خداحافظی با ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی برای همیشه؟

در توافق جدید ایران باید همه ذخیره اکسید اورانیوم ۲۰ درصد خود را به سوخت تبدیل کند. تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به میله های سوختی باعث می شود که دیگر نتوان میله های سوختی را به اورانیوم ۲۰ درصد فرآوری کرد.

خداحافظی با ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی برای همیشه؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، ناظران بین المللی حضور جان کری در این دور از مذاکرات و جلسات فشره والبته محرمانه برای مردم کشورمان را به احتمال قوی نقطه ای برای امضای “توافق نامه ای” جدید در این دور می دانستند، حتی بدبین ترین تحلیل گران نسبت به امضای توافق نامه جدید، وقتی جان کری محل نشست را برای انتقال نظرات تیم دیپلماسی کشورمان به آمریکا ترک کرد و همچنین حضور برادر حسن روحانی در مذاکرات را، نشانه هایی غیر رسمی برای امضا شدن توافق نامه ای جدید در این برهه از زمان در وین می دانستند، ولی دو روز قبل معلوم شد دو طرف تنها به تمدید شرایط مذاکرات در وضع “توافق نامه ژنو” برای چهار ماه دیگر رضایت داده اند.

بر اساس اظهارات عباس عراقچی یک non paper که ظاهرا مثل non paper  “توافق موقت ژنو” قرار است محرمانه باقی بماند، روند اجرای تعهدات دو طرف را در این توافق ۴ ماهه مشخص می‌کند.

در بیانیه پایانی این دور از مذاکرات که وعده وزاری خارجه کشورهای ۵+۱ نیز به آن ضمیمه شده بود آمده است: “ما به همراه وزرای ۳+۳ تصمیم گرفته‌ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که مطابق با زمانبندی پیش‌بینی‌شده در برنامه اقدام مشترک است، ادامه دهیم. ایران و ۳+۳ مجددا تأکید می‌کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع ادامه خواهند داد. ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک در اولین فرصت ممکن جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته‌های آینده برگزار خواهیم کرد.”

تمدید توافق نامه ژنو در حالی رخ داد که قبل از شروع دور جدید مذاکرات، روحانی از قول خود با درجه اطمینان بالا برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خبر می دادو از همین رو ظریف نیز با پیام ویدئویی آن هم به زبان انگلیسی از تاریخ ساز شدن سخن می گفت، که علی رغم تمام ۱۷ روز مذاکره ولی دو طرف “تاریخ ساز” نشدند.

بازگشت مقدار اندکی از ده ها میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران

عراقچی با اشاره به بازگرداندن ۴/۲ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران در طی شش ماه اول گام نخست توافق ژنو، اظهار داشت”در این باره باید تصمیم می‌گرفتیم؛ معتقد بودیم در چهار ماه آینده باید به همان میزان مبلغی از منابع مالی ما آزاد شود و بحث‌های عمیقی در این زمینه صورت گرفت و نهایتا مقرر شد آن مبلغ پرداخت شود و قرار شد در ۴ ماه آینده ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، در ۶ قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود؛ ۴ قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰میلیون دلاری .

وی خاطرنشان کرد: قرار شد از اول ماه اوت تقریبا هر ۲۰ روز (سه هفته) این مبالغ پرداخت شود.

این مقدار از پول کشورمان نسبت به ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده جمهوری اسلامی در بانک های کشورهای غربی، حتی معادل سود آنها نیز نمی شود. پس کشورهای غربی تنها بخشی از سود پول های کشورمان را در قبال توافق نامه ژنو به جمهوری اسلامی می‌دهند.

بر اساس گفته های یکی از مقامات مسئول بانک مرکزی آمریکا، ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سپرده های ارزی غیرقابل انتقال و بلوکه شده در مناطق مختلف جهان دارد که براساس توافق ژنو تنها می تواند حدود ۴.۲ میلیارد دلار آن را برداشت کند.
بی بی سی فارسی از مهلت تمدید چهار ماهه توافق ژنو  استقبال کرد

از بین بردن تمام اورانیوم ۲۰ درصد ایران

آمریکا اعلام کرده که در برابر آزاد کردن حدود سه میلیارد دلار (۲.۸میلیارد دلار) ، ایران باید به رقیق کردن اورانیوم ۲۰ درصدی خود بپردازد،

اگر چه سید عباس عراقچی در کنفرانس خبری خود از عدم پذیرش شرط جدید در تمدید “توافق نامه ژنو” خبر داده است ولی در باطن آن دست گذاشتن طرف غربی بر روی باقی مانده ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد جای تردید دارد. بر اساس “توافق ژنو” که از آذر ماه ۹۲ پا به حیطه اجرا گذاشت، حدود نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد ایران باید تبدیل به اکسید اورانیوم می‌شد یا به بیان بهتر ایران باید نیمی از ذخایر طلایی خود را بی اثر می کرد، اما در توافق جدید ایران باید همه ذخیره اکسید اورانیوم ۲۰ درصد خود را به سوخت تبدیل کند. تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به میله های سوختی باعث می شود که دیگر نتوان میله های سوختی را به اورانیوم ۲۰ درصد فرآوری کرد و این یعنی تخم مرغی به عنوان اورانیوم و اکسید اورانیوم ۲۰درصد، در سبد مذاکره کنندگان ایرانی وجود نخواهد داشت.

توافق ژنو یا همان اقدام مشترک در آذر ۹۲ انجام شد و آمریکایی ها به دنبال تابستان داغی در ۹۳ بودند و حالا این تابستان داغ با انجام چندین سناریو دنبال می شود:

۱-شرایط اسفبار سوریه بعد انتخابات ریاست جمهوری که میسر نشد

۲-گرفتار کرددن عراق در گزینه های تجزیه به سه کشور سنی نشین، شیعه نشین و کردستان آزاد که این سناریوی آنها در میانه راه قرار دارد.

۳-مهیا کردن شرایط جنگ داخلی در افغانستان که این سناریو نیز در شرایط ابهام قرار دارد.

تیم مذاکره کننده در خصوص این دور از مذاکرات توفیقی بدست نیاورد و در حال حاضر تمام نگرانی ها در این است که دولت طی این ۴ ماه، چه برنامه ای دارد و اگر شرایط منطقه در غزه، افغانستان و عراق وخیم تر شود، آیا شرایط برای تحمیل فشارهای آمریکا بر ما بیشتر نخواهد شد و در نتیجه مذاکره در آذر ۹۳ برای امریکایی ها شرایط مساعد تری نخواهد داشت؟!

به نظر می رسد مزیت ها و برگ های برنده ایران در مذاکرات بسیار راحت تقدیم طرف مقابل شده تا جایی که خود غربی ها نیز از آن شگفت زده شده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه