حامیان افراط‌گرایی در برابر جنایات داعش ساکتند/ فرصت‌طلبی رژیم صهیونیستی

مدیر بخش سیاسی تلویزیون «طلوع» افغانستان با گلایه از سکوت حامیان افراط‌گرایی در برابر جنایات داعش، به فرصت‌طلبی رژیم صهیونیستی از تحرکات این گروه افراطی در منحرف کردن افکار عمومی به سمت دیگر اشاره کرد.

حامیان افراط‌گرایی در برابر جنایات داعش ساکتند/ فرصت‌طلبی رژیم صهیونیستی

** پیدایش داعش؛ زورآزمایی ابرقدرت‌ها برای کسب برتری

وی که برای حضور در همایش «نقش رسانه در امر مبارزه با تروریسم» به قرقیزستان سفر کرده است، در مصاحبه با فارس عنوان کرد: اگر چه این درگیری‌ها در داخل برخی کشورها نظیر سوریه و عراق اتفاق افتاده اما در حقیقت این مسئله شکل‌گیری درگیری در سطح وسیع‌تری از جهان را نشان می‌دهد که شاید به نوعی زورآزمایی بین قدرت‌های بزرگ برای کسب برتری باشد.

به نظر این تحلیلگر افغان، در مورد گروه تروریستی داعش کشورهای مختلفی به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند.

** «ریاض»؛ میاندار معرکه

از نگاه این صاحب‌نظر، عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که در این درگیری‌ها به صورت مستقیم دخالت دارد و این یعنی دخالت غیرمستقیم آمریکا و همچنین کشورهای غربی که با داشتن پایگاه و فروش سلاح‌های مختلف، حمایت و پشتیبانی خود را از این جریان توسط کشورهایی نظیر عربستان سعودی اعمال می‌کنند.

شیرزاد در ادامه افزود: مسئله داعش موضوع به مراتب جدی‌‌تر و خطرناک‌تری نسبت به پیدایش طالبان در سال ۱۹۹۴ که ادعای ایجاد خلافت اسلامی داشتند، می‌باشد و حال آنکه تشکیل خلافت و به قدرت رسیدن این گروه تروریستی یک تهدید جدی برای کل منطقه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: استکبار همواره این گروه را با تسلیحات پیشرفته مجهز کرده و در پی آن است تا این درگیری‌ها را به نوعی نزاع بین شیعه و سنی معرفی کند.

مدیر بخش سیاسی تلویزیون طلوع افغانستان در مورد پیامدهای تقویت جریان افراط نیز گفت: وقتی آتشی افروخته شود، هیچ کس از آن مصون نمی‌ماند اما در حال حاضر باید دید که منافع کشورهای تأثیرگذار در این زمینه چه چیزی را ایجاب خواهد کرد.

** آسیب‌پذیری بلندمدت همه کشورها از تقویت جریان افراط

وی تصریح کرد که متأسفانه امروزه تضاد منافع کشورها با شکل دادن جنبه مذهبی و دینی به این اقدامات مشهود بوده و از سوی دیگر کوته‌نظری برخی کشورها در درک عواقب بلندمدت این پدیده مخرب، مانع فهم این مطلب از سوی آنها می‌شود که منطقه و جهان چقدر در این درگیری‌ها آسیب خواهند دید.

شیرزاد عنوان کرد: به نظر می‌رسد در حالت کلی در مورد مقابله با این روند اختلاف جدی وجود دارد و حامیان و کشورهای ذینفع از این جریان به راحتی از منافع خود دست نخواهند کشید اما مسئولیت همه کشورهاست که به هر شیوه ممکن با همکاری یکدیگر با گروه داعش به مقابله برخیزند زیرا در غیر این صورت این مسئله برای همه کشورهای منطقه خطرناک خواهد بود.

کارشناس افغان بیان کرد که این گروه در مقایسه با گروه طالبان با در اختیار داشتن امکانات و آموزش‌هایی که حامیان آنها مهیا ساخته‌اند، تحت لوای دین رفتاری به مراتب خشن‌تر از سایر گروه‌های تروریستی از خود بروز می‌دهد.

مدیر بخش سیاسی تلویزیون طلوع افغانستان افزود: بنابراین همه کشورها باید با احساس مسؤلیت، در برابر این گروه بایستند و فکر نکنند که این خطر امروزه برای چند کشور خاص است زیرا در درازمدت بستر این جریان مخرب در سایر مناطق نیز گسترش خواهد یافت.

** قدرت گرفتن داعش موجب تقویت انگیزه طالبان می‌شود

وی اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث ایجاد انگیزه طالبان برای راه‌اندازی جنگ میدانی خواهد شد به قدرت رسیدن داعش با حمایت برخی از کشورهاست زیرا اگر این گروه قدرت بگیرد، امکان ندارد که دیگر طالبان نیز کوتاه بیایند و غلبه بر این گروه‌ها در درازمدت ممکن نخواهد بود.

این کارشناس افغان با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در این زمینه، تصریح کرد: در اینجا بحث کار ایدئولوژیکی مطرح می‌شود تا مباحث سیاسی زیرا زمانی که به مردم شناخت بیشتری در مورد گروه داعش داده شود، مردم نسبت به جنایات این گروه احساس تنفر می‌کنند ضمن اینکه با بالابردن شناخت مردم، می‌توان مانع پیوستن افراد به این گروه‌های تروریستی شد.

وی افزود: با معرفی چهره واقعی این گروه‌ها دیگر کسی از آنها حمایت نخواهد کرد که این مسئله بسیار تأثیرگذار خواهد بود اما در عین حال باید از بهره‌برداری آنها از ظرفیت رسانه‌ها جهت گسترش عقاید و افکار افراطی خود ممانعت کرد.

به باور این تحلیلگر افغان، با نگاهی به گذشته و مروری بر رفتار گروه طالبان، می‌توان دریافت که عملکرد داعش تا حد زیادی شبیه آنهاست بخصوص در خشونت و بی‌پروایی در انجام جرم و جنایت و این در حالی است که حامیان این جریان افکار عمومی را برای پذیرش آنها آماده می‌کنند.

** نقش مهم رسانه‌ها در کاهش نفوذ گروه‌های افراطی

بنابراین نقش رسانه‌ها در این باره بسیار مهم است و اگرچه آنها نمی‌توانند به طور مستقیم در روند مبارزه با تروریسم اقدام کنند اما می‌توانند به صورت غیرمستقیم در کنترل افکار عمومی و کاهش نفوذ این گروه‌ها نقش داشته باشند تا به اختلافات بین مذاهب اسلامی نیز دامن زده نشود.

این کارشناس افغان در مورد تأثیر اینگونه کنفرانس‌ها در روند عمومی مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: برگزاری چنین همایش‌هایی برای ایجاد رابطه بین رسانه‌های کشورهای مختلف و با خبر شدن از وضعیت مطبوعات در سراسر جهان جهت ایجاد فضای سالم بسیار تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، با حضور در اینگونه همایش‌ها می‌توان از نحوه عملکرد رسانه‌ها و واقعیات موجود در کشورهای مختلف مطلع شد و در مجموع به بهره‌گیری از نقاط قوت یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف صلح‌جویانه کمک کرد.

** سکوت حامیان افراط‌گرایی در برابر جنایات داعش

شیرزاد در مورد دلایل سکوت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچون اتحادیه عرب در مقابل جنایات داعش نیز عنوان کرد که دلیل این سکوت بسیار واضح است زیرا آنهایی که پشت‌پرده جنگ مذهبی را با هزینه زیادی در میان مسلمانان راه‌اندازی کرده و از آن حمایت می‌کنند، نمی‌توانند در ظاهر این گروه‌ها را مورد انتقاد و تقبیح قرار دهند.

مدیر بخش سیاسی تلویزیون طلوع افغانستان ادامه داد: در این راستا تحت لوای مذهب برخی کشورها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که در نهایت تأییدکننده اقدامات این گروه تروریستی است و به آنها کمک نیز خواهند کرد؛ درست همان کاری که حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی داعش در حال حاضر انجام می‌دهند.

** فرصت‌طلبی رژیم صهیونیستی از تحرکات داعش

وی با اشاره به اینکه شاید نتوان به طور آشکار ارتباط مستقیمی بین جنایات داعش در عراق با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه پیدا کرد، افزود: اما قطعاً ایجاد درگیری در کشورهای منطقه توسط گروه داعش نوعی عوام‌فریبی در جهت منحرف کردن افکار عمومی به یک سمت است که در جهت دیگر هم‌پیمانان آنها با دست بازتری می‌توانند کار خود را پیش ببرند.

شیرزاد در پایان تصریح کرد: متأسفانه جنایاتی که رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، قابل‌انکار نیست و نمی‌توان آن را ندیده گرفت اما هنگامی که افکار عمومی به پدیده خطرناکتری نظیر داعش جلب می‌شود، اوضاع سایر مناطق پوشش خبری لازم را نخواهد داشت و صهیونیست‌ها با دست بازتری به جنایات خود ادامه می‌دهند.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930420000172#sthash.oYIfD4Bj.dpuf

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه