آمریکا واگذاری امتیازات گسترده‌ی تیم مذاکره کننده ایران در توافق ژنو را چگونه پاسخ داد؟ + جدول

در حالی تیم مذاکره کننده ایران تمدید ۴ ماهه توافق ژنو را یک امتیاز دیپلماتیک به حساب می آورد که بررسی نحوه اجرای تعدات ایران و ۱+۵ بیانگر آن است امتیازات اساسی که غرب می بایست در ۶ ماه گذشته به ایران واگذار می کرد همچنان مسکوت مانده است.

آمریکا واگذاری امتیازات گسترده‌ی تیم مذاکره کننده ایران در توافق ژنو را چگونه پاسخ داد؟ + جدول

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، تمدید توافق ژنو به مدت ۴ ماه و همچنین پذیرفتن تعهدات جدید از سوی تیم مذاکره کننده ایران این سئوال را در ذهن کارشناسان و مردم به وجود آورده است که آیا طرف مقابل در ۶ ماه گذشته به تعهدات خود پایبند بوده است که بار دیگر بر ادامه توافق ژنو از سوی مقامات وزارت امور خارجه ایران تاکید شده است.

رجانیوز پیش از این در گزارش هایی با اشاره به نواقص فنی در متن توافق ژنو عدم تعیین نهاد و مرجع قضایی مشخص برای راستی آزمایی اقدامات طرف غربی را، راه فرار مناسبی برای عدم انجام تعهدات از سوی ۱+۵ عنوان کرده بود. در توافق ژنو نه تنها «نهاد و مرجع قضایی» برای حل و فصل اختلافات و راستی آزمایی طرف مقابل در نظر گرفته نشد بلکه شرح وظایف طرف مقابل نیز بصورتی کلی و کاملا تفسیر پذیر در این توافقنامه مطرح شده است، و همین امر سبب شده مقامات ایرانی نتواند نسبت به عدم اجرای تعهدات ۱+۵ واکنش قاطعی داشته باشند.

اما در ادامه و در جدول زیر به تفکیک تعهدات کشورهای غربی در توافق ژنو و میزان اجرایی شدن آن که توسط سایت خبری «یک – بیست» تدوین شده، می آید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه