چرا قانون در مورد خاتمی اجرا نمی‌شود؟

شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره خاتمی داشته یا نداشته، چرا تا کنون به ابهامات فراوانی که در خصوص نقش خاتمی در فتنه وجود دارد، رسیدگی نشده است؟

چرا قانون در مورد خاتمی اجرا نمی‌شود؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، چند روز پس از تذکر نمایندگان مردم در مجلس درباره عدم اجرای مصوبه ای درباره ممنوع التصویر و ممنوع البیان و ممنوع الخروج بودن سید محمد خاتمی، خواهرزاده او، به دفاع از خاتمی پرداخته و گفته است که “اکثریت نمایندگان از این موضوع ناراحت شده اند”!

به گزارش گروه سیاسی صراط، محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس در حاشیه آیین ترحیم مادروزیر ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: تذکر، اخطار، سوال و استیضاح جزء وظایف نمایندگان است ولی در این مورد ناشیانه عمل کرده اند چرا که این مساله موضوعی نیست که در حیطه اختیارات نمایندگان قرار گیرد.

او با بیان اینکه “هیچ مدرک و سندی هم آقایان نماینده در این مورد ارائه نکرده اند و این رفتار دون شان نمایندگان بود؛ باید فهم حقوقی داشته باشیم و فرق بین قرار و حکم را بدانیم” اضافه کرد: “ورود مجلس در این زمینه موجب وهن است و اکثریت نمایندگان از این موضوع ناراحت شده اند.”

این البته تنها واکنش به این تذکر نبوده است. پیش از تابش، علی مطهری دیگر نماینده مجلس هم وارد عمل شده و با بیان این موضوع که “ایشان در کدام دادگاه از خود دفاع کرده است که بعد محکوم به این احکام شده باشد؟” این موضوع را به گونه ای رد کرده و گفته است که “ممکن است منظورشان مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد؛ در این صورت دو نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه این شورا فقط در شرایط بحران و اضطرار می‌تواند چنین احکامی آن هم به طور موقت داشته باشد و احکام دائمی نیازمند حکم قضایی است. به همین دلیل من معتقدم حکم حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی نیز فقط برای همان دوره بحران نافذ بوده و بعد از آن نیاز به حکم قضایی داشته است.

مطهری البته مصوبه شورای عالی امنیت ملی را رد کرده و آن را یک نامه عنوان کرده و گفته است: “نکته دوم اینکه، شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نداشته است. این موضوع چند بار در هیأت نظارت بر مطبوعات مورد بحث قرار گرفت و نتیجه این بود که مصوبه‌ای از طرف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص وجود ندارد و فقط در همان ایام دبیرخانه این شورا نامه‌ای در این موضوع ارسال کرده است که مصوبه تلقی نمی‌شود.”

بعد از تذکر ۶ روز قبل نمایندگان به وزیر دادگستری درباره عدم اجرای حکمی درباره خاتمی، مصطفی هم پورمحمدی به این تذکر واکنش نشان داد و گفت که “وزارت دادگستری طرف حساب این موضوع نیست و‌ برای کسی حکم ممنوع الخروجی صادر نمی‌کند.”

بر اساس اصول قانون اساسی، “نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند” و نیز “هر نماینده در بابر تمام ملت مسیول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید”، از این رو تذکر نمایندگان حتی اگر به وزیر دادگستری مربوط نشود در ایفای مقام نمایندگی‌شان، حق آنها محسوب می شود.

با این وجود، سوال اصلی در اینجا مطرح می شود که اگر حکم مذکور مصوبه شورای عالی امنیت ملی است چرا هیچ کسی درباره آن پاسخگو نیست و چرا در این سال ها اجرایی نشده است؟

از طرف دیگر با فرض اینکه شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه ای نداشته، سوال بزرگتر این است که چرا با وجود ابهامات فراوانی که در سال های اخیر در خصوص نقش خاتمی در فتنه ۸۸ وجود دارد، هیچ گاه به این ابهامات رسیدگی نشده است؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه