منطقه می شدند و منطقه را زیر آتش می بردند. در همان روزهاست که ماشین شهید شوقی مورد اصابت راکت هواپیمای دشمن قرار می گیرد و نزدیکی های پادگان حمید به درجه رفیع شهادت نائل می آید. 

در ادامه مصاحبه خبرنگار خزرآنلاین با فرهاد شوقی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت را از نظر می گذرانید.

خزر: آقای شوقی! خوش آمدید. در ابتدا اگر صحبتی دارید بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. ممنونم از فرصتی که در اختیار بنده گذاشتید. خزرآنلاین رسانه ای بوده است که فراجناحی عمل کرده است و منتسب به جناح و گروه و فرد خاصی نیست. این فراجناحی کار کردن بسیار مشکل است که شما تا کنون به خوبی از پسش برآمده اید و امیدواریم در ادامه این مسیر نیز موفق باشید.

خزر: ممنونیم. آقای شوقی چندی پیش کارخانه شن و ماسه شهرداری پلمپ شد. هر چند فک پلمپ به زودی انجام شد اما به نظر تاثیر نامطلوبی در فضای شهرداری و خدمات شهری به جا گذاشت. نظرتان در این مورد چیست؟

بله! متاسفانه نحوه تعامل دستگاه های دولتی با مجموعه شهرداری و شورا در پایین ترین سطح ممکن در دوره های گذشته است. متاسفانه نوع برخوردها و اظهار نظر های سایر دستگاه ها نسبت به شورا به دلیل مشکلاتی است که در شورای گذشته بوجود آمده است.

ما تلاشهای بسیاری را در جهت بهبود رابطه بین شورا، شهرداری با سایر دستگاه ها و مردم انجام داده ایم. بودجه شهرداری یک بودجه عمومی است و باید از خود مردم گرفته شود و برای خود آنها خرج شود و طبیعی است تا اعتماد سازی انجام نشود مردم برای عمران و آبادانی این شهر پولی تزریق نمی کنند. به نظر من باید اعتماد مردم را به دست آورد.

باید ارتباط بین شورا و شهرداری و ارتباط بین شورا و ادارات دولتی برای حل مشکلات مردم و ایجاد فضای ایده آل و خوب، همیشه برقرار باشد.

خزر: آقای شوقی به نظر می رسد اساس تشکیل برنامه ای به نام کنکاش که البته با انتقادات فراوانی هم روبرو بوده است، همین باشد. آیا این گفته را می پذیرید؟

بله! ما هم حرف زیاد داریم اما ذات ایجاد این برنامه به نظرم درست است چرا که باعث می شود مردم از نزدیک در جریان فعالیت های شورا قرار بگیرند و این می تواند در اعتمادسازی بسیار تاثیرگزار باشد.

خزر: اما انتقاداتی هم مطرح است بالاخص درباره هزینه این برنامه؟!

بله، قبول دارم. ببینید نوک پیکان انتقادات به سمت شورا نباید باشد بلکه باید صدا و سیما را هدف بگیرد. صدا و سیما نباید به خاطر هر چیزی پول طلب کند. متاسفانه چندی پیش نیز برنامه مذهبی نیمه شعبان را با همکاری هیات های مذهبی داشتیم که صدا و سیما برای زیرنویس کردن زمان و مکان برنامه درخواست پول داشت که خیلی از این بابت متاسف شدم!

 

خزر: عملکرد کمیسیون فرهنگی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کمیسیون فرهنگی شورای شهر با حضور هفت نفر از اعضای شورا جز منظم ترین و فعالترین کمیسیون های شورا است که بهترین و بیشترین طرح ها را برای فعالیت های فرهنگی دارد. جلسات این کمیسیون همواره در موعدهای از پیش تعیین شده و با حضور حداکثری اعضا برگزار می شود. ما بیشترین طرح ها را برای فعالیت فرهنگی در این کمیسیون داشته ایم.

ما علاوه بر موارد مصوب در کمیسیون فرهنگی در شورا که در قالب کارهای روتین انجام می شود، موارد مصوب دیگری را چون بهسازی و بهینه سازی فضای عبور و مرور در شهر را نیز داشته ایم.

کمیسیون فرهنگی یک کمیسیون فعال و پویاست. ما فعالیت های مشترک خوبی با سپاه و نیروی انتظامی داشته ایم و در این ۴ ماه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به این ها کمک کرده ایم. این کمیسیون کمک های فراوانی به اجرای برنامه های فرهنگی از جمله اعزام کاروان های راهیان نور، کمک به کاروان پیاده زیارت مرقد امام و … داشته ایم.

 

خزر: آقای مهندس، اگر بپذیریم که شورای شهر رشت ترکیبی از تجربه و تخصص است و بهترین مصوبات را دارد، اما آن چه که مهم است اینست که بازوی اجرایی شهرداری است و شهرداری باید این ها را اجرا کند. عملکرد شهرداری را در این باره چگونه ارزیابی می کنید؟

شهرداری رشت متاسفانه شرایط مالی خوبی ندارد، بنابراین وقتی پول نباشد کار کردن اجرایی نیز سخت است.

یکی از آیتم های مهم ما در انتخاب شهردار اصلاح وضعیت درآمدی شهرداری و ایجاد درآمدهای پایدار در یک برهه زمانی برای مطلوب شدن وضعیت شهرداری رشت بوده است. متاسفانه با وجود امکانات زیرساختها و پرسنل زیاد شهرداری، فضای فرهنگی، خدماتی و سیاسی درهم آمیخته شده است.

ما همواره از شهردار شهر رشت خواستیم که در فضاهای سیاسی ورود نکند و استقلال خود را در مواجهه با نمایندگان حفظ کند.

 

خزر: پس به نظر شما شهرداری رشت از سیاست زدگی رنج می برد؟

بله!

خزر: آقای شوقی اخیرا توسط اعضای شورا انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت مطرح شده است. حتی آقای باقری در صحن شورا گفته بود که به نظر می رسد رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز از عملکرد این سازمان بی اطلاع است. تا چه اندازه این انتقادات را می پذیرید؟

ببینید بودجه سال جاری این سازمان چیزی در حدود سه میلیارد و دویست میلیون تومان است که حدود دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان، کمک خدماتی است که سازمان فرهنگی ورزشی به شهرداری رشت می دهد و درآمد کسب می کند.

در مورد مطلبی که آقای باقری فرمودند هم باید بگویم که کمیسیون فرهنگی و کلا شورا بودجه سازمان ها و شهرداری را از آخر هر سال برای سال بعد می بندد و ما این مجوز را به صورت کلی به سازمان فرهنگی می دهیم و این طور نیست که ما برای هر برنامه و هر مناسبتی به صورت مجزا مجوز برای این سازمان صادر کنیم.

مثلا این طور نیست که بگوییم آقای رئیس سازمان فرهنگی شما الان برای جشن نیمه شعبان مجوز داری. ما از اول سال برای همه فعالیت هایش مجوز صادر می کنیم یعنی رئیس سازمان فرهنگی نیاز به گرفتن مجوز هفته به هفته ندارد تا برنامه ای برگزار کند و ممکن است آن جا برنامه ای گذاشته شود که ما در جریان نباشیم.

در طی چند هفته گذشته اختلافاتی بین اعضای شورا و رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت بوجود آمد که حتی اعضای کمیسیون فرهنگی درخواست داشتند که از حضور رئیس این سازمان در جلسات کمیسیون فرهنگی ممانعت به عمل بیاید و به جای آن آقای قانع، رئیس فرهنگی شهرداری رشت که انصافا هم خوب کار می کند و فعال است در جلسات کمیسیون فرهنگی حاضر باشد. قانع به نظرم در بحث مدیریت جهادی خوب عمل می کند و ما از او راضی هستیم.

اما اینکه بنده از فعالیت های این سازمان راضی هستم یا نه، باید بگویم که این سازمان می توانست خیلی فعال تر و اثرگذارتر باشد و با مجموعه های فرهنگی شهر بیشتر تعامل کند.

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت ظرفیت های خیلی زیادی دارد. هیچ سازمانی در این شهر نیست که در حوزه فرهنگ بودجه ای مانند بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت را داشته باشد. اگر با وجود این ظرفیت، بودجه و امکانات بسیار، جهادی تر کار می کردند و تعاملات بیشتری داشتند قطعاً  اثر گذاری بیشتری هم می توانستند داشته باشند.

نگاه من نسبت به فعالیت های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت یک نگاه دو سویه است من اعتقاد دارم که فعالیتهای فرهنگی باید رنگارنگ و شامل تمام طیف های مختلف باشد تا عملکرد بهتری ارائه دهد. سازمان فرهنگی می توانست خیلی بهتر عمل کند و عملکرد بهتری داشته باشد.

متاسفانه در مجموعه شهرداری و بخصوص در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بریز و بپاش زیاد هست. بنده این را قبول دارم. از گذشته هم متاسفانه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت پتانسیل خوبی برای جریانات سیاسی و انتخاباتی بود و همیشه افرادی تلاش می کردند جایگاه هایی را در این سازمان بخصوص در هیئت مدیره آن داشته باشند. مثلا الان مدیریت این سازمان بجای اینکه فرهنگی باشد، سیاسی است.

این انتقادی بود که به خود شهردار هم داشته ام و همواره تلاشم این است که فضای فرهنگی شورا را با بحث سیاسی آغشته نکنیم. حتی از شهردار خیلی شفاف خواستم که هیئت مدیره سازمان فرهنگی ورزشی را بدلیل اینکه فعالان سیاسی هستند نه فعالان فرهنگی عوض کند. افرادی که هستند اعتقاد دارم آدم های خوبی هستند ولی سیاسی هستند. این ها فعال سیاسی هستند. همچین افرادی را نباید در چنین جایگاه هایی بگذاریم  چرا که عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی به سمت سیاست گرایش پیدا می کند و به نظرم مقصر بیشتر شهردار است! تا حالا چندین بار به ایشان گفته ام که شاید چون به فضای سیاسی شهر رشت آشنا نیستند، این اشتباه را کرده اند و افراد سیاسی را بر راس امور این سازمان گذاشته اند.

در مواردی زیادی چندین بار به آقای عاطفی، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت تذکر داده ایم مثلا در خصوص سایت مستقر در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت، خود آقای عاطفی چندین بار به کمیسیون فرهنگی آمدند و گفتند می خواهیم این سایت را از آن جا بلند کنیم و دو سه بار هم به خود من گفتند، اما ترتیب اثر ندادند. 

حالا جالب است بنده چون شنیده بودم یک سایت در آنجا مستقر است این موضوع را به آقای عاطفی گفتم. البته ایشان گفت که نه! ما اینجا سایتی نداریم. من هم رفتم این را ببینم که آیا سایتی در آن جا مستقر است یا خیر؟ رفتم داخل، دیدم که یک بنر بزرگ خورده به نام همان سایت و بعد هم تذکر دادم به آقای عاطفی که چرا یک سایت شخصی از اموال بیت المال استفاده می کند. آقای عاطفی هم گفت من این را جمع می کنم اما متاسفانه این کار را نکرد!!

 

خزر: اخیرا برخی از ایثارگران و خانواده شهدای شاغل در شهرداری رشت، انتقاداتی را نسبت به رفتار شهردار در خصوص ایثارگران داشته اند و ظاهرا بنا به گفته برخی حاضرین در انتخابات مجمع ایثارگران شهرداری رشت، آقای خلیلی گفته اند که چرا می خواهید مجمع تشکیل دهید؟ اجازه بدهید اگر قرار است شخصی هم رییس شود، خودم انتخاب کنم!!

بله!  متاسفانه با اکثر ایثارگرانی که در مجموعه شهرداری فعال هستند رفتار مناسب نمی شود. من بعنوان یک فرزند شهید از شهردار رشت انتظار دارم که حرمت فرزندان شاهد و جانباز حفظ شود و آنها در فضایی در شأن خانواده شهدا بکار گمارده شوند. ما باید بستری ایجاد کنیم که پرسنل شهرداری ضمن حفظ شأنیتشان با توجه به تحصیلاتشان، چیدمان نیروی انسانی شوند.

متاسفانه برخی از فرزندان شهید در ستاد رفع معبر هستند و آن جا در حین انجام وظیفه حتی به روح پدر شهیدشان توهین می شود. شهردار رشت باید پروسه ای را اجرا کند که احترام تمام کارکنان شهرداری حفظ شود.

خزر: آقای شوقی! ممنون از پاسخ های کاملتان، در پایان اگر مطلبی است بفرمایید.

در مورد بحث مشاوران شورای شهر رشت هم باید بگویم که اعتقاد دارم شورای شهر و اعضایش به مشاورین در انجام کارها نیازمندند. اما متاسفانه برخی از مشاورین شورا به ما نه تنها معرفی نشده اند بلکه افرادی پیمانکار و بدون سابقه اداری هستند.

متاسفانه برخی از مشاوران شورا بجای کمک به اعضا دنبال اختلاف در فضای شورا و بروز مشکلات هستند. در بحث انتخاب و بکار گیری مشاورین شورا تقاضای ما شفاف سازی در بهره مندی از تجربیات آنها با توجه به سوابقشان است. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه