چرا آمریکا از ایران می ترسد؟

اصلی‌ترین تهدید ایران برای آمریکا توانایی مقاومت و نه گفتن به غرب است.

چرا آمریکا از ایران می ترسد؟

به گزارش  ۸دی نیوز به نقل از، گلوبال ریسرچ در تبیین این ارزیابی خود نوشت: در محافل آمریکا سخن گفتن از تهدید ایران امری رایج است. سناتورهای تندرو غالباً ادعا می‌کنند، ایران با حمایت از گروه‌هایی نظیر حزب‌الله نوعی تهدید برای جامعه بین‌المللی و همچنین موجودیت اسرائیل به شمار می‌رود.

تهدیدی که به زعم سناتور جان مک‌کین باید با آن مقابله کرد. این «تهدید» به گونه‌ای ذهن سیاستمداران آمریکایی را به خود مشغول کرده که آنها اغلب از حمله به ایران سخن می‌گویند. حتی باراک اوباما نیز می‌گوید برای مواجهه با ایران تمامی گزینه‌ها روی میز است.

«گلوبال ریسرچ» با بیان اینکه ایران تهدید آمریکا به حمله نظامی را جوک می‌داند، نوشت: واقعاً تهدیدی که آمریکا می‌گوید از طرف ایران متوجه غرب است، چیست؟ آیا اگر فرضاً ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد چنان تهدید امنیتی را متوجه جامعه بین‌المللی خواهد کرد که برای مقابله با آن باید سلاح به دست گرفت؟

گزارش سازمان دفاعی آمریکا که هر ساله منتشر می‌شود حاکی از آن است که استراتژی‌های ایران در یک سال گذشته تغییری نداشته است. بنابراین گزارش، استراتژی ایران روی جلوگیری از حمله و مقابله با آن متمرکز است. بنابراین تهدیدی که آمریکا از آن سخن می‌گوید در واقع توانایی ایران برای جلوگیری و مقابله با حمله آمریکاست. در این گزارش همچنین به برنامه‌های ایران برای توسعه ظرفیت موشک‌های دوربرد اشاره و خاطرنشان شده است که دکترین ایران بر مبنای دیپلماسی است نه تجاوز.

به بیان دیگر دکترین نظامی ایران بر مبنای کند کردن روند تهاجم و هدف گرفتن اهداف نظامی، اقتصادی و سیاسی مهاجمان است. همچنین تهران به دنبال تحمیل راه‌حل دیپلماتیک به دشمنانش است و در عین حال از ارائه امتیازهایی که منافع کلیدی‌اش را به چالش می‌کشد، پرهیز می‌کند.

گلوبال ریسرچ اضافه کرد: این تهدید همان چیزی است که بیش از هر تهدید دیگری سیاستمداران آمریکایی را نگران می‌کند. آنها از اینکه تهدید شوند کشوری می‌تواند در مقابل حملات مقاومت کند و واکنش متقابل نشان دهد، نگران می‌شوند.

در پایان این تحلیل آمده است: آنچه اهمیت دارد توانایی «نه» گفتن ایران به خط مشی‌های سیاسی است که سیاستگذاران آمریکایی به دنبال ترسیم آن هستند. این سیاست آمریکا بر مبنای بازداشتن دیگران از قدرت «نه» گفتن به آمریکا تعیین شده است.

این دکترین نه تنها می‌گوید کسی نباید به آمریکا نه بگوید … ایران ۱۰ سال قبل پیشنهاد حل مسئله هسته‌ای و اختلاف‌نظرها با آمریکا را مطرح کرد اما دولت بوش در آن زمان از پذیرفتن این پیشنهاد خودداری کرد. چندی بعد نیز ایران با سه کشور اروپایی به توافق رسید اما باز هم آمریکا مانع‌تراشی کرد و این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه