مردمی کردن امنیت ملی هنر بزرگ امام خمینی (ره) در دفاع مقدس بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جنگ تحمیلی را باید نماد رویکرد نوین و پیش‌دستانه امام (ره) در حوزه امنیت سازی و بهره گیری از ظرفیت هنجاری و اعتقادی و آرمانی جامعه نامگذاری کرد.

مردمی کردن امنیت ملی هنر بزرگ امام خمینی (ره) در دفاع مقدس بود

به گزارش ۸دی نیوز، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: از این خرسندم که اولین حضور خارج از دبیرخانه‌ام را میان برادران و خواهران نماینده مجلس که بیش از ۱۰۰ نفر آنها جز خانواده رزمندگان و ایثارگران و شاهد هستند، آغاز کردم.

وی ادامه داد: از این ابتکار خوب و قابل تقدیر مجلس که در دوران جدید خود با همت رئیس و در مناسبات مختلف از جمله دفاع مقدس و آزاد سازی خرمشهر فرصتی را برای دست‌اندرکاران آن زمان فراهم کرد تا تجدید دیداری با برادران و خواهران خود داشته باشند، تشکر می‌کنم و از اینکه این بار این فرصت در اختیار من قرار گرفت سپاسگذاری دو چندان دارم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در این فرصت فرازهایی از هشت سال دفاع مقدس را مطرح می‌کنم و از شرایط پیش از جنگ، آغاز جنگ، نگاه سیاسیون و نظامیان، امام(ره) و جنگ و گفتمانی که امام خمینی(ره) فراهم کردند و همچنین سازمان‌های ارتش و سپاه در آغاز جنگ و خطاهای رژیم تجاوزگر صدام مسائلی را برای شما بازگو خواهم کرد.

شمخانی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و امام شهیدان افزود: امروز ۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی است. ۳۳ سال از آغاز این حادثه و ۲۵ سال از پایان آن می‌گذرد. دفاع مقدس از آخرین جنگ‌های عصر دوقطبی و واپسین جنگ‌های قرن بیستم به حساب می‌آید که در شرایط فعلی وقوع چنین حوادثی با چالش‌های جدی مواجه است. حتی در زمانی که دیگران برای دیگران خط قرمز تعیین می‌کنند و دیگران به عنوان متحد خویش حضور نظامی در خلیج فارس دارند و زمانی که می‌خواهند تصمیم به یک تجاوز اعمال کنند، با مقدمه چینی فراوان از اینکه سرباز پیاده نخواهیم کرد و جنگ ما جنگ تنبیهی و نقطه‌ای است، برای توجیه اقدام تجاوزکارانه خویش تحت تاثیر افکار عمومی و مشکلات داخلی خویش مجبور به پیدا کردن محمل‌هایی برای عبور از این تصمیم گیری هستند.

وی اظهار داشت: در آن زمان صدام، به دلیل حاکمیت استبدادی خویش فرصت‌های بی‌شماری را از عراق و از ایران گرفت و امروز در حقیقت روز آغاز دفاع مقدس و هجوم هوایی عراق به فرودگاه‌های ایران به حساب می‌آید. می‌خواهم سخن را با این پرسش ادامه دهم که اصولاً‌ چرا ۳۱ شهریور را که مصادف با آغاز تجاوز رژیم بعث عراق به ایران است به پاسداشت می‌نشینیم؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جواب پرسش خود گفت: به صورت طبیعی این روز که یادآور صحنه‌های تلخ تجاوز و تحریم است، نباید واجد جنبه‌های خوشایند و ارزشمند در اذهان ملت ما باشد. بی‌شک با توجه به نتایج حاصل از جنگ هشت ساله و دفاع قهرمانانه در برابر تجاوزگران و حامیان آنها پاسخ به این سوال بسیار واضح و روشن است. امروز همگان به این واقعیت پی‌ بردند که تحمیل جنگ از سوی رژیم بعث عراق به عنوان آغازگر جنگ حاصلی جز شکست، خفت و هلاکت و برای ما پیامی جز پیروزی، عزت و سعادت نداشت.

شمخانی گفت: پاسداشت ۳۱ شهریور در حقیقت نکوداشت جاودانه و امنیت پایدار حاصل از مقاومت و جهاد بوده است و در مسیر نکوداشت یاد و نام بی‌مانند قهرمانان این حماسه تاریخی است. ملت ایران در هیچ مقطعی از زمان هم به دلیل باورهای ملی و هم برگرفته از آموزه‌های دینی آغازگر هیچ تجاوزی نبوده، نیست و نخواهد بود. اگر چه در طول سال‌های پس از دفاع مطالعات گسترده‌ای از سوی مراکز داخلی و خارجی پیرامون جنگ و کارکردهای نظامی، دفاعی و فرهنگی این رخداد بی‌نظیر صورت گرفته و نتایج آن در قالب کتب و مقالات منتشر شده، لیکن امروز مایلم در حضور برگزیدگان ملت در محیط مجلس  از زاویه دیگر و مبتنی بر ارزیابی راهبرد هوشمندانه و هنرمندانه امام (ره) در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت هنجاری و ارزشی مردمی و تبدیل آن به سرمایه اجتماعی در تامین امنیت ملی به بررسی دفاع مقدس بپردازم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷، حضرت امام (ره) با آسیب شناسی رفتارهای رژیم پهلوی که در توهم امنیت مطلق موضوع تامین امنیت را به گونه‌ای خاص در قالب نیروهای نظامی و انتظامی و پلیس واگذار کرد، ضمن درک عمیق از تهدیدهای داخلی و خارجی رویکرد نوینی را پایه گذاری کردند که آن را امنیت سازی تعاملی، اجتماعی، مردمی و مشارکت جویانه نامگذاری کردم و این رویکرد را به هنجاری فراگیر تبدیل کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: فرمان تشکیل بسیج مستضعفین قبل از تشکیل جنگ تحمیلی را باید نماد رویکرد نوین و پیش‌دستانه امام (ره) در حوزه امنیت سازی و بهره گیری از ظرفیت هنجاری و اعتقادی و آرمانی جامعه نامگذاری کرد. در حقیقت امام(ره)  با کشف این واقعیت که سرمایه گذاری بر روی ظرفیت‌هایی که به صورت بالقوه امکان بروز رفتارهای ضد امنیتی در آنها وجود دارد، آنها را به سرمایه اجتماعی در طول امنیت ملی مبدل کرد و قدم در راهی گذاشت که حاصل آن دفع تهدیدات و استقرار امنیت پایدار کم هزینه بود.

شمخانی  افزود: پایه گذاری خردمندانه این رویکرد از سوی حضرت امام (ره) موجب شد که مفاهیمی چون پاسداری از نظام سیاسی، تمامیت ارزی،‌ ذخایر اعتقادی و فرهنگی و منابع حیاتی و اقتصادی و عرصه‌های عمومی به صورت از سوی لایه‌های مختلف اجتماعی به عنوان ارزش و بنیان اساسی کشور قلمداد شود و تهدید علیه آنها مساوی با تهدید بر علیه امنیت ملی محسوب شود و در این مسیر همگان خود را متعهد و مکلف (و نه موظف) به حراست و صیانت از آن بداند.

وی ادامه داد: این رویکرد حضرت امام (ره) را می‌توان پایان عصر وظیفه گرایی و ورود به عرصه تکلیف‌گرایی و اجتماعی کردن حوزه تامین امنیت ملی قلمداد کرد. بی‌شک دفاع پیروزمندانه ملت ایران در برابر جبهه استکبار در جریان جنگ تحمیلی با عنوان شاخص‌ترین اقدام نظام در حوزه تامین امنیت ملی را باید گواهی روشن بر صحت و حسن این رویکرد امام (ره) دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: با این دلیل و با توجه به ۱۹ ماه فرصت ارتش عراق برای تجهیز ارتش خود، وقتی صدام جنگ را آغاز کرد، مواجه با نیرویی شد که هرگز در محاسبات کمی خود آن‌را تصور نمی‌کرد. عراق مبنی بر این باور راهبردی در ابعاد حداقلی، حدمیانی و حداکثری با ترجمان عملیاتی جنگی را با اهداف لغو قرار داد ۱۹۷۵، تجزیه خوزستان و براندازی نظام جنگی را به وسعت جنوبی‌ترین تا شمال غربی‌ترین نقطه کشور آغاز کرد و در خوزستان با توجه به اهداف سیاسی مسیر اشغال در جبهه میانی، مسیر دورسازی به دلیل نزدیکی به بغداد و مرزهای غربی و در مسیر شمال غرب به منظور درگیرسازی و جلوگیری از تقویت نیرو در آن مناطق مسیر جنگ خود را ادامه داد.

شمخانی افزود: عراق بر این باور بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران فاقد قابلیت دفاعی به دلیل قطع ارتباط با بیگانگان و تلاطم ناشی از انقلاب و سپاه پاسداران نوپا است، لذا نیرویی برای مقابله با خویش نمی‌دید و سرعت پیروزی و پیشرفت خود را با سرعت گاز تانک‌های خویش هماهنگ کرده بود. اما برخلاف این ایده و این خواسته سیاسی پشتوانه تولید قدرتی که امام (ره) با تکیه بر مردم فراهم کرده بود، توانست جلوی ماشین جنگی، عظیم و بی‌رحم رژیم بحث عراق را در آغازین روزهای جنگ بگیرد.

وی ادامه داد: علت پاسداشت روزهای آغازین جنگ توسط جمهوری اسلامی ایران نه عظمت بخشی به جنگ، بلکه عظمت بخشی به دفاع هنرمندانه ملت ایران است. در آن زمان امام (ره)‌ فرمود “الخیر فی ما وقع” در حالی که غرش توپ‌ها و تانک‌ها و بوی باروت پیروزی عراق در مرزهای ایران به شدت فعال بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: تصویری که امروز ما در ذهن مردم ترسیم می‌کنیم، تصویر کاملی نیست. اینکه ارتش عراق حمله ای را آغاز کرد و ارتش و سپاه ایران مقابل او قرار گرفتند و این دو نیرو با هم جنگیدند تا اینکه ۸ سال دفاع مقدس خاتمه پیدا کرد، واقعیت نیست. واقعیت این است که در آغاز جنگ ارتش که مبتنی بر ایده‌های ناتویی یا به عنوان حلقه ای از زنجیره ناتو با پشتوانه مستشاری و تجهیزات غربی شکل گرفته بود، به دلیل شرایط انقلاب دچار دشواری درونی بود. تبدیل این ارتش به یک ارتش حزب الله و راه اندازی سپاه از یک نیروی شهری که با جنگ نرم و نیمه سخت آشنا بود، به یک نیروی حرفه‌ای و رزمی کار بزرگی بود که در دوران هشت سال دفاع  مقدس صورت گرفت و توانست قابلیت‌های ملت ایران را به فعلیت مقابل ارتش عراق تبدیل کند.

شمخانی افزود: ارتش نیز در درون خود مردان بزرگی داشت که توانست آن را مهیای دفاع از ارزش‌هایی کند که قبل از پیروزی انقلاب با آنها مانوس نبود. جهاد سازندگی که متولی توسعه روستایی بود نیز در طول هشت سال دفاع مقدس تبدیل به سنگر ساز بی‌سنگری شد که مردان بزرگی در آن نقش ایفا کردند و این نکته مغفولی است که حتی پس از ایام جنگ نیز به آن نپرداختیم.

وی گفت: در روزهای آغازین جنگ عراق با راهبرد تهاجم و حمله در زمین، هوا، دریا و شهرها و حمله در آغاز درگیری، استفاده از سلاح شیمیایی جنگی را تدارک دیده بود که ظرف یک هفته به حد وسط پیروزی خویش یعنی تصرف خوزستان برسد. دشمن در خرمشهر درگیر بود و در جبهه میانی با دو محور هویزه ، سوسنگرد و حمیدیه ، بستان ، چزابه و کوشک قصد اشغال اهواز را داشت. این اخبار به حضرت امام(ع) می‌رسید در حالی که جنگ تن به تن با رژیم عراق داشتیم. از بیت امام (ره) یا شهید بهشتی با بنده تماس گرفتند . البته من در آن زمان فرمانده سپاه خوزستان بودم و گفتند که  امام فرموده مگر اهواز جوان ندارد که اهواز سقوط کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: همین جمله مبنایی برای این شد که ما بتوانیم آموزه‌های دینی که ۱۴۰۰ سال در کلام و بیان و عمل خود بیان می‌کردیم، تبدیل به رفتار و تصمیم گیری کنیم.

شمخانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که هر سال به پاسداشت این ایام بنشینیم و از این تصمیم تشکر کنیم، افزود: امیدوارم مجلس شورای اسلامی در هفته دفاع مقدس همان طور که تا به حال واجد این شرایط بوده، بتواند با قانون گذاری کارآمد و اثربخشی تقنینی در نظام‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در حوزه‌های داخلی و خارجی با ابزار ساختاری قانون مطلوب در پیشگیری و بازدارندگی از آسیب‌ها نقش خود را به درستی ایفا کند.

وی ادامه داد: نمایندگان دلسوز مجلس در مهندسی نظارت پارلمانی، امکان اثر بخشی بر پیشگیری از انحرافات و نارسایی‌های احتمالی را با رویکرد توامان مطالبات مردم، تامین منافع ملی و امنیت ملی پیش از گذشته دنبال کند. تعامل سازنده ارکان نظام با محوریت رهبر معظم انقلاب از پیش‌نیازهای امنیت ملی است که این در شرایط کنونی به شکل قابل اعتمادی جاری است و از پشتوانه‌های مهم امنیت ملی ما امروز وجود مجلس ارزشی، منسجم، مقتدر، کارآمد در نمایندگی ملت بزرگ اسلامی است که خوشبختانه فضای حاکم بر مجلس و مدیریت آن نشان‌دهنده الهام گرفتن از دفاع مقدس و حاکمیت تکلیف گرایی بر منفعت‌گرایی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: این هم‌رزم دیروز و خادم امروز در شورای امنیت ملی در تعامل و همکاری با مجلس و حمایت از برنامه‌های دولت و نظام آماده هر نوع پذیرش همکاری با مجلس شورای اسلامی است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه