فاجعه ای که به مو بند است، سرانجام داستان ساختمان های فرسوده انزلی چه می شود؟ + تصاویر

در صورت مخالفت میراث فرهنگی با این طرح ها و برنامه ها ، جلسات مسوولین برای ترمیم بافت فرسوده شهر و زیبا سازی جهت جذب گردشگر فقط در حد یک حرف است.

فاجعه ای که به مو بند است، سرانجام داستان ساختمان های فرسوده  انزلی چه می شود؟ + تصاویر

به گزارش۸دی نیوز به نقل از افق انزلی ، مردم انزلی معتقدند شهرشان با وجود داشتن زیرساختهای مناسب برای گردشگری آنگونه که باید و شاید زیبا نیست ، و این تفکر باعث شده به عناوین مختلف نارضایتی خود را نسبت به این امر اعلام نمایند . مسوولین شهر هم در رابطه با  این موضوع بی تفاوت نبوده و طی جلسات متعدد  طرح های بسیاری را برای زیباسازی شهر ، از جمله جمع آوری بازارچه مقابل امام زاده صالح (ع) ، نور پردازی مناسب برای شبهای انزلی ، تعویض سنگفرشهای پیاده رو ها  و موارد دیگر ، ارایه نمودند ، اما در بین تمام مشکلات عمرانی شهر آن چیزی که بیش از همه عیان است و در نگاه اول به چشم می آید ساختمانهای فرسوده ای هستند که بعد از پل انزلی تا مناره قرار دارند.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

بارها و بارها این مساله در  جلسه در شورای شهر مطرح شده ولی به نتیجه نرسیده است گویا هیچ کلید و تدبیری برای باز کردن قفل توسعه عمرانی  در میدان انزلی کارساز نیست . باوجود طرح های گسترده شهرداری و شورای شهر برای زیباسازی میدان امام (ره)  سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری حرفهای دیگری دارد ، مسوولین این سازمان می گویند : همه چیز را قانون مشخص می سازد ، در مرکز شهر شما هیچ ساختمانی نباید با ارتفاع بیش از ۸ متر ساخته شود چرا که دید مناره انزلی را که یک بنای تاریخی است کور خواهد کرد . و اگر شما این بناها را تخریب و یا از حالت سنتی خارج کنید به تاریخ این شهر خیانت کرده اید.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

اما اینگونه فعالیتها دل مردم و مالکان این زمینها را راضی نمیکند ، مالکان این زمینها معتقدند : هر قطعه زمین در مرکز شهر چند میلیارد تومان قیمت دارد و بازسازی این ساختمانها با ارتفاع کمتر از ۸ متر برایشان صرفه اقتصادی ندارد ، از طرفی بعضی از این ساختمانها در حال حاضر ۱۲ تا ۱۵ متر ارتفاع دارند و این چگونه قانونی است که می گوید بازسازی این ساختمانها باید با ارتفاع حداکثر تا ۸ متر صورت پذیرد؟

SAMSUNG CAMERA PICTURES

یکی از مالکان ساختمانهای جنب پل انزلی به خبرنگار افق انزلی گفت : شما به من بگوید کدام میراث فرهنگی و کدام ساختمان سنتی؟ این ساختمان از پدرم به من ارث رسیده ، چهل سال پیش خودم پنجره هایش را عوض کردم و پنجره های آلمینیومی نصب کردم و حالا میراث به من می گوید پنجرهای آلمینیومی را بکن و پنجره چوبی نصب کن !!! هیچ چیز این ساختمان سنتی نیست ، این ساختمانها کلنگی و فرسوده شده اند ، ما نباید ساختمان فرسوده را با ساختمانهای سنتی اشتباه بگیریم.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

وی در ادامه افزود : از اداره دخانیات تا جنب پل انزلی ۲۱۰۰ متر زمین و ۶۷ باب مغازه وجود دارد که همه اینها به هم متصل هستند و بخشی در زیر پل و بخشی دیگر بالای پل قرار دارند و به دلیل اینکه میراث فرهنگی اجاز ساخت و ساز و نوسازی با ارتفاع بیش از ۸ متر را به ما نمی دهد نمی توانیم از این زمینها بهره اقتصادی ببریم . از مسوولین محترم میراث فرهنگی درخواست میکنم ، تمام تلاششان را انجام دهند تا مرکز شهر انزلی از این وضعیت جنگ زده نجات پیدا کند.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

شهردار انزلی نیز در آخرین جلسه شورای اسلامی عکسهایی از شهر ورشو پایتخت کشور لهستان به نمایش گذاشت که همسویی سنت و مدرنیته در آن نمایان بود ، و با وجود اینکه شهر ورشو یک شهر توسعه یافته شده است ، هنوز بافتهای قدیمی خود را حفظ نموده است ، طرح شهردار انزلی به گونه ای بود که هم به نفع مالکین بود ، هم شهر را زیبا میکرد و هم موجبات رضایت مردم را فراهم می نمود.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

اما در صورت مخالفت میراث فرهنگی با این طرح ها و برنامه ها ، جلسات مسوولین برای ترمیم بافت فرسوده شهر و زیبا سازی جهت جذب گردشگر فقط در حد یک حرف است.

از همه این موضوعات که بگذریم ، خبرنگار افق انزلی از درون این ساختمانها عکسهایی گرفته که عمق فاجعه را نمایان میسازد.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

جای جای دیوار این ساختمانها ترک برداشته و در حال ریزش است و آجرهای آن به راحتی با دست برداشته می شوند ، یکی از این ساختمانها درست بالای بازار ماهی فروشان قرار دارد ، تصور کنید در فصل فروش ماهی جمعیت زیادی در پایین این ساختمان برای خرید ماهی حضور دارند ، مادری همراه با فرزندش ، پیرمردی  با عصا ، جوانی سوار بر دوچرخه و … از این محل عبور می کنند ، سپس خدای ناکرده این ساختمان بر اثر حوادث طبیعی ، باد و طوفان فرو بریزد ؟

به نظر شما چه فاجعه ای اتفاق می افتد؟

آیا غیر از این است که آبروی شهرمان می رود ، و جان عده ی زیادی از شهروندان و مسافرانی که به این شهر سفر کرده اند به خطر می افتد؟

آیا بهتر نیست بعد از این جلسات پی در پی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب عملکردی قاطعانه داشته باشیم؟

به راستی اگر این ساختمانها فرو بریزند و جان همشهریان عزیزمان به با خطر مواجه شود چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟

ما گفتیم : فاجعه ای که به مو بند است !!! چیزی که به مو بند باشد فرصت زیادی برای جبران باقی نمی گذارد ، امیدواریم هرچه سریعتر گره مشکلات ساختمانهای فرسوده و کلنگی واقع در میدان انزلی حل شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه