اگر کسی صحبت از آخرت کند می گویند بیکارید و ما کار داریم و باید تحریم ها را برداریم؛ دیدیم که چقدر هم تحریم ها برداشته شد!

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که برخی دولتمردان تنها رفع احتیاجات دنیایی مردم را وظیفه خود می دانند، گفت: آنها برداشتن تحریم ها، رفع تورم و حل معضل بیکاری را مهم ترین دغدغه خود می دانند اما حتی همین کارها را نتواستند انجام دهند.

اگر کسی صحبت از آخرت کند می گویند بیکارید و ما کار داریم و باید تحریم ها را برداریم؛ دیدیم که چقدر هم تحریم ها برداشته شد!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حسینیه امام خمینی(ره) قم با اشاره به آیات«وَیْلٌ لِلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِید*الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَهِ» اظهار داشت: سّر این که برخی با انبیای الهی مبازره کردند و آگاهانه حقایق را انکار کردند این است که زندگی دنیا را به آخرت ترجیح دادند.

وی افزود: خداوند می فرماید وای بر کافران که چه عذاب سختی خواهند داشت؛ کار این افراد به جایی می رسد که اسلام را چیزی طفیلی و خیالی می دانند و می گویند مهم این است که بخوریم، بسازیم و پیشرفت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی بالاترین وظایف خود را محدود به لذایذ دنیا می دانند، گفت: نهایت کاری را که این افراد وظیفه خود می دانند آن است که هرچه مردم می خواهند فراهم کنند آن هم نه در چارچوب دین، بلکه هرچه بخواهند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر کسی صحبت از آخرت کند اینها می گویند شما بیکارید که فکر آخرت مردم هستید ما کار داریم و باید تحریم ها را برداریم؛ حالا دیدیم که چقدر هم تحریم ها برداشته شد، کار ایجاد شد، گرانی ها برطرف شد!

منشاء همه کفرها و فسادها حب دنیا است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که همه فسادها زیر سر حب دنیا است، گفت: قرآن در این آیه شریفه می فرماید منشاء همه کفرها حب دنیا است، تعبیر دقیقی را بیان می فرماید آن کسانی که دنیا را به آخرت ترجیح دادند حتی نمی گوید کسانی که منکر شدند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن ابراز داشت: خداوند می فرماید آن کسانی که از یاد ما اعراض می کنند را رهایشان کن، پایه علم اینها همین اندازه است و بیش از این نمی فهمند؛ علم اینها به آخرت که می رسد ته می کشد«بَلِ ادَّارَکَ عِلْمُهُمْ فِی الْآخِرَهِ بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْهَا بَلْ هُمْ مِنْهَا عَمُونَ»شک دارند، بلکه کورند و آخرت را نمی بینند.

وی افزود: کسانی که آخرت را نمی بینند و تنها چشم به دنیا دوخته اند، در اصل چشم ندارند«لاَ تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَ لٰکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ»کوری واقعی، کوری دل است که حقایق را نمی بیند و به چیزهای زودگذر و بی ارزش دل می بندد و چیزهایی که با دوام و ابدی اند را نمی بیند.

حب پست و ریاست با عشق خدا سازگار نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عشق به پست، مقام و ریاست را یکی از دلبستگی های دنیایی دانست و گفت: انسان وقتی برخی اشخاص را می بیند واقعا تعجب می کند و شک می کند که اینها عاقل هستند یا دیوانه اند! وقتی از دور اینها را می کنی مخصوصا با در نظر گرفتن سوابقشان، تعجب می کنی از این که اینها دنبال چه می گردند؟!

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آدمی که پایش لب گور است و به قدری دارد که اگر خودش و هفت پشتش بخورند تمام نمی شود؛ حرف هایی نا مربوط می زند و آبروی خود و اطرافیانش را می برد؛ محبت خدا در دل چنین شخصی جای نمی گیرد چرا که این دو محبت با یکدیگر تناسبی ندارد مثل نور و ظلمت است؛ خداوند اگر پیش تر عنایت و توجهی به این فرد کرده باشد، از دلش می کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که تضاد آشکاری میان عشق به خدا و عشق به دنیا وجود دارد، ابراز داشت: انسان وقتی این افراد را می بیند بسیاری از معماهای تاریخی برایش حل می شود؛ کسانی در صدر اسلام و در دوران غربت به پیامبر(ص) ایمان آوردند و همراهی و کمک کردند؛ حتی از آزار و اذیت مشرکان به حبشه فرار کردند و مدتها آنجا زندگی می کردند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه گفت: حتی در غزوات شرکت کردند، سختی ها دیدند اما سر یک مسائل جزئی نسبت به پیامبر(ص) بی مهری کردند و آنچنان این بی مهری ها ادامه پیدا کرد که بعد از رحلت رسول خدا(ص)فرصت را غنیمت شمردند که از خاندان ایشان انتقام بگیرند.

رباخواری انسان را به جنون می کشاند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به عاقبت کسی که گرفتار ربا خواری شد، گفت: فرد ظاهر الصلاح و نمازخوانی در قم وجود داشت که همیشه مانند دیوانگان با خود حرف می زد؛ وقتی جویای احوال او شدم فهمیدم او کسی است که به دیگران قرض ربوی می دهد؛ قرآن می فرماید کسانی که علاقه مند به ربا باشند مانند دیوانه ها می شوند چراکه در خواب و بیداری به فکر این است که پول هایش چه می شود و مبادا از بین بروند.

وی در توضیح ادامه روایت قدسی، بیان داشت: خداوند می فرماید اگر کسی پیدا شود که به اندازه اهل آسمان و زمین نماز بخواند، روزه بگیرد، لباس ناچیزی بپوشد و همه از مسائلی که پیش تر گفته شد را رعایت کند، اما در دلش ذره ای محبت دنیا باشد، دنبال ریاست و زینت های دنیا باشد، نمی تواند در جوار من قرار بگیرد و محبت خود را که به او عطا کرده بودم از دلش می کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اولین چیزی که خداوند در این حدیث مطرح فرمود این بود که شرط رسیدن به محبت خدا دل کندن از دنیا و کوچک شمردن آن است، در آخر نیز می فرماید اگر کسی همه این کارها را انجام داد و مجددا چنین خطایی از او سر زد، محبتی که داده ام را از دلش می کنم.

چرا محبت خدا با محبت دنیا قابل جمع نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش ها که چه می شود هم محبت خدا باشد و هم محبت دنیا؟ اینهمه اصرار برای ترک محبت دنیا برای چیست؟ اظهار داشت: ما از این سخت گیری ها تعجب می کنیم برای این که نه محبت خدا را درست درک کرده ایم و نه می دانیم که محبت دنیا چه آثار سوئی دارد؛ محبت نسبت به خدا غیر از محبت هایی است که ما ادعایش را داریم و یا در دنیا می بینیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تشریح آثار محبت الهی، گفت: حب دنیا در نظر محبان الهی حکم اسباب بازی بچه ها را دارد از خاک بازی هم برای او کمتر است؛ محبت دنیا هیچ تناسبی با محبت خدا ندارد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به داستان شیخ صنعان عطار، بیان داشت: آدمی زاد این گونه است اگر خدا یک لحظه او را به خودش واگذارد نمی تواند حریف شیطان و نفس عماره اش شود و ممکن است در اثر غفلت چمش به یک زیبا رویی بیفتد و علاقه مند شود؛ البته خدا اگر کسی را به حال خود رها کند به خاطر ناشکری و ناسپاسی های او است.

آیت الله مصباح یزدی به داستان بلعم باعورا اشاره کرد و گفت: خداوند می فرماید«وَ لَوْ شِئْنَا لَآتَیْنَا کُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا»اگر می خواستیم او را به زور در راه صحیح نگه می داشتیم اما بنا نیست کسی را به زور هدایت کنیم«وَ لٰکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ»توجهش معطوف به زمین شد و به جای قرب الهی به مادیات چسبید«وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ»و عالم بزرگ بنی اسرائیل که مستجاب الدعوه بود به دنبال هوای نفسش رفت.

وی افزود: خداوند می فرماید این کسی که چنین مقاماتی به او دادیم، آیات ما را رها کرد«فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ»چنان پست شد حکایتش مانند حکایت سگ است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسی به مقام حب و قرب الهی می رسد که دلش یکپارچه برای خدا باشد، باور کند که از خود هیچ ندارد و هرچه دارد را صرف خدا کند؛ دل و عاطفه اش باید صرف خدا کند و اگر بنا دارد جای دیگری صرف کند باید از او اجازه بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: در مقابل کسانی که گرفتار بازی های شیطانی هستند و می خواهند توجه مردم را به خود جلب کنند و مرید پیدا کنند نمی توانند به محبت الهی دست یابند؛ همین که به سمت لذایذ حیوانی برود مانند تشنه ای می شود که هرچه از آن می نوشد تشنه تر می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه