ظریف: تا پایان یکشنبه آینده می‌توانیم تاریخ‌ساز شویم/ کار من دخیل شدن در یک تلاش صادقانه برای رسیدن به توافق است

وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: تا پایان یکشنبه آینده می‌توانیم تاریخ‌ساز شویم و اطمینان و اعتماد یک جاده دو طرفه است.

ظریف: تا پایان یکشنبه آینده می‌توانیم تاریخ‌ساز شویم/ کار من دخیل شدن در یک تلاش صادقانه برای رسیدن به توافق است

به گزارش ۸دی نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: تا پایان یکشنبه آینده می‌توانیم تاریخ‌ساز شویم و اطمینان و اعتماد یک جاده دو طرفه است و باید نگرانی‌های تمام طرفین مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: من وارد بازی اتهام‌زنی نمی‌شوم.

ظریف تصریح کرد: کاری که من انجام می‌دهم دخیل شدن در یک تلاش صادقانه برای رسیدن به توافق است و از دیگران نیز همین انتظار را دارم.

گفتنی است کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ۱۱ روز مذاکره برای استراحت وین را ترک کرد  و پس از چند ساعت با هلگا اشمید به وین بازگشت.

شایان ذکر است سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان روز گذشته درباره مذاکرات گفت: پیشرفت نسبتا خوبی در متن داشته‌ایم و بیش از ۶۵ درصد متن توافق شده است.

وی تصریح کرد: این به این معنی نیست که در مسائل محتوایی پیشرفت کرده‌ایم، بلکه در مرحله نگارش متن پیشرفت کرده‌ایم.

وی افزود: وزن موضوعاتی که باقی مانده و هنوز نگارش نشده زیاد است و نمی‌توانیم بگوییم در محتوای مذاکرات پیشرفت خاصی رخ داده اما در نگارش متن که خودش البته قسمت مهمی است پیشرفت نسبتا خوبی داشته ایم.

عضو تیم مذاکره کننده کشورمان با بیان اینکه اختلافات وجود دارد و در مورد راه‌حل‌های مختلف بحث شده و گزینه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته، تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم به یک برداشت واحد در این مسائل برسیم و ما مذاکرات را با جدیت ادامه می‌دهیم و از مسائل اصولی خود و حقوق مردم ایران در موضوع هسته‌ای و سایر موضوعات کوتاه نمی‌آییم و قصد عدول از آنها را هم نداریم.

عراقچی تصریح کرد: نیاز هست که طرف مقابل برای گرفتن تصمیمات جدی و مشکل آمادگی پیدا کند و امیدواریم با آمدن وزرایشان به وین این اتفاق رخ دهد.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اما و اگرهای عدم توافق نهایی تا ۲۰ جولای گفت: اگر طبق برنامه تا ۲۰ جولای کار تمام شد تا هفته بعد وزرا برمی‌گردند، و اگر هم نشد شرایط را می‌سنجیم! اگر دیدیم چند روزی باید برای به سرانجام رساندن مذاکرات بمانیم این کار را خواهیم کرد، و اگر هم به این نتیجه برسیم که فایده‌ای ندارد و زیاده‌خواهی‌ها تمامی ندارد و نمی‌توانیم توافقی کنیم همان طور که بارها گفتیم از نظر ما فاجعه‌ای رخ نداده و برمی‌گردیم و برنامه‌های خود را ادامه می‌دهیم.

“مایکل مان” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ که در دسترس هستند در خواست کرده است تا فردا به وین بیایند اظهار داشت: شاید با حضور وزرا در مذاکرات پیشرفتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم کدام یک از این وزرا به وین سفر خواهد کرد اما این فرصت مناسبی برای پیشرفت در مذاکرات و همچنین دیدار وزرا با ظریف است.

لازم به ذکر است روز گذشته”وانگ چون” مذاکره کننده ارشد چین به منظور شرکت در مذاکرات ایران و ۱+۵ وارد وین شد.

شایان ذکر است؛ دیدار ظریف و ویلیام برنز روز گذشته ساعت ۱۷ در وین برگزار شد همچنین مذاکرات معاونان وزیر امور خارجه کشورمان با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نشست‌های قبلی پیرامون نگارش پیش‌نویس متن برگزار شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه