چرخش ۱۵۸ هزار سانترفیوژ، عدم تغییر کاربری فردو و حق تحقیق و توسعه؛ حقوقی که تیم ایرانی باید در وین حفظ کنند/ رهبر انقلاب: به تیم مذاکره‎کننده اعتماد داریم

اطلاعات موجود نشان می دهد امریکایی ها در نهایت به دنبال آن هستند با تعداد ۴۰۰۰ ماشین نسل اول موافقت کنند چرا که ادعا می کنند در غیر این صورت، یعنی در صورتی که تعداد ماشین ها بیشتر باشد یا ایران مجاز باشد از ماشین هایی مدرن تر از ۱-Pاستفاده کند، زمان Break out (زمان لازم برای تولید اورانیوم یک سلاح) به میزانی که مدنظر امریکاست (حداقل ۶ ماه) کاهش پیدا نخواهد کرد.

چرخش ۱۵۸ هزار سانترفیوژ، عدم تغییر کاربری فردو و حق تحقیق و توسعه؛ حقوقی که تیم ایرانی باید در وین حفظ کنند/ رهبر انقلاب: به تیم مذاکره‎کننده اعتماد داریم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته مسئولان و کارگزاران نظام درباره موضوع هسته ای به ۸ مورد اشاره داشتندکه ظرفیت غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و تاسیسات فردو، سه مساله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با ۱+۵ از دیدگاه ایشان است.

در ادامه نکات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در موضوع هسته ای که روز گذشته بیان کردند مورد بررسی قرار می گیرد:

اول) برنامه آمریکا برای کاهش ظرفیت غنی سازی ایران و استفاده از ابزار فشار و زیاده خواهی برای اجبار ایران به پذیرش خواسته های خود .

آیت الله خامنه ای دراین باره فرمودند: طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضى بشوید. هدف آنها این است که جمهورى اسلامى را در باب ظرفیّت غنى‌سازى مثلاً – که یکى از مسائل است – به ده هزار سو راضى کنند، منتها از پانصد سو و هزار سو شروع کرده‌اند، که حدود ده هزار سو مثلاً محصول حدود ده هزار سانتریفیوژ – همین قدیمى‌هایى که از قبل داشتیم و داریم – است. هدف آنها این است.

گفتنی است ﺳﻮ ﻳﻚ واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺳﺖ جهت ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻘﺪار ﻛﺎر ﻻزم ﺑﺮای ﺟﺪاﺳﺎزی، اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﺒﻚ ﻋﻨﺼﺮ اوراﻧﯿﻮم (U۲۳۵) از اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﻨﮕﯿﻦ‌ﺗﺮ آن (U۲۳۸) در اوراﻧﯿﻮم طﺒﯿﻌﻲ جهت اﻳﺠﺎد ﻣﺤﺼﻮل نهاﻳﻲ که از اﻳﺰوﺗﻮپ ﺳﺒﻚﺗﺮ غنیﺗﺮ اﺳﺖ.

اگر بخواهیم به‌صورت ساده‌تر و بر اساس میزان سانتریفیوژ به این موضوع بپردازیم، باید گفت که ماشین‌های نسل ۱ که امروزه در ایران به  IR1 شهرت یافته‌اند، ماشین‌هایی با ظرفیت ۱ سو jh 1.2 s,  هستند که بنا بر اظهارات کارشناسان درباره نیاز ایران در مباحث مربوط به غنی‌سازی، در صورت استفاده از این ماشین‌ها ایران نیازمند ۱۵۸ هزار تا ۱۹۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نسل یک است و از این روی آنچه باید در مذاکرات توسط طرف ایرانی به‌جد مورد تأکید قرار گیرد، لزوم گنجاندن چنین حقی در توافق نهایی است.

با این حال با استفاده از ماشین‌های نسل‌های بالاتر، تعداد سانتریفیوژ می‌تواند کاهش یابد به‌نحوی که ماشین‌های نسل ۲ امروز ظرفیت ۵ سو غنی‌سازی دارند که در این صورت برای ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی نیاز به ۳۸ هزار  ماشین سانتریفیوژ است. اما نکته قابل توجه آنجاست که نسل ۲ ماشین های ایران در مرحله آزمون باقی مانده و بنا بر توافق ژنو و تعطیلی تحقیقات ایران بر روی موتورهای جدیدتر سانتریفیوژ، متوقف مانده و دورنمایی برای استفاده از آن نیست.

گفتنی است نیاز ایران به ۱۹۰۰۰۰ سو تنها مربوط به تامین سوخت سالانه نیروگاه بوشهر می شود.

دوم) تاکید مسئولان و تیم مذاکره کننده هسته ای به نیاز عملی جمهوری اسلامی در صنعت هسته ای.  

«مسئولین ما میگویند ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، امّا این نیاز قطعى کشور است، خب، باید نیاز کشور تأمین بشود. اصل حرفى که آمریکایى‌ها در این قضیه دارند، حرف ناحقّى است. »

اطلاعات موجود نشان می دهد امریکایی ها در نهایت به دنبال آن هستند با تعداد ۴۰۰۰ ماشین نسل اول موافقت کنند چرا که ادعا می کنند در غیر این صورت، یعنی در صورتی که تعداد ماشین ها بیشتر باشد یا ایران مجاز باشد از ماشین هایی مدرن تر از ۱-Pاستفاده کند، زمان Break out (زمان لازم برای تولید اورانیوم یک سلاح) به میزانی که مدنظر امریکاست (حداقل ۶ ماه) کاهش پیدا نخواهد کرد.»

این در حالی است که ایران باید در وهله اول نیاز خود برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر، رآکتور تهران و ارکا که رقمی حدود ۱۹۰۰۰۰ سو است

مذاکره کنندگان ایرانی معتقدند ظرفیت فعلی سانترفیوژ ایران (۲۱۰۰۰ سانترفیوژ که به ۸۰۰۰ سانترفیوژ گاز وارد شده است) باید حفظ شود.

البته تیم مذاکره کننده ایران با توجه به اتمام مدت توافقنامه ژنو به دنبال دستیابی به توافق نهایی در جریان مذاکرات پیش روست. به همین دلیل بر سر میز مذاکرات در موضع انفعال قرار دارد.

از سوی دیگر با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای ایران (ساخت ۲۰ نیروگاه همانند نیروگاه بوشهرنیاز به چرخش ۱ میلیون سانترفیوژ نسل اول دارد .

 

۳) تاکید بر آمادگی ایران برای تضمین درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای بر طبق روال قانونی و زیر نظر نهادهای مرتبط بین المللی

« تضمین براى جلوگیرى از سلاح هسته‌اى راه‌هاى خودش را دارد؛ اشکالى هم ندارد   اگر بنا است که راجع به مسئله‌ى سلاح هسته‌اى کسى نگران باشد، آن، آمریکا نیست. آمریکا که خودش چند هزار کلاهک هسته‌اى دارد، چند هزار بمب هسته‌اى دارد، و خودش به کار برده؛ خب به شما چه! شما چه کسى هستید که بایستى نگران این باشید که فلان کشور به سلاح هسته‌اى دست پیدا میکند یا نمیکند؛ وانگهى آن دستگاه‌هایى که مسئولند، خب بله، میشود تضمین کرد. [البتّه‌] تضمین هم شده است یعنى روشن است؛ شاید خود آنها هم میدانند. اصل حرف آنها حرف ناحقّى است.»

۴) اعتماد به تیم مذاکره کننده هسته ای.

« البتّه ما به تیم مذاکره‌کننده‌مان اعتماد داریم. مطمئنّیم یقیناً آنها به دست‌اندازى به حقوق کشور و حقوق ملّت و کرامت ملّت راضى نخواهند شد و اجازه نخواهند داد که چنین کارى انجام بگیرد. »

پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در ۱۲ آبان ۱۳۹۲، ضمن حمایت از مجموعه مسئولان و مذاکره کنندگان با پنج به علاوه یک، تأکید کردند: اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند».

ایشان در همان دیدار تفاوت وضع هسته ای امروز ایران با یک دهه قبل را تفاوت از زمین تا آسمان خواندند و ضمن اعلام حمایت جدی و محکم از مسئولان مسائل جاری با امریکا افزودند: به مذاکرات جاری خوش بین نیستم چرا که معلوم نیست نتایجی را که ملت انتظار دارد به همراه بیاورد اما معتقدیم این تجربه ایرادی ندارد به شرط اینکه ملت بیدار باشد و بداند چه اتفاقی دارد می افتد.

۵) تاکید دوباره بر مسئله‌ى ظرفیّت غنى‌سازى.

۶) لزوم توجه به مسئله تحقیق و توسعه

بر اساس ماده ۴ ان پی تی، این معاهده «هیچگونه محدودیتی » در مورد نوع تحقیقات هسته ای ، سطح و کیفیت آن که در چارپوب فعالیت های صلح آمیز از انرژی هسته ای، ایجاد نکرده است.

با این حال تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز سوم آذرماه ۱۳۹۲ توافقی را امضا کردند که حق ایران در موضوع تحقیق و توسعه را با عبارت کارهای تحقیق و توسعه «جاری» محدود کرده است .

از سوی دیگر کشورهای غربی با وارد کردن عبارت current (جاری) ، موضوع تحقیق و توسعه ایران را در حالت فعلی freeze (مسکوت) کرده اند .

بنابر این در ظاهر بر اساس توافقنامه ژنو ایران نمی تواند فعالیت های تحقیق و توسعه خود را بیش از میزانی که هم اکنون جاری و در حال اجرای آن است پیگیری کند و این گزاره همانگونه که اشاره شد برخلاف معاهده NPT است.

علاوه بر این از یک سو با freeze شدن موضوع تحقیق و توسعه و طولانی بودن فرآیند گام نهایی و از سوی دیگر پیشرفت علم و تکنولوژی در گذر زمان، عملا ایران از عرصه رقابت علمی در حوزه انرژی هسته ای عقب می ماند و دانش هسته ای ایران در ۲۰ سال آینده و در سال ۲۰۳۴ (زمانی که از سوی کشورهای غربی به عنوان مدت گام نهایی عنوان شده) با دانش هسته ای سال ۲۰۱۴ باید وارد این عرصه شود.

این در حالی است که بر اساس خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای که در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ در دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی عنوان شده ، در نتیجه مذاکرات «حرکت علمی، هسته‌ای به هیچ وجه نباید متوقف یا کند شود» و «مذاکره کنندگان ایرانی باید بر ادامه تحقیق و توسعه و پیشرفت هسته‌ای پافشاری کنند.»

همچنین مجلس شورای اسلامی نیز رعایت معاهده npt را به عنوان خطوط قرمز مذاکرات عنوان کرده است.

۸) تاکید بر حفظ کاربری فردو در غنی سازی

رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «حفظ تشکیلاتى که دشمن قادر به تخریب آن نیست. روى «فردو» تکیه میکنند، چون غیر قابل دسترسى است براى آنها؛ میگویند جایى که ما نمیتوانیم به آن ضربه بزنیم، نباید داشته باشید! این خنده‌آور نیست؟»

تعطیلی کامل فردو و یا تغییر کاربری آن به نحوی که دیگر فعالیت غنی سازی در آن صورت نگیرد برنامه مشخص و اعلام شده آمریکا برای تاسیسات زیرزمینی هسته ای ایران در مذاکرات گام نهایی است. حتی تغییر کاربری فردو و محدود کردن آن به تولید رادیوایزوتوپ های پایدار پزشکی نیز در حکم تعطیلی فردو به حساب می آید. این در حالی است که بر اساس ماده ۴ ان پی تی ایران می تواند بدون اعمال «هیچ محدودیتی» به فعالیت غنی سازی در فردو و دیگر تاسیسات هسته ای ادامه دهد و هر توافقی که این بند را نقض کند به مثابه نادیده گرفته شدن حقوق هسته ای ملت ایران به حساب می آید و تیم مذاکره کننده این اجازه را ندارد درباره حقوق مسلم ملت با طرف مقابل مذاکره کند.

خطوط قرمز ۶ گانه

رهبر معظم انقلاب در حالی در دیدار کارگزاران نظام به برخی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای اشاره داشتند که پیش از این در تاریخ ۲۰ فروردین سال جاری و در دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ۶ خط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای را بیان داشتند.

خطوط قرمز مورد اشاره شامل موارد ذیل می شود:

۱)حرکت علمی، هسته‌ای به هیچ وجه نباید متوقف یا کند شود

۲)مذاکره کنندگان ایرانی باید بر ادامه تحقیق و توسعه و پیشرفت هسته‌ای پافشاری کنند

۳) کسی حق مداخله بر روی دستاوردهای هسته ای را ندارد و کسی هم این کار را انجام نمی‌دهد

۴) مسئولان باید در مورد دستاوردهای هسته‌ای تعصب داشته باشند

۵)مذاکره کنندگان کشورمان نباید هیچ حرف زوری را از طرف مقابل قبول کنند

۶)روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران باید بصورت متعارف و غیر فوق العاده باشد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه