سعودی‌ها سلاح‌های تولید کدام کشور را به “داعش” می‌رسانند؟+ تصاویر

سعودی‌های تکفیری قلب تپنده داعش و مغز متفکر آن محسوب می‌شوند این جمله ای است که این روزها بارها و بارها در تحلیل ها و گزارش های خبری رسانه های منطقه و جهان به کرات استفاده می‌شود.

سعودی‌ها سلاح‌های تولید کدام کشور را به “داعش” می‌رسانند؟+ تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، باوجود اینکه سعودی ها همواره در اظهارات خود  وانمود می‌کنند مخالف این گروه هستند و از پیوستن شهروندان کشورشان به صفوف “داعش” جلوگیری می‌کند اما مدارک مستدلی وجود دارد که حمایت‌های پیدا و پنهان سعودی‌ها را از تروریست‌ها بویژه در عراق و سوریه تایید می‌کند.

 
اخیرا فایل‌های ویدیوئی مختلفی منتشر شده است که نشان می‌دهد بسیاری از افراد داعش “با لهجه سعودی سخن می‌گویند”، رسانه های سعودی نیز از داعش به نام “انقلابی”(!) یاد می‌کنند و اشغال موصل را “انقلاب مردمی” توصیف می‌کنند.
 
تحلیلگران سیاسی معتقدند که سعودی‌ها برای جلوگیری از ایجاد کانونی برای جذب تروریست‌هایی از داخل عربستان تلاش می‌کند تا از تاثیر محیط اجتماعی محافظه‌کارانه این کشور که به سادگی به فراخوان‌های “جهاد” پاسخ مثبت می‌دهد، بکاهد.
 
یک منبع مطلع، چند روز قبل اعلام کرد عربستان سعودی قصد دارد شبکه تلویزیونی اختصاصی برای تروریست های  “داعش” تاسیس کند. به همین منظور ،عربستان کارشناسانی تلویزیونی را به “موصل” اعزام کرده است.
 
براساس این گزارش، نیروهای ویژه ارتش عراق، روزهای گذشته  دستگاه‌های بی‎سیم و ۱۲ دستگاه تلفن ماهواره‌ای “ثریا” متعلق به ارتش عربستان را نزدیک قلعه “تلعفر” کشف و ضبط کردند.
 
در اوایل سال ۲۰۱۳، عربستان سعودی قاچاق اسلحه را  از طریق اردن در جنوب سوریه به نیروهای وفادار به ارتش آزاد سوریه  آغاز کرد تسلیحاتی  که از کرواسی خریداری شده بودند.
 
 در آن زمان، فیلم های ارسالی توسط مخالفان دولت سوریه نشان می داد که تعداد بسیاری از سلاح ها از جمله  “نارنجک انداز RBG-6″، “اسلحه  RPG-22” ، “اسلحه recoilless M60″، “راکت انداز RPG-22” ، “موشک انداز M79 Osa” از جنوب سوریه وارد این کشور می شوند.
 
در ماه مارس سال ۲۰۱۳، ویدئوی منتشر شد که ظاهرا نشان می داد اغلب این سلاح توسط گروهایی خارج از “ارتش آزاد سوریه” وارد می شوند. از جمله این گروه ها می توان به گروه “احرار الشام” اشاره کرد. در حال حاضر این سلاح ها حتی از این فراتر رفته و در کل سوریه گسترش یافته است.
 
مجموعه ای از تصاویری که توسط یک حساب کاربری مورد استفاده “القاعده” که با گروه تروریستی موسوم به “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) در ارتباط است از پوشش عملیاتی این گروه در استان “الانبار” منتشر شده است نشان می دهد که عناصر “داعش” از این تسلیحات در مقابله با سلاح های ساخت آمریکا که در اختیار ارتش عراق هستند استفاده می کنند. 
 
در این تصویر  یک سلاح “اوسا M79 “، نشان داده می‌شود که در اختیار گروه موسوم به  “ارتش آزاد سوریه”  در آغاز سال ۲۰۱۳ قرار داده شده بود که در حال حاضر از آن برای حمله به وسایل نقلیه زره پوش عراقی – که اکثرا ساخت آمریکا هستند- در داخل عراق استفاده می‌شود.
تصویری که در ذیل می‌بینید یک سلاح “اوسا M79 ”  است که مقایسه آن با آنچه در تصویر به دست آمده بالا از سلاح استفاده شده توسط تروریست‌های “داعش” در عراق نشان می‌دهد که این سلاح در اختیار تروریست‌های داعش نیز قرار گرفته است.
2422926_461
تصویر دیگر جدیدی  که در ذیل مشاهده می‌کنید نیز یک تروریست داعشی را درحالی که یک سلاح “نارنجک‌انداز RBG-6 ” ساخت “کرواسی” در دست دارد نشان می‌دهد.
2422942_595
این سلاح ها که اخیرا  در منطقه ملتهب خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته اند )جدا از آن که به گروه موسوم به ارتش سوریه آزاد عرضه شده است)،  به نظر می رسد، به احتمال بسیار زیاد این سلاح ها همان سلاح‌های خریداری‌شده عربستان از کرواسی هستند که از طریق اردن به خاک سوریه و عراق قاچاق شده‌اند.
2422939_388
در عین حال پرسش جدی هنگامی  مطرح می‌شود  که وقتی صحبت از ارائه موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا  MANPADS   FN-6  ساخت چین به مخالفان در سوریه به میان می‌آید پس سلاح‌های ساخت کرواسی که در دست تروریست‌های داعش است چگونه و از چه طریقی به دست آنها رسیده است؟ آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این نکته است که منبع تامین‌کننده سلاح برای تروریست‌های داعش متفاوت از منبع تامین‌کننده سلاح برای ارتش به اصطلاح آزاد سوریه است.
2422951_626
اوایل این هفته “نیویورک تایمز” در گزارشی به بررسی سلاح های جدیدی که در سوریه استفاده شده اند پرداخته  می نویسد: اکنون با توجه به تحقیقات به عمل آمده توسط گروههایی که تحقیق در زمینه تسلیحات را برعهده دارند  مشخص شده است که این تسلیحات توسط “عربستان سعودی” از “کرواسی” خریداری و از طریق مرزهای مشترک این کشور با اردن به “سوریه”  قاچاق  شده است. 
 
“نیویورک تایمز” می افزاید: ظاهرا قرار بوده گستره توزیع این سلاح ها اساسا  در میان گروه های مسلحی که تحت عنوان “ملی” و “سکولار” در حال نبرد با ارتش سوریه باشد ، در حالی که به نظر می رسد کاربرد این سلاح ها توسط سایر گروه های تروریستی در منطقه ، آمریکا و متحدان غربی و منطقه ای این کشور را هراسان کرده است. 
 
برای ماه‌ها نشست‌های سرمایه‌گذارهای غربی و منطقه ای که به منظور  مسلح کردن شورشیان برگزار میشد متاثر از ترس ناشی از افتادن احتمالی این تسلیحات به دست گروهای افراطی بود.
 
اما مقامات می‌گویند تصمیم به ارسال سلاح های بیشتر تحت تاثیر  ترس غرب از مورد دیگریست آنهم واهمه غرب  در مورد نقش گروه های جهادی در مخالفت با هدف مورد نظر غرب است. این گروه ها که به نظر میرسد  به نحوی بهتر از بسیاری رزمندگان ملی گرا تجهز شده اند   بالقوه  نفوذ بیشتری در میان مخالفان دارند .
 
تصاویر ارسالی که در ادامه مشاهده خواهید کرد توسط گروه های تروریستی موسوم به  “احرار الشام” ،که مجموعه ای از گروه های مختلف کوچکتر در شمال سوریه است و عمدتا در اطراف “ادلب” ، “حلب” و “حماه”  جایی که گروه  موسوم به “ارتش آزاد سوریه” هیچ کنترلی روی آن ندارد مستقر شده اند ، منتشر شده است.
 
تصاویری که نشان می‌دهد که تسلیحات ساخت کرواسی که قرار بوده به ارتش آزاد سوریه تحویل شود در حال حاضر به دست تروریسهای گروه احرار الشام رسیده است.
 
نمونه‌هایی از دو قبضه سلاح ساخت کرواسی ارسال شده توسط عربستان سعودی برای تروریستها ، اولین تصویر مربوط به  سلاح نارجک انداز  RBG-6 40mm  است.
2422945_471 2422946_468
تصویر بعدی مربوط به موشک انداز اوسا M79 Osa ، و غلاف های راکت M79  است.
2422940_229 2422943_497 2422952_347
همانطور که “نیویورک تایمز” نیز در گزارش خود در رابطه با این سلاح ها  به آن اشاره می‌کند هیچ یک از آنها توسط مخالفان سوریه شامل نیروهای ارتش به اصطلاح آزاد سوریه علیه ارتش ملی سوریه استفاده نشده است.
 
البته تجربه ثابت کرده این گروه ها همواره بر حامیان خود طغیان کرده اند از این رو باید گفت این گروه مدتی است حتی به کشورها و سازمان های حامی خود هم می تازد.
باید منتظر ماند و دید شمشیری که از نیام عربستان بیرون آمده و عصای دستش شده، چه زمانی پهلویش را خواهد شکافت و بلای جانش خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه