رتبه اول املش در برداشت راتون /توسعه پرورش طرح راتون با جدیت دنبال می شود

مدیر جهاد کشاورزی املش گفت: توسعه فرهنگ پرورش طرح راتون در اراضی شالیزاری این شهرستان با جدیت دنبال می شود.

رتبه اول املش در برداشت راتون /توسعه پرورش طرح راتون با جدیت دنبال می شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایرنا، مهندس ˈمسعود بهره ور فتیدهˈ با بیان اینکه املش در طرح برداشت راتون در استان گیلان رتبه اول و در کشور از این حیث شناخته شده است، افزود: به همین دلیل بنا داریم این شهرستان را در کشور به عنوان شهرستان الگو در طرح برداشت راتون بشناسانیم چون مرغوبیت این نوع برنج با کمی تفاوت قیمتی از برنج برداشت اول بهتر است.

به گفته وی راتون سالم ‏ترین و از ارگانیک‏ ترین برنج‏ های تولیدی مطرح در کشور و دنیا است، زیرا در فرآیند رشد آن از هیچ سم و کودی استفاده نمی‏ شود.

وی با بیان اینکه حدود دوهزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان به دلیل استقبال کشاورزان زیر پوشش پرورش راتون در نظر گرفته شده است، بیان کرد: شهرستان املش سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه برنج دارد که سالانه حدود ۱۵هزارتن شلتوک از آنها برداشت می شود.

بهرور فقیده در ادامه از آغاز برداشت برنج به طور همزمان به شکل مکانیزه در سطح دوهزار متر مربع از نوع هاشمی از زمین زراعی رضا قربانیان در روستای چمنستان به روش سنتی و همچنین در سطح پنج هزار مترمربع از نوع جمشید از زمین زراعی حجت مزدوری در روستای نرکه خبر داد.

وی پیش بینی کرد امسال از هر هکتار چهار و دو دهم تن شلتوک استحصال شود که نسبت به سال گذشته درصدکمی افزایش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی املش با اشاره به اینکه هدف جهاد کشاورزی روآوردن به تجهیزات مکانیزه و کم کردن هزینه های کشاورزان است، یادآور شد: هم اکنون ۹۹درصد مزارع شهرستان املش تسطیع اراضی شده و برای کاشت، داشت و برداشت آن به شکل مکانیزه شرایط آماده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۲دستگاه کمباین برای برداشت برنج فعال هستند، افزود: در سال جاری یک میلیارد و۴۰۰میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات کشاورزی در شهرستان املش در نظر گرفته شده که تاکنون ۸۰۰میلیون تومان آن جذب شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه