نگرانی شهروندان گیلانی از آغاز برداشت برنج!

زمان برداشت برنج در گیلان، زمان خوشحالی شالیکاران و نگرانی شهروندان در گیلان است.

نگرانی شهروندان گیلانی از آغاز برداشت برنج!

نگرانی شهروندان گیلانی از آغاز برداشت برنج!به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، گیلان استانی کشاورزی است و ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد. براساس آمار جهاد کشاورزی گیلان خوشه دهی در بیش از ۹۳ درصد از شالیزارهای گیلان گزارش شده است و به زودی ساقه‌های طلایی برنج از شالیزارها برداشت می‌شود.

 

این روزها، روزهای خوشحالی همه مردم گیلان است اما شهروندان یک نگرانی مهم دارند و آن دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش‌ها است که در شهرهای استان پخش می‌شود و به باور برخی از شالیکاران ناآْگاه این اقدام موجب می‌شود آفت برنج تا سال آینده کاهش یابد.

 

سمانه، یکی از شهروندان شهرستان رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مشکل تنفسی دارد، ادامه داد: دودی که در زمان برداشت برنج در شهرستان رشت پخش می‌شود زندگی را بر من سخت می‌کند.

 

وی از کشاورزان خواست تا از انجام این کار پرهیز کنند.

 

رضا .ق، یکی دیگر از شهروندان شهر رشت با اشاره به اینکه سوزاندن ضایعات برنج معمولاً شب‌ها بیشتر از روز اتفاق می‌افتد و کشاورزان دانسته و ندانسته این سرمایه عظیم را با دست خود به آتش می‌کشند، گفت: یکی از فرزندانم که بیماری ریوی دارد نه تنها با انتشار دود ناشی از سوزانده شدن کاه و کلش نمی‌تواند از خانه بیرون برود بلکه حتی در خانه هم به راحتی نمی‌تواند تنفس کند.

 

علیرضا شعبان‌نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، آتش زدن کاه و کلش برنج را روش غلطی برای از بین بردن ضایعات عنوان کرد و گفت: توصیه‌های لازم به تمام مراکز خدمات کشاورزی برای همکاری با دهیاران به منظور تدوین برنامه محلی برای جلوگیری از کاه و کلش‌ها ابلاغ شده است.

 

وی اضافه کرد: دستگاه‌های بسته بندی کاه و کلش به میزان مورد نیاز در استان وجود دارد و اگر کشاورزانی تمایل داشته باشند که این دستگاه‌ها را تهیه کنند برای آنها تسهیلات درنظر گرفته می‌شود.

 

محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه گیلان استانی است که هوای آلوده ندارد به جزء پس از برداشت برنج هر ساله در برخی از نقاط با سوزاندن کاه و کلش‌ها این استان را با بحران آلودگی فصلی مواجه می‌کند، ادامه داد: امسال متخلفینی که دستگیر شوند به جریمه نقدی و یک سال زندان محکوم می‌شوند.

 

وی از معرفی ۴۰ فرد متخلف در امر سوزاندن کاه و کلش به مراجع قضایی در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال گشت‌های حفاظت محیط زیست در سراسر استان پراکنده هستند و در صورت مشاهده هرگونه سوزاندن کاه و کلش با فرد متخلف برخورد قانونی می‌کنند.

 

برجی تصریح کرد: سوزاندن ضایعات در اطراف شهرها انرژی را به صورت گرما در هوا آزاد می‌کند و در نتیجه شهرها معمولاً از نواحی اطراف گرم‌تر می‌شوند.

 

با توجه به اینکه به ایام پایانی ماه رمضان نزدیک می‌شویم و از این پس ورود گردشگران به گیلان نیز افزایش خواهد یافت باید توجه داشته باشیم که آتش زدن کاه و کلش در حاشیه جاده‌ها نیز موجب تصادفات مرگبار می‌شود. باید به جد، امسال نسبت به این مساله حساس تر باشیم تا شیرینی برداشت برنج که از نعمات بزرگ خداوند به گیلان است به کام برخی از هموطنانمان با برجای ماندن زخمی و کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی بر اثر مه و دودی که در جاده‌ها حاصل می شود تلخ نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه