خبرهای جدید عراقچی از جزئیات مذاکرات/ سخت‌ترین بخش مذاکره

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان، در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، با اشاره به سفر وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ به وین، ابراز امیدواری کرد که این امر بتواند به پیشرفت مذاکرات در موضوعات کلان کمک کند.

خبرهای جدید عراقچی از جزئیات مذاکرات/ سخت‌ترین بخش مذاکره

به گزارش  ۸دی نیوز به نقل از جهان؛ “عباس عراقچی” روز یکشنبه در مصاحبه با العالم گفت: زمان به سرعت می گذرد با این حال ما هنوز در موقعیتی نیستیم که جمع بندی کنیم که آیا امیدی به رسیدن به نتیجه هست یا نیست؛ و هنوز زود است و نمی توانیم قضاوت کنیم. وی افزود: اختلافات کماکان در موضوعات مهم وجود دارد.

* هنوز برای نتیجه گیری زود است

عراقچی با اینحال خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا راه حل‌هایی را برای این اختلافات پیدا کنیم، و اختلافت را کم کنیم و مواضع را به هم نزدیک کنیم.

عراقچی ادامه داد: ولی درباره اینکه آیا این کار شدنی هست یا نیست، باید بگوییم که هنوز زود است که نتیجه بگیریم و حتما امیدوار هستیم که به نتیجه برسیم ولی نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که این کار صورت خواهد گرفت.

* نقاط اختلاف درباره چه مسائلی است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: تقریبا در همه موضوعات مهم اختلاف وجود دارد و نتوانستیم در هیچ موضوعی اختلاف را کم کنیم؛ البته در بعضی از مسائل اختلافات کمتر شده و در بعضی از مسائل راه حلهایی ارائه شده است، و گزینه های مختلفی پیشنهاد شده و در خصوص این گزینه ها کار می کنیم.

عراقچی تأکید کرد: با این حال موضوعات اصلی کما کان مورد مذاکره است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در مورد همه موضوعاتی که در دستور مذاکرات است، کماکان اختلاف وجود دارد، که درباره بعضی از این موضوعات گزینه هایی پیشنهاد شده و وجود دارد؛ ولی هنوز توافق نشده، و در بعضی از این موضوعات هنوز به گزینه‌هایی نرسیدیم که بررسی کنیم.

عراقچی گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم این اختلافات را کم کنیم ولی اینکه آیا قطعا بتوانیم این کار را بکنیم یا نه، معلوم نیست. وی ادمه داد: هنوز پیشنهاداتی که طرفین مطرح کردند مورد قبول واقع نشده است.

* موضع ایران درباره غنی سازی

عراقچی افزود: درمورد بحث غنی سازی، موضع ما روشن و منطقی است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برنامه غنی سازی ما بر اساس نیاز واقعی کشور طراحی شده، و این نیاز واقعی مربوط به تأمین سوخت رأکتورهای قدرتی یا همان نیروگاه های برق هسته ای خواهد بود.

وی افزود: بنابراین این نیاز عملی باید حتما در نظر گرفته شود، و باید با توجه به این نیاز برای برنامه غنی سازی ایران پارامترهای لازم تعریف شود.

* چشم انداز ایران در زمینه غنی سازی

عراقچی خاطرنشان کرد: با توجه به این که سوخت بوشهر طی چند سال آینده توسط دولت روسیه تأمین می شود ما عجله‌ای نداریم برای آنکه به آن مرحله برسیم؛ بلکه چشم اندازی را برای خودمان در نظر گرفتیم و به سمت آن چشم انداز حرکت می کنیم.

وی افزود: البته این که می گویم عجله ای نداریم، در فاصله همان ۲ یا سه و یا حداکثر ۵ سالی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند.

* سخت ترین قسمت مذاکرات

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: این که چگونه و با چه ترتیباتی می توانیم ظرفیت غنی سازی خودمان را افزایش دهیم تا به سطح نیازهای واقعی برسیم، مسائلی است که اکنون در حال مذاکره درباره آن هستیم؛ و این یکی از سخت ترین قسمتهای مذاکره است و با توجه به حساسیت موضوع غنی سازی و ظرفیت و حجم آن، هنوز نتوانسته ایم به توافقی برسیم، ولی به تلاش خومان ادامه می دهیم و ناامید نیستیم ولی بیش از اندازه هم خوش بین نیستیم.

* نکته‌ای درباره درباره تعداد سانترفیوژها

عراقچی در خصوص اختلاف درباره تعداد سانترفیوژ بین طرفین، اظهار داشت: این عددها ما را دچار سوء تفاهم نکند؛ ما به غیر از عدد در خصوص زمان هم صحبت می کنیم؛ لذا اینکه چه میزان غنی سازی در چه مقدار زمان صورت بگیرد، موضوع مذاکره است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند، عدد ۱۹۰ هزار مربوط به الان نیست.
عراقچی تأکید کرد: وقتی می خواهیم میزان اختلافات را بررسی کنیم، باید به فاصله زمانی هم توجه کنیم که طبیعتا این امر موضوع مذاکره را پیچیده تر می کند.

عراقچی گفت: راه حل‌ها و گزینه‌هایی را پیشنهاد داده ایم و معتقدیم که اگر نیت واقعی برای رسیدن به توافق باشد می توان از این راه حل ها استفاده کرد.

* پیشنهاد ایران درباره آب سنگین اراک

وی در خصوص آب سنگین اراک گفت: در این زمینه هنوز توافق حاصل نشده و پیشنهادی که ما دادیم این است که با ایجاد برخی تغییرات فنی، نگرانی هایی را که معمولا یک رآکتور آب سنگنین دارد کاهش دهیم؛ و در حقیقت با انجام تغییرات فنی میزان پلوتونیومی را که در سوخت مصرف شده به حداقل ممکن کاهش دهیم که نگرانی ها برطرف شود. پیشنهاد ما کاملا معقول، جدی و متعادل است و در مقابل این، پیشنهادهای دیگری هم ارائه شده که هنوز کارشناسان فنی در حال بررسی این پیشنهادها هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: دوره زمانی یکی از موضوعات مورد اختلاف ما است، که خیلی طبیعی است که در خصوص محدودیتهایی که اعمال خواهد شد، طرفهای مقابل ما طرفدار فواصل طولانی تری هستند؛ ولی ما فاصله های معقولتری را پیشنهاد کردیم و در این خصوص بحث های ما ادامه دارد.

عراقچی تأکید کرد: توافق ژنو می گوید که پرونده ایران پس از طی دوره زمانی گام نهایی به حالت عادی باز خواهد گشت، و برنامه هسته‌ای ایران هم مشابه برنامه هسته ای هر کشور عضو ان پی تی خواهد بود. وی افزود: این اصلی است که در ژنو درباره آن توافق شده است.

* تعطیلی فردو اصلا در دستور کار نیست

عراقچی خاطرنشان کرد: در خصوص فردو پیشنهادات مختلفی وجود دارد و گزینه های مختلفی مطرح شده هر دو طرف پیشنهادهای خود را دارند و باید ببینم که گفتگوها به کجا می رسد.

وی افزود: تعطیلی مجتمع فردو اصلا در دستور کار نیست و این را هم قبلا پذیرفته اند که فردو به کار خودش ادامه خواهد داد، و اینکه چه کارکرد و فعالیتهایی در فردو انجام می شود، در دستور مذاکرات قرار دارد.

* گام بعدی پس از هر توافق

عراقچی تأکید کرد: وقتی درباره هرکدام از موضوعات توافق شود، احتیاج داریم که دستورالعمل اجرایی برای آن تهیه کنیم که خود آن نیز با اختلاف نظرهای گسترده ای همراه خواهد بود.

* کار پیچیده مذاکرات طی هفته آینده

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: ما ظرف هفته آینده کار بسیار مفصل و پیچیده‌ای را در پیش داریم ؛ حتی وقتی که در باره یک موضوع توافق شود آنگاه زمان آن است که درباره جزئیات آن مذاکره شود تا درباره آن توافق شود.

عراقچی تأکید کرد: دراین مرحله منتظر هستیم تا در خصوص موضوعات کلان توافق شود.

* تصمیم گیری‌های سخت سیاسی در انتظار وزرای خارجه در وین

عراقچی گفت: امیدواریم که سفر وزرای خارجه به وین در روز یکشنبه بتواند کمک کند که در موضوعات کلان پیشرفت داشته باشیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: در بسیاری از این موضوعات نیاز به تصمیم گیریهای سخت سیاسی است، و امیدواریم که وزرایی که تشریف می آورند آمادگی این تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشند. بعد از آن است که ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

عراقچی اظهار داشت: امیدواریم که حضور وزرا راهگشایی کند تا به مذاکرات ادامه دهیم، و اگر به توافق برسیم وزرا مجددا برخواهند گشت.

وی گفت: خواسته همه ما این است که حضور وزرا باعث راهگشایی در مذاکرات شود و تصمیمات سخت سیاسی از سوی آنها گرفته شود، و توقع داریم با توجه به بحث‌های کارشناسی بسیار زیادی که انجام شده است، حضور وزرا بتواند کمک کند که راه حلی پیدا شود و تصمیماتی گرفته شود که مذاکره را به سرانجام خود نزدیک کند.

عراقچی با این حال تأکید کرد: اگر با حضور وزرا نتوانیم به این جمع بندی برسیم، طبیعتا کار بسیاری سخت تری خواهیم داشت و ممکن است که در ۲۰ جولای هم نتوانیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: اگر توسط وزرا راهگشایی صورت بگیرد، بعید نیست که ما بتوانیم تا ۲۰ جولای مذاکرات را به انجام برسانیم؛ ولی اگر این راهگشایی صورت نگیرد و اختلافات ادامه داشته باشد، احتمال می دهم که مجبور شویم مذاکرات را تمدید کنیم البته اگر امید رسیدن به توافق باشد.

عراقچی اظهار داشت: اگر احساس کنیم که در تاریخ ۲۰ جولای ادامه مذاکرات فایده ای ندارد قطعا این کار را نخواهیم کرد؛ به هر حال در آن زمان تصمیم می‌گیریم و هنوز زود است که درباره آن تصمیم بگیریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: دیپلماتها هیچگاه به قطع مذاکرات فکر نمی‌کنند و همیشه به ادامه مذاکرات امیدوار هستند تا آن را به سرانجام برسانند؛ اجازه بدهید که هنوز امیدوار باشیم، به نظر من امید برای رسیدن به توافق هنوزهم است، البته موانع هم زیاد است فکر می کنم که ما در ۲ یا سه روز آینده بهتر می توانیم قضاوت کنیم که آیا می توانیم مذکرات را در موعد خودش به سرانجام برسانیم، یا نیاز به تمدید است؛ و یا نه، باید به خانه برگردیم.

* سخنان رهبری دستورالعمل مذاکرات است

عراقچی درخصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: قطعا سخنان مقام معظم رهبری نصب العین ما همواره بوده و هست و خواهد بود و در خصوص مذاکرات آنچه که ایشان می فرمایند در حقیقت دستورالعمل مذاکراتی ما را تشکیل می دهد.

وی افزود: ایشان با تسلط و اشراف کامل جریان مذاکرات را دنبال می کنند، و در سخنان اخیر خودشان نشان دادند که بر جزئیات موضوع تسلط دارند، و کاملا مسائل را از نزدیک دنبال می کنند؛ آنچه که ایشان فرمودند دقیقا مواضعی است که ما دنبال کردیم و خواهیم کرد و همانطور که عرض کردم که دستورالعمل مذاکراتی ما چیزی جز فرمایشات مقام معظم رهبری نیست.

* دیدار دوجانبه کری و ظریف در وین

عراقچی با اشاره به اینکه ملاقات دوجانبه‌ای بین محمد جواد ظریف و جان کری در وین صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: موضوع مذاکرات ما در وین فقط هسته ای است.

وی درباره اوضاع عراق و فلسطین گفت: واقعا باعث نگرانی و تأسف است که در مقابل چشم جهانیان چنین جنایاتی صورت می گیرد، و این مسائل از اهمیت بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در حین اینکه ما مذاکرات هسته‌ای را ادامه می دهیم، جناب دکتر ظریف این موضوعات را از نزدیک دنبال می کنند، و اقدامات لازم را وزارت امور خارجه در حال انجام دادن است.

* موضوع مذاکرات وین فقط هسته‌ای است

وی افزود: ولی ما فقط در وین درباره موضوع هسته ای مذاکره می کنیم، و هیچ موضوع دیگری در دستور کار ما نخواهد بود.

* حضور نداشتن وزرای خارجه چین و روسیه در وین

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا، حضور نداشتن وزرای خارجه چین و روسیه در این دوره از مذاکرات نشانه اختلاف در داخل ۵+۱ است، اظهار داشت: این طور نیست؛ وزرای خارجه روسیه و چین گرفتار بودند در برنامه های دیگه ای که داشتند به ما هم گفتند هنوز هم احتمال هست که وزیر خارجه روسیه به وین سفر داشته باشند.

وی افزود: این مسأله هنوز قطعی نشده است.

عراقچی گفت: وزیر خارجه چین به دلیل گرفتاری که در جای دیگری داشت معاون خودش را اعزام کرد، که ملاقاتی را با آقای ظریف خواهد داشت. این امر حاکی یا نشانه ای از اختلاف نیست، ما اتفاقا امیدوار هستیم که کشورهای ۵+۱ با اتفاق نظر و با اتحاد در مذاکرات شرکت کنند و ما با صدای واحد مواجه باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه