حجت الاسلام صدیقی: در ماه رمضان تکلیف از در و دیوار می‌بارد/ به این سوال پاسخ دهیم که در این ماه چکار نکنیم؟

امام جمعه صومعه سرا گفت: گاهی برخی مردم سوال می کنند که در ماه رمضان چکار کنیم که مورد مغفرت الهی قرار گیریم. بنظر این سوال، سوال صحیحی نیست. بهتر است که این سوال را اینگونه مطرح کنیم: در ماه رمضان چکار نکنیم.

حجت الاسلام صدیقی: در ماه رمضان تکلیف از در و دیوار می‌بارد/ به این سوال پاسخ دهیم که در این ماه چکار نکنیم؟

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صدیقی امام جمعه شهرستان صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی هشت دی نیوز، با اشاره به ماه مبارک رمضان اظهار کرد: این ماه به سه دلیل بر ماههای دیگر ارجعیت دارد:

۱.روزه گرفتن که از ریاضتهای اختصاصی انبیا گذشته بود.

۲.لیله القدر که در ماه رمضان آمده است. همانگونه که در قرآن کریم می فرماید: “لیله القدر خیر من الف شهر”

۳.نزول قرآن که در آیه مبارکه “شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن” آمده است.روزه، قرائت قرآن، شرکت در نماز جماعت و همین صرف حضور بیشتر از ماههای قبل در مسجد.

یکی از اسامی ماه رمضان، شهر الاسلام است. یعنی ماه تسلیم شدن. در این ماه تکلیف از در و دیوار می بارد. ندا میدهند: آن را نخور، آن را نیاشام، آن کار را انجام نده. بنده در جواب این دستورها میگوید: چشم. عید فطر که آمد با اینکه یک ماه گفته شد نخور اما اینبار ندا میدهند: باید بخوری. بنده می گوید: خدایا تا حال نخوردن واجب بود. حالا خوردن واجب شد. جواب میدهد: بله. مثل حج تمتع که وقتی انسان محرم شد تکلیفهای زیادی بر دوشش قرار میگیرد. حج که تمام شد و انسان از احرام بیرون می آید، حس میکند از عرش آمده است. چون مدتی طبق دستورات خدا بالا و پایین میرود. خداوند به لباس آدم کار داشت. به کفشش کار داشت. به حرف آدم کار داشت. یک مرتبه که از احرام بیرون آمد میگوید: حالا بروید آزاد هستید. این تکالیف آدمی را تسلیم میکند. ماه رمضان انسان را به اسلام و تسلیم میرساند که روح دین همین است.

IMG_2240

گاهی برخی مردم سوال می کنند که در ماه رمضان چکار کنیم که مورد مغفرت الهی قرار گیریم. بنظر این سوال، سوال صحیحی نیست. بهتر است که این سوال را اینگونه مطرح کنیم: در ماه رمضان چکار نکنیم. زیرا در ماه رمضان اعمال عبادی فراوانی مثل روزه، قرائت قرآن، شرکت در نماز جماعت و … توسط بندگان صورت میگیرد. در نتیجه بهتر است که به این سوال پاسخ می دهیم که چکار نکنیم؟ جواب هم بسیار ساده است. غیبت نکنیم، تهمت نزنیم، ذهن و بیانمان را با حرفهای بیهوده مشغول نکنیم، دل بندگان خدا به درد نیاوریم و … امید است که در این ماه از فیوضات فراوانش بهره مند شویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
صومعه سرایی
خدا حفظ کنه حاج آقا صدیقی رو اینرو نمیگم چون اهل صومعه سرا حاج اقا واقعا این مدت بتنهایی اختلافات بزرگی رو در شهرستان حل کردن...
در حاشیه