واردات در فصل برداشت؛ تیر خلاص دولت به برنج کاران/ وزارت صنعت متولی واردات محصولات کشاورزی است یا وزارت کشاورزی؟ مسأله این است!

واردات برنج برای تنظیم بازار باید بعد از برداشت محصول و بررسی روند تولید برنج که در هر سال نسبت به شرایط جوی و بارش باران بسیار متفاوت است و میزان کمبود آن در بازار باید انجام شود، بنابراین تصمیم وزارت صنعت در این برهه را نمی توان چیزی جز یک تصمیم غیرحرفه ای و ضد تولید نامید که باید به سرعت اصلاح شود.

واردات در فصل برداشت؛ تیر خلاص دولت به برنج کاران/ وزارت صنعت متولی واردات محصولات کشاورزی است یا وزارت کشاورزی؟ مسأله این است!

به گزارش ۸دی، اعطای اختیارات کامل به وزارت صنعت و گرفتن آن از وزارت جهاد کشاورزی موضوعی بود که در هفته های گذشته به عنوان دستاوردی برای تمرکز صادرات و واردات در یک وزارتخانه خاص از طرف دولت معرفی شد.

دولت دوازدهم بعد از تلاش های بسیار برای احیای مجدد وزارت بازرگانی با مخالفت مجلس مواجه شد و در اقدامی غیر معمول وزارتخانه صنعت و معدن را به عنوان متولی واردات قرار داده و مدرس خیابانی به عنوان قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی(بخوانید وزیر بازرگانی) معرفی شد.

وزارت صنعت پیش از این نیز با نفوذ در اتاق بازرگانی و اتاق اصناف که وظیفه قانونی نظارت بر آنان را دارد توانسته بود سیاست های خود را در واردات و صادرات اجرایی کند و حال با این اقدام جدید عملا واردات همه محصولات از جمله واردات محصولات کشاورزی را نیز در دست گرفته است.

محمد اسکندری وزیر اسبق کشاورزی و رئیس سازمان اقتصادی کوثر که در پرورش محصولات کشاورزی ید طولایی دارد، پیش از این گفته بود اعمال سیاست های واردات یا صادرات محصولات کشاورزی تنها باید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد تا هم کار دست کاردان باشد و هم از محصولات و کشاورز داخلی حمایت شود.

بسیاری از کارشناسان دیگر نیز بر این نکته تاکید داشته اند و این نوع تصمیم گیری از طرف وزارت صنعت را مغایر حمایت از مردم و کشاورزان دانسته اند، به عنوان نمونه وزارت صنعت در هفته های قبل چای را از سبد کالاهای اساسی خارج کرده و واردکنندگان را مکلف کرد تا با ارز نیمایی چای را به کشور وارد کنند این موضوع باعث شد تا قیمت چای در کشور به یکباره دوبرابر شده و تامین چای نیز برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه مشکل شود.

 

 

موضوع دیگری که نشان داد وزارت صمت نمی تواند متولی خوبی برای اعطای مجوز به واردات محصولات کشاورزی باشد بحث واردات برنج است.

ماجرا از آنجا شروع شد که هفته قبل وزارت صنعت مجوز واردات برنج را آن هم همزمان با برداشت برنج صادر کرد.

 

 

برنج کاران سراسر کشور از جمله گیلان که قطب اصلی تولید برنج کشور است این نکته را مقابل حمایت از تولید داخلی دانسته آن هم در شرایطی که کشور سال پربارشی را داشته و استان های جنوبی کشور نیز توانسته اند، برنج بکارند.

 

 

نمایندگان مجلس در جلسه خود با نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه نگرانی های کشاورزان را از این موضوع اعلام کرده و خواستار توقف واردات برنج هم زمان با برداشت این محصول استراتژیک کشاورزی شدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به هیچ عنوان اجازه واردات برنج خارجی در فصل برداشت محصول صادر نمی‌شود، گفت: کشاورزان شالیکار نگران این موضوع نباشند.

محمدباقر نوبخت به انتشار خبر لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج خارجی اشاره کرد و در مورد آن اظهار داشت: در همین‌جا به تمام کشاورزان برنج‌کار شمالی اطمینان خاطر می‌دهم که قطعاً این واردات در فصل برداشت محصول انجام نمی‌شود.

نوبخت سخن از لغو واردات برنج در این زمان را می دهد اما هنوز هیچ خبری از لغو آن در رسانه ها اعلام نشده است، چگونه می توان از لغو واردات برنج سخن گفت در جایی که متولی این تصمیم هیچ اظهارنظری در این باره نکرده و مصوبه قبلی کماکان در حال اجرا شدن است؟

در پایان باید بر این واقعیت تاکید کرد که کشور برای تامین بخشی از نیاز مردم همواره به واردات برنج نیاز دارد اما واردات هیچ وقت نباید هم زمان با فصل برداشت محصول باشد و این کار باعث ناامیدی کشاورزان و به منزله از بین رفتن زحمات سخت آنان است، بعد از برداشت محصول و بررسی روند تولید برنج (تولید برنج در هر سال نسبت به شرایط جوی و بارش باران بسیار متفاوت است) و میزان کمبود بازار باید واردات برای تنظیم بازار انجام شود، بنابر این تصمیم وزارت صنعت در این برهه را نمی توان چیزی جز یک تصمیم غیرحرفه ای و ضد تولید نامید که باید به سرعت اصلاح شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه