آیا ایران و ۱+۵ به توافق رسیده‎اند!؟/ جدیدترین شیوه امریکا برای دور زدن خطوط قرمز ایرانی چیست؟

توافق در مورد «بحث‎های کلیدی»، توافقی است که آقای کری با صراحت و خوشنودی از آن سخن می‎گوید و بازگشت به امریکا را برای گفتگو با اوباما و طراحی یک « ترکیب یا فرمولی درست برای رسیدن به یک توافق جامع» عنوان می‎کند. اما «بحث‎های کلیدی» که جان کری مدعی است ایران و ۱+۵ در مورد آن به توافق رسیده‎اند چیست!؟

آیا ایران و ۱+۵ به توافق رسیده‎اند!؟/ جدیدترین شیوه امریکا برای دور زدن خطوط قرمز ایرانی چیست؟

به گزارش ۸دی نیوز، آیا ایران و ۱+۵ به توافق رسیده‎اند!؟ این سوالی است که پس از دقت در اظهار نظر جان کری وزیر امور خارجه امریکا در کنفرانسی خبری در وین می‎توان به آن دست یافت. آنچنان که خبرگزاری دولتی ایسنا از این نشست خبری گزارش داده، وزیر امور خارجه امریکا پس از مذاکره با ظریف اعلام کرده است: پیشرفت های سازنده ای در روند مذاکرات حاصل شده است و در مورد بحث های کلیدی به توافق رسیده‌ایم.

توافق در مورد «بحث‎های کلیدی»، توافقی است که آقای کری با صراحت و خوشنودی از آن سخن می‎گوید و بازگشت به امریکا را برای گفتگو با اوباما و طراحی یک « ترکیب یا فرمولی درست برای رسیدن به یک توافق جامع» عنوان می‎کند. اما «بحث‎های کلیدی» که جان کری مدعی است ایران و ۱+۵ در مورد آن به توافق رسیده‎اند چیست!؟

با کمی دقت در اظهارات جان کری می‎توان به مواردی از «بحث‎های کلیدی» مورد توافق پی برد. وزیر امور خارجه امریکا در بخشی از سخنان خود می‎گوید: «در کل می‌توانم بگویم که مساله اصلی اعتماد نیست بلکه روند پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. اعضای ۱+۵ (چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان) با یکدیگر یک مساله را درخواست می‌کنند.» بر اساس این گفته یکی  از مسائل کلیدی روند پیشرفت برنامه هسته‎ای ایران است.

کری در بخشی دیگر از سخنان خود نیز یکی از موارد و بحث‎های کلیدی مد نظر خود را اینگونه بیان می‎کند: «ایران باید ظرفیت سوخت هسته‌ای را برای حفظ توافق کاهش دهد.» و در ادامه نیز منظور خود را اینگونه بیان می کند که : «همانند کریستال به ایرانیان آشکارا می‌گویم که ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ در حال حاضر بیش از اندازه است.»

پیشرفت برنامه هسته‎ای ایران و تعداد سانتریفیوژهای ایرانی، مسائلی کلیدی و اختلافی میان ایران و ۱+۵ بوده که به موضوع اصلی مذاکرات هسته‎ای ایران و ۱+۵ مبدل شده بود. اما این سوال باقی مانده است که آیا بر سر این دو موضوع، آنچنان که باب میل جان کری بوده است، توافقی صورت گرفته که او از توافق بر سر مسائل کلیدی سخن می‎گوید و از سوی دیگر روند پیشرفت برنامه هسته‎ای ایران را غیرقابل قبول دانسته و از بیش از اندازه بودن تعداد ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعلی ایران سخن می‎گوید!؟

این در حالی است که حتی بر مبنای معیار خودساخته «نیاز عملی ایران به برنامه هسته‎ای» که طرف مقابل از آن به عنوان معیاری برای تعداد مورد نیاز سانتریفیوژها در ایران سخن می‎گوید، ایران عملا به ۱۹۰ هزار سو قدرت جدا کنندگی در برنامه هسته‎ایش برای تامین نیاز رآکتورهای موجود خود نیاز دارد که با وجود سانتریفیوژهای فعلی ایران عددی نزدیک به ۱۵۸ هزار سانتریفیوژ تامین‎کننده آن خواهد بود.

اما ظاهرا تعریف طرف مقابل درباره نیاز عملی ایران نیز تغییر کرده است و اینبار مدعی است که نیاز عملی ایران را نه رآکتور تهران یا رآکتور بوشهر تعیین نمی‎کند، بلکه ایران تنها می‎تواند برای رآکتورهایی که خود  ایران ساخته است (  iranian construction power reactor) اورانیوم غنی‎کند و این یعنی ورود به یک پروسه بلند مدت ساخت رآکتور توسط ایران که ممکن است تا سال‎ها به سرانجام نرسد.

این طرح جدیدترین راهکار طرف مقابل برای دور زدن خطوط قرمز تیم ایرانی یعنی تامین حقوق هسته‎ای ایران از جمله تامین ۱۹۰ سو توان جداکنندگی در برنامه هسته‎ای ایران است. نکته‎ای که هوشیاری تیم مذاکره کننده را با توجه به اعتماد و حمایتی که رهبری معظم انقلاب از این تیم داشته است، لازم آورده است.

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگزاران نظام اسلامی در این زمینه فرمودند: «  البتّه ما به تیم مذاکره‌کننده‌مان اعتماد داریم. مطمئنّیم یقیناً آنها به دست‌اندازی به حقوق کشور و حقوق ملّت و کرامت ملّت راضی نخواهند شد و اجازه نخواهند داد که چنین کاری انجام بگیرد. مسئله‌ی ظرفیّت غنی‌سازی یک مسئله است که خیلی مهم است؛ مسئله‌ی تحقیق و توسعه که قطعاً باید رعایت بشود؛ حفظ تشکیلاتی که دشمن قادر به تخریب آن نیست. روی «فردو» تکیه میکنند، چون غیر قابل دسترسی است برای آنها؛ میگویند جایی که ما نمیتوانیم به آن ضربه بزنیم، نباید داشته باشید! این خنده‌آور نیست؟»/ رجا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه