دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی دغدغه اصلی آیت‌الله گیلانی بود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تجلیل از شخصیت علمی و مبارزاتی مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی گفت: آیت‌الله محمدی گیلانی همواره با قاطعیت همراه با مهربانی از حدود و ارزش‌های اسلامی دفاع می‌کرد و در این باره با کسی شوخی نداشت.

دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی دغدغه اصلی آیت‌الله گیلانی بود

به گزارش ۸دی نیوز، آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که خردادماه جاری در شهر قم در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی و با هدف تجلیل از آیت‌الله محمدی گیلانی برگزار شده بود، مقام و سوابق علمی آیت‌الله محمدی گیلانی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: وی از مجتهدان و اساتیدی است که بیش از دوازده سال از درس فقه آیت‌الله بروجردی را درک کرد و از دریای بی‌کران علمی آن عالم بزرگ بهره برد.

آیت‌الله مقتدایی افزود: آیت‌الله محمدی گیلانی همزمان با تحصیل فقه در درس اصول امام خمینی(ره) که در ردیف درسهای علمای بزرگ آن‌وقت از نظر جمعیت و کیفیت بود و در درس فلسفه علامه طباطبایی نیز شرکت می‌کرد.

وی شخصیت فلسفی و اخلاقی آیت‌الله محمدی گیلانی را برگرفته از وجود علامه طباطبایی دانست و اظهار کرد: شرکت در درس علامه وی را حکیم و فیلسوفی متأله ساخت و از نظر اخلاقی و ساده زیستی نیز بسیار از استاد خود تأثیر گرفته بود.

آیت‌الله محمدی گیلانی کنار امام خمینی و در خط مقدم مبارزه علیه شاه بود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تجلیل از  شخصیت مبارزاتی و انقلابی آیت‌الله محمدی گیلانی گفت: وقتی نهضت امام خمینی(ره) آغاز شد از کسانی بود که در خط مقدم و کنار امام خمینی به روشنگری و مبارزه می‌پرداخت.

وی ادامه داد: با تبعید امام خمینی(ره) آیت‌الله محمدی گیلانی در افشاگری علیه نظام طاغوت نقش اساسی ایفا و با روشنگری‌های خود مردم را بیدار می‌کرد که این امر، آزار و اذیت وی از سوی رژیم را به‌دنبال داشت.

دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی دغدغه اصلی آیت‌الله گیلانی بود

آیت‌الله مقتدایی نقش آیت‌الله محمدی گیلانی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تأثیرگذار توصیف کرد و یادآور شد: در آن زمان دو مسئله مهم که یکی حل و فصل درگیری‌ها بعد از سرنگونی رژیم شاه و دیگری رسیدگی به وضعیت متهمان رژیم که دستشان به مال و جان مردم آلوده شده بود، وجود داشت، که امام خمینی(ره) رسیدگی به این امور خطیر و تشکیل دادگاه‌های عدل انقلاب را به‌عهده وی سپرد.

آیت‌الله مقتدایی ادامه داد: آیت‌الله محمدی گیلانی از سوی امام خمینی(ره) به‌عنوان حاکم شرع فعالیت خود را آغاز کرد و با قاطعیت همراه با مهربانی از حدود و ارزش‌های اسلامی دفاع می‌کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله محمدی گیلانی بر سر ارزش‌های دینی و اسلامی با کسی شوخی نداشت و حتی دو فرزند خود را به اعدام محکوم کرد، گفت: وی وقتی متوجه شد فرزندانش وابسته و معتقد به سازمان مجاهدین خلق شده و موعظه‌های خود را برای رهایی آنها از این دام بی‌اثر می‌دید مانند دیگرمنافقان برخورد و آنها را اعدام کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب اجرای حدود الهی برای مردم تازگی و برای برخی غیرعادی بود، ابراز کرد: آیت‌الله محمدی گیلانی برای توجیه مردم و اجرای صحیح حدود الهی در تلویزیون برنامه اجرا می‌کرد و مردم را با حدود اسلام آشنا می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله محمدی گیلانی بعد از رحلت امام خمینی(ره) از مقام معظم رهبری حمایت می‌کرد و نسبت به ایشان همان تبعیتی را داشت که نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران داشت.

آیت‌الله محمدی گیلانی الگوی علمی و عملی طلاب

آیت‌الله مقتدایی با تجلیل از مقام علمی و اخلاقی آیت‌الله محمدی گیلانی، وی را عالمی فقیه، اصولی، فلسفی و اخلاقی خواند و با بیان اینکه وی الگوی مناسبی برای اساتید و طلاب حوزه است، تصریح کرد: آیت‌الله محمدی گیلانی عمر بابرکت خود را صرف خدمت به نظام اسلامی و دفاع از آرمان‌های انقلاب کرد و کنار اقدامات اجرایی از کار علمی و پژوهشی و تربیت شاگردان نیز غافل نشد./ تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه