راهبرد تجزیه طلبی در عراق

داعش این روزها با حمایت مستقیم عربستان و قطر مشغول اجرای یکی از پازل های برنامه آمریکا برای خاورمیانه است. برنامه ای که بر پایه ایجاد تفرقه های مذهبی بنا شده است.

راهبرد تجزیه طلبی در عراق

به گزارش سرویس وبلاگستان ۸دی، حدیث منتظران قائم (عج) در بروزرسانی خود نوشت:

ماهیت و شیوه فعالیت گروه هایی از جمله داعش ، این روزها بیش از پیش پشت صحنه بازیگردانی های خاورمیانه را آشکار نموده است . داعش این روزها با حمایت مستقیم عربستان و قطر مشغول اجرای یکی از پازل های برنامه آمریکا برای خاورمیانه است . برنامه ای که بر پایه ایجاد تفرقه های مذهبی بنا شده است.

80985169-5404007

“دولت اسلامی در عراق و شام” یا “داعش ” گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، این روزها عراق و سوریه را نا آرام کرده است. همان گروهی که از گروه توحید و جهاد به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی نشأت گرفته و در سال ۲۰۰۶ از القاعده جدا شد و چندی بعد در همان سال پس از نشست شماری از گروه های مخالف مسلح در عراق ، با سرکردگی ابو عمر البغدای اعلام موجودیت کرد . عمده تحولات میدانی این گروه بعد از به روی کار آمدن ابوبکر البغدای شکل گرفت که نمود عملی آن در جریان مناقشه سوریه به خوبی آشکار است.

باید گفت با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است ؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمکها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب شد جنگ و درگیری ما بین گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.

این کمکها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.

گروه داعش یک ساختار سازمانی دارد که متشکل از امرای مناطق و مجالس “شورای مجاهدین” و فرماندهان عملیاتی است اما این امور سازمانی و تشکیلاتی به طور کاملا محرمانه است و برخی پژوهشگران امور سیاسی اشاره می کنند که فرماندهان داعش در سوریه از امرای شبکه القاعده در عراق دنباله روی می کنند.

در هر حال نکته اصلی در این بین ، گسترش رقابت ها و منازعات بین بازیگران منطقه ای است . حامیان مالی و معنوی این گروه تروریستی قطعاً نمی دانند وارد چه بازی خطرناکی شده اند . بدون هیچگونه تردید این آتش بازی ، مسئله ای است که به زودی گریبان خود آنها را نیز فرا خواهد گرفت.

اما مسئله داعش در عراق به مبحثی امنیتی تبدیل شده است . ترکیب خاص جمعیتی این گروه در عراق و همچنین اوضاع و احوال نابسامان حکومتی در این کشور ، مباحث طایفه گری شیعه و سنی ، وجود حفره های امنیتی در ارتش عراق ، همچنین حمایت برخی کشورهای منطقه سبب شده است که این گروه در عراق قدرت مانور بیشتری داشته باشد.

اجرای طرح ِ جاسازی استان های شیعه و سنی در عراق و در نتیجه آن ایجاد شکاف در بین عراق که بر روی قوائد طائفه گری می چرخد ، از برنامه های اصلی گردانندگان پشت صحنه مناقشه این روزهای عراق است . گزارش های سرویس های اطلاعاتی عراق و نیز، اعترافات رهبران اسیر شده این سازمان تروریستی حاکی از آن است که طراحان این عملیات اطمینان داشته اند که حتی با ۵۰ درصد موفقیت نیز، وضعیت میدانی منطقه و هرج و مرج به شکلی تغییر می کند و در این حالت تقسیم عراق به دست ساکنان منطقه رقم خواهد خورد . برنامه ریزی برای این عملیات از حدود ۶ ماه پیش در اتاق های جنگ ارتش سعودی زیر نظر مستقیم پادشان و دستگاه امنیتی عربستان آغاز شده و دولت قطر نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی را در این طرح از طریق جذب نیروهای تروریستی و آموزش آنها داشت که نزدیک به ۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شد.

افسران طراح این عملیات به پادشاه عربستان اطمینان داده بودند که با جداسازی مناطق شمالی و افزایش بمبگذاری ها و کشتارهای وسیع و پرتعداد، می توان توجه غرب به این مسئله را معطوف داشت و این پیام به آنها منتقل خواهد شد که استان های سنی نشین خواهان استقلال و استقرار حکومت دلخواه هستند و افکار عمومی جهان، این بخش از عراق را به عنوان منطقه ای جداگانه و متمایز با جنوب تصور خواهد کرد . به این ترتیب مقدمه برای پس گرفتن نیمی از عراق فراهم خواهد شد.

نکته دیگری که در این میان خودنمایی می کند ، بحث کارنامه خوب ِ آقای مالکی در این جریانات است که به طور حتم می تواند در بحث چانه زنی های سیاسی به منظور تشکیل دولت ، با اقتدار بیشتری عمل کند . به نظر می رسد موضوع بی کفایت نشان دادن دولت مالکی در این مقطع از تاریخ عراق و زمینه سازی برای یک کودتا ، از دلایل اصلی تحرکات گسترده داعش در این روزهاست . روزهایی که عراق بیش از پیش به آرامش جهت ایجاد یک ائتلاف قدرتمند برای ساختن عراقی آباد و مقتدر نیاز دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه