۶ نام برای یک شهر در صومعه‌سرا و سرگردانی مردم

تکلیف نامگذاری شهری با شش نام در صومعه‌سرا مشخص نشده است و مردم سرگردان منطقه نمی‌دانند این شهر را چه بنامند.

۶ نام برای یک شهر در صومعه‌سرا و سرگردانی مردم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، شهری در صومعه‌سرا سال‌ها با شش نام مشخص «مرجقل»، «بازار جمعه»، «تولم‌شهر»، «تولمات»، «جمعه بازار» و «پنجشنبه بازار» نامیده می‌شود در حالی که هنوز یک نام مشخص ندارد.

13901229000031_PhotoA
به دلیل بلاتکلیف بودن نام این شهر، مردم منطقه با سرگردانی نمی‌دانند شهر را چه بنامند.
قدیمی‌ها و یا ریش‌سفیدان منطقه معتقد هستند از آنجا که در گذشته در این شهر بازارهای محلی در روزهای جمعه برگزار می‌شد و بازار محلی این شهر زبانزد خاص و عام در داخل و خارج کشور است، این شهر به جمعه بازار شهرت دارد و باید آن را جمعه بازار بنامند.
نسل‌های جدید نیز اعتقاد دارند که جمعه بازار کلمه قدیمی است و باید واژه فارسی جدیدی جایگزین آن شود تا تلفظش راحت‌تر باشد.
برخی‌ها شهر مذکور را «مرجقل» می‌نامند و اظهار می‌کنند در تقسیمات کشوری و نقشه جغرافیایی این شهر با نام مرجقل ثبت شده است.
برخی مکاتبات اداری در این شهر به همین نحو مکتوب می‌شود یعنی از یک اداره تولم‌شهر به اداره مرجقل مکاتبه صورت می‌گیرد و از اداره تولمات به اداره تولم‌شهر و یا مرجقل و بالعکس.
تابلوی برخی از اداره‌های این شهر به نام «مرجقل»، برخی دیگر با نام «تولم»، تعدادی نیز با نام «تولمات» و برخی دیگر نیز «بازار جمعه» نوشته شده است.
برخی از روستاییان اطراف این شهر از آنجا که اکنون روزهای پنجشنبه در آن بازار هفتگی دایر می‌کنند شهر مذکور را با نام «پنجشنبه بازار» می‌شناسند.
نکته بسیار جالب اینکه نام این شهر را به لحاظ نوشتاری نیز با دو املای متفاوت «مرجقل» و «مرجغل» که گویا هر دو کلمه صحیح است، نوشته می‌شود.
در کتاب‌های مرجع و در لغت‌نامه دهخدا شهر مذکور به این صورت تشریح شده است: به قول فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲ می‌نویسد، «مرجغل» دهی است از دهستان تولم بخش مرکزی شهرستان فومن (قدیم) در «۷ هزارگزی» شمال فومن بر کنار راه صومعه‌سرا به رشت و در جلگه مرطوب معتدل هوایی واقع شده و دارای ۲۷۸ تن سکنه ‌است، آبش از رودخانه شفت و استخر و محصولش برنج، توتون، سیگار و شغل مردمش زراعت است.
در هر صورت جا دارد مسئولان شهرستان صومعه‌سرا یک نام را برای شهر مورد نظر به نهایت برسانند تا مردم این منطقه از سرگردانی و چند نام بودن شهر نجات یابند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه