مطمئن باشید به ایران امتیاز نمی‌دهیم

در شرایطی که ایالات متحده در تلاش برای پاسخگویی به تحرکات اولیه رئیس‌جمهور ایران است، دولت اوباما به طور موازی تلاش می‌کند که به مقامات اسرائیلی اطمینان بخشد که واشنگتن تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کند مگر اینکه ایران گام‌های محسوسی را در راستای تحدید برنامه هسته‌ای خود را بردارد.

مطمئن باشید به ایران امتیاز نمی‌دهیم

به گزارش ۸دی نیوز، در حالی که اغلب رسانه‌های غربی با فضاسازی‌های معنادار از ذوب‌شدن یخ روابط ایران و آمریکا سخن می‌گویند، برخی گزارش‌ها از تماس‌های محرمانه واشنگتن و تل‌آویو و اطمینان آمریکا به رژیم صهیونیستی درخصوص روند و نتیجه مذاکرات احتمالی حکایت دارد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز با انتشار گزارشی، گوشه‌ای از مذاکرات محرمانه واشنگتن و تل‌آویو درخصوص مذاکرات هسته‌ای احتمالی میان ایران و آمریکا را فاش کرد.

رویترز در گزارش خود از تلاش‌های واشنگتن برای کاهش نگرانی‌های تل‌آویو از تماس‌های این کشور با ایران خبر داده است.

بنابراین گزارش، در شرایطی که ایالات متحده در تلاش برای پاسخگویی به تحرکات اولیه رئیس‌جمهور ایران است، دولت اوباما به طور موازی تلاش می‌کند که به مقامات اسرائیلی اطمینان بخشد که واشنگتن تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کند مگر اینکه ایران گام‌های محسوسی را در راستای تحدید برنامه هسته‌ای خود را بردارد.

رویترز این مطلب را به بیرون درز داده است که بحث‌های خصوصی متعددی در سطوح مختلف بین آمریکا و اسرائیل در جریان است تا به وسیله آنها از هراس اسرائیلی‌ها درخصوص تجدید رویکرد ایالات متحده درخصوص ایران کاسته شود. در عین حال، اسرائیلی‌ها همچنان خواستار آن هستند تهدید نظامی معتبر علیه ایران حفظ شود.

رویترز در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند که با توجه به نظراتی که اخیرا از سوی مقامات اسرائیلی مطرح شده است، کاخ‌سفید برای دست‌یابی به هدف فوق، نیازمند چالشی سخت خواهد بود.

نیویورک تایمز؛ واشنگتن مشکوک است. روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش مشابهی از رایزنی‌ها میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در این خصوص خبر داد.

به گزارش نیویورک تایمز همزمان با افزایش امیدواری به گشایش روابط با ایران، واشنگتن در تلاش است اسرائیل را از اقدامات خود مطمئن سازد. در حالی که گشایش دیپلماتیک آشکاری بین دولت اوباما و مقامات جدید ایران در جریان است مقامات کاخ‌سفید در پشت صحنه در تلاش هستند به اسرائیل اطمینان دهند که گرفتار جذبه رئیس‌جمهور جدید ایران نمی‌شوند و پیش از موعد فشارها بر دولت روحانی را کاهش نخواهند داد.

به گزارش این نشریه در گفت‌وگوهای خصوصی با مقامات اسرائیلی و برخی اظهارنظرهای عمومی، مقامات واشنگتن تاکید کرده‌اند نسبت به نیات تهران در برنامه هسته‌ای‌اش مشکوک هستند و ایران را بر اساس رفتارش قضاوت خواهند کرد و نه اظهارات آشتی‌جویانه رئیس‌جمهور جدید این کشور.

در حالی که مقامات کاخ سفید به شدت در حال اطمینان دادن به اسرائیلی‌ها هستند که در قبال ایران محتاط عمل خواهند کرد، با این حال کاخ سفید اعلام کرده است متعهد به آزمایش مواضع روحانی برای انتخاب دیپلماسی خواهد بود. این روزنامه به اظهارات مقامات صهیونیستی نیز اشاره کرده است که از آمریکا خواسته‌اند «فریب ادبیات جدید ایران را نخورند». این نشریه در ادامه به اقدامات مقامات اسرائیلی و نیز لابی‌های این کشور در آمریکا برای حفظ فشار بر ایران اشاره می‌کند.
جنگ با دلفریبی!

همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به تحرکات دیپلماتیک دولت جدید ایران تاخت و آن را تلاشی برای ایجاد فاصله میان واشنگتن و تل‌آویو توصیف کرد.

این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: «اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید، افسونگری، یورش‌های اغواگرانه، حمله‌های طلسم‌کننده یا جنگ با دلفریبی، اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران حمله‌ای تمام عیار با دیپلماسی عمومی به قلب‌ها و ذهن‌های آمریکایی‌ها آغاز کرده که چالش‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را پیش‌روی نتانیاهو و سایر سیاستگذاران اسرائیلی قرار می‌دهد.»

این روزنامه صهیونیستی مصاحبه رئیس‌جمهور ایران با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز و یادداشت وی در روزنامه واشنگتن‌پست را هم نمونه‌ای از تلاشهای وی برای متعادل به نظر رسیدن و متقاعد کردن آمریکا به باور به «سیاستهای خیراندیشانه ایران و برنامه‌های هسته‌ای بی‌خطر آن کشور است.»

هاآرتص با اشاره به تفاوت‌های موجود بین سیاستهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران با رئیس‌جمهور فعلی می‌نویسد: «روحانی، همان‌طور که الان دیگر واضح است، دشمنی از جنس دیگر است؛ دشمنی هوشیار و دشوار است که نباید او را دست کم گرفت. او فردی مجرب و فرهیخته است که به روش‌ها و تمایلات مخاطبان غربی آگاهی دارد.»

این روزنامه صهیونیستی ادامه می‌دهد: «مصاحبه او با ان‌بی‌سی و یادداشت استادانه وی در روزنامه واشنگتن‌پست توانایی‌های او برای اثر گذاشتن بر مخاطبان آمریکایی و در همان حال تلاش برای قرار گرفتن در بین آمریکا و «گروه‌های فشاری» که از اسرائیل «دردسرساز» حمایت می‌کنند را نشان می‌دهد.»
مقامات و رسانه‌های آمریکایی نیز رویکردی دو لبه را در پیش گرفته و ضمن استقبال از تحرکات ایران، خواهان دریافت امتیازهای بیشتر برای باور دیپلماسی جدید دولت جمهوری اسلامی هستند!

اینها کافی نیست!

بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا دراین‌باره مدعی شد: ما معتقدیم بخشی از تمرکز فعلی آنها روی دنبال کردن دیپلماسی با تمایلشان به پرداختن به مسئله رژیم تحریم‌هایی که تحت آن قرار دارند ارتباط دارد.

رادز گفت که اوباما از همان ابتدا تاکید داشته است که در برابر گفت‌وگوهای دو جانبه با ایران باز است ولی مسئله هسته‌ای در نهایت نیازمند حضور ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان است.
معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: مسائل بین آمریکا و ایران مسائلی نیستند که با یک گفت‌وگو حل شوند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رادز گزارش داد که اگر چه واشنگتن از تلاش‌های دیپلماتیک حسن روحانی استقبال می‌کند این تلاش‌ها برای در نظر گرفتن رفع تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران کافی نیست.
رادز گفت که واشنگتن همچنان منتظر شواهد ملموس‌تری حاکی از این است که ایران برای انجام مصالحه در زمینه پرونده هسته‌ای‌اش آماده است.

این مقام آمریکایی گفت: ما همواره گفته‌ایم که براساس اعمال دولت ایران قضاوت می‌کنیم، نه براساس حرفهایشان.

رادز گفت: ما در زمینه برخی زندانیان و همین طور برخی اظهارات رئیس جمهور ایران شاهد تحولات مثبتی بوده‌ایم ولی این اقدامات از نظر جامعه بین‌المللی کافی نیست.

شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز در تحلیلی به موضوع تعامل ایران و آمریکا پرداخت و اعلام کرد؛ آمریکایی‌ها و کشورهای متحدشان به دنبال تمهیداتی برای چگونگی پاسخ به پالس‌های ایران هستند. فاکس نیوز در گزارش خود می‌نویسد: با این حال دیپلمات‌ها می‌گویند چنین تمهیداتی شامل تسهیل یا رفع تحریم‌های اقتصادی نمی‌شوند زیرا تاکنون هیچیک از اظهارات تهران به صورت مستقیم مرتبط با فعالیت هسته‌ای که رژیم به آن ادامه می‌دهد، نبوده است.

مذاکرات هسته‌ای به صورت جدی در دیدار بین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، و همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تا آن زمان غربی‌ها امیدوارند که حداقل به صورت غیرعلنی درباره یک بسته پیشنهادی جدید به تهران به توافق برسند. این بسته جایگزین محرک‌هایی خواهد شد که در ماه فوریه در قزاقستان به این کشور ارائه شد و می‌تواند برای تهران جذاب‌تر باشد. دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند این بسته پیشنهادی شامل تمهیدات اعتمادساز از جانب ایران به مانند تعلیق‌ غنی‌سازی اورانیوم، یا توافق برای غنی‌سازی تا سطح مشخص، یا پذیرش دوباره بازرسان آژانس در برخی سایت‌های خاص در مقابل تسهیل تحریم‌های اقتصادی خواهد بود. آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره آینده مذاکرات احتمالی تهران و واشنگتن نوشت: «دولت اوباما تحریم‌ها را اهرم کلیدی اعمال قدرت می‌داند و تمایلی به کاهش محدودیت‌ها ندارد.»

دیپلماسی با ناو هواپیمابر!

در عین حال برخی مقامات آمریکایی پا را از این نیز فراتر گذاشته و خواهان تهدید جدی‌تر ایران نیز شده‌اند.
جیمز جفری، معاون سابق مشاور امنیت ملی جرج بوش و از کارشناسان مؤسسه سیاستگذاری خاور نزدیک، ادعا می‌کند: «در حالی که آنها مصمم به دستیابی به توانمندی سلاح هسته‌ای هستند و هزینه سنگینی برای آن در سالیان اخیر پرداخته‌اند، زمانی که دندان‌های‌مان را نشان می‌دهیم انعطاف‌پذیر می‌شوند.»

یک وزیر رژیم صهیونیستی نیز خواهان به کارگیری ناوهای هواپیمابر برای تغییر رفتار ایران شد!
یوال اشتاینیتز تاکید کرد اینکه تنها ادعا شود همه گزینه‌ها روی میز است، برای متقاعد کردن ایران به رها کردن برنامه هسته‌ای این کشور کافی نیست.

وی گفت:‌«من مطمئنم اگر سه ناو هواپیمابر همراه با اعلامیه‌ای از آمریکا وجود داشته باشد که بگوید اگر ایران به تصمیمات شورای امنیت عمل نکند، تا سال ۲۰۱۳ واشنگتن حمله خواهد کرد آنگاه ایرانی‌ها رفتاری متفاوت خواهند داشت.»

در همین حال روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی، موقعیت جدید را فرصتی دیپلماتیک برای اوباما توصیف کرد.

فایننشال تایمز پس از طرح این ادعا که موضع مقامات ایرانی در بحث برنامه هسته‌ای این کشور تغییر کرده این تحولات را موضوعی دانسته که هم برای اوباما خطرات و هم فرصت‌هایی به دنبال داشته است.

این روزنامه می‌نویسد:‌«تغییرات از جانب ایران، برای آقای اوباما هم فرصتی حیاتی پدید آورده‌اند و هم خطرات قابل ملاحظه‌ای دارند. با آنکه او گفته اگر لازم باشد از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب استفاده خواهد کرد، اوباما خواهان آن خواهد بود که به هر قیمتی از جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کند.»

این گزارش می‌افزاید:‌«در همین حال، اگر او به این معتقد باشد که می‌توان با تهران توافقی داشته باشد نیاز خواهد داشت تا هم اسرائیل و هم کنگره آمریکا که به شدت به ایران مظنون است و کنترل بخش زیادی از تحریم‌ها را در اختیار دارد را با خود همراه کند.»

با این اوصاف معلوم نیست چرا برخی مطبوعات و رسانه‌ها در داخل نیز بدون واقعیاتی که غیرقابل انکار است با یکسویه نگری تنها تلاش می‌کنند یک بعد ماجرا را برجسته نمایند و بخشی از گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های غربی را بازتاب دهند.

منبع: جهان نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه