کامرانی: دوربین خدا همه جا موجود است/ توصیه آیت الله بهجت به فردی که دنبال کتاب اخلاق می‌گشت

این مداح گیلانی با اشاره به اینکه امیرالمومنین (ع) در شبهای قدر فرزندان خود را به شب زنده داری تاکید می‌کردند، گفت: شب زنده‌داری در شبهای قدر از کرامات خداوند است و خواندن زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) را نباید در این شبهای عزیز فراموش کرد.

کامرانی: دوربین خدا همه جا موجود است/ توصیه آیت الله بهجت به فردی که دنبال کتاب اخلاق می‌گشت

جواد کامرانی از مداحان استان گیلان در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیوز با بیان اینکه رمضان ماه عبادت و بندگی است، اظهار کرد: این ماه را رمضان نامیدند که از کلمه “رمض” گرفته می‌شود و ریشه آن از رمضه است که معنای آن این است که خداوند بین بنده خود و آتش فاصله می‌اندازد و این فاصله به جهت حرمت این ماه است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در مواقعی موقعیت‌هایی را برای بنده‌هایش فراهم می‌کند و بندگان را مورد آزمایش قرار می‌دهد که در بعضی از موارد انسانها نمره قبولی نمی‌گیرند، افزود: خداوند در ماه رمضان این فرصت را به بندگانش می دهد که بتوانند نمره بالایی را کسب کنند.

مداح اهل‌بیت (ع)، با بیان اینکه ما در طول سال بارها قرآن می‌خوانیم اما در ماه رمضان اگر یک آیه را تلاوت کنیم مانند این است که کل قرآن را خوانده‌ایم، خاطرنشان کرد: رمضان ماه جمع کردن غنائم معنوی است.

کامرانی با اشاره به دعاهای ماه رمضان، تصریح کرد: ماه رمضان دعاهای فراوانی دارد که این دعاها متشکل از اعمال مشترک و اعمال اختصاصی است.

وی اثر دعا را همانند اثر دارو بر بدن انسان بیمار دانست و گفت: ما مامور به پیروی از فرامین متخصص این دعاها هستیم.

این مداح اهل‌بیت (ع)، با بیان اینکه متخصص دعاها اهل البیت (ع) هستند، گفت: دعا و نایش مکرر در پیشگاه خداوند قضاو قدر انسان را عوض می‌کند.

کامرانی در مورد آثار و برکات روزه گفت: همین اندازه که خدا در این ماه رفتن به بهشت را به ما تقدیم می‌کند خودش یکی از آثار و برکات روزه است.

وی روزه گرفتن در این ماه مبارک را تمرین برای گرسنگی و تشنگی در قیامت دانست و افزود: روزه همدردی با بینوانیان جامعه است و انسان باید بداند که زندگی، انفرادی و تک بُعدی نیست و بُعد اجتماعی دارد.

این مداح گیلانی، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند “با همدیگر بخورید و از تفرقه بپرهیزید”، وی یکی دیگر از برکات روزه را همدردری با فقرا دانست و افزود: دعایی که بعد از هر فرضیه در ماه رمضان خوانده می شود” اَللّـهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ ؛ اَللّـهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ”خود اثبات کننده این همدردی است.

جواد کامرانی درباره مناجات‌ها به ویژه مناجات‌های شبهای قدر، گفت: مناجات‌های شبهای قدر محتوای بسیاری دارد که دعای ابوحمزه ثمالی و دعای جوشن کبیر با صدها فراز که هر فراز آن نشان دهنده اخلاص انسان در برابر خداوند است.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی (ع) در شبهای قدر فرزندان خود را به شب زنده داری تاکید می‌کردند، تصریح کرد: شب زنده‌داری در شبهای قدر از کرامات خداوند است و خواندن زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) را نباید در این شبهای عزیز فراموش کرد.

این مداح اهل‌بیت (ع)، در مورد انحرافات در ماه رمضان، گفت: عده‌ای در این ماه دعا و نیایش می‌کنند اما معصیت و گناه هم انجام می‌دهند که این کار مانند این است که دکتری به مریض خود داروهایی را تجویز می کند و در مقابل خوردن بعضی از غذاها را از او منع می‌کند. مصرف نکردن این غذاها همان گناه و معصیت است که نباید انسان مرتکب آن شود و آن داروها همان دعا و نیایش است که انجام می‌دهیم.

کامرانی به بیانات حضرت آیت‌الله بهجت (ره) اشاره کرد و گفت: روزی فردی از این عالم برجسته پرسید که کتابی در مورد اخلاق به ما معرفی کنید ایشان در جواب گفتند کتاب لازم نیست و فقط این را بدانید که “خدا شما را می‌بیند”.

وی با بیان اینکه انسان وقتی به صحبت آیت الله بهجت(ره) ایمان داشته باشد هیچگاه گناه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: دوربین خدا همه جا است و ما باید همیشه با خدای خودمان صادق باشیم.

این مداح گیلانی، یکی دیگر از انحرافات ماه رمضان را برپایی بعضی از سفره های افطاری همراه تظاهر دانست و افزود: اخلاص کار خیر برای خدا مهم است.

وی تصریح کرد: همیشه قوی‌ترین انسان آنهایی نیستند که برنده می‌شوند ، پس از باختن‌ها هم می‌توان قویترین بود و انسان باید نجار خوبی برای زندگی خود باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه