اجرای احکام الهی در جامعه موجب نزول برکات می شود

آیت الله مصباح یزدی تلاش برای اجرای احکام الهی در جامعه اسلامی را شکر نعمت هدایت دانست و گفت: چنین جامعه ای در همین دنیا از نعمت های مادی بیشتری برخوردار می شود.

اجرای احکام الهی در جامعه موجب نزول برکات می شود
به گزارش ۸دی نیوز، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آیه«لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ»اظهار داشت: سنت الهی این چنین است که اگر شکرگزار نعمت های خدا باشیم در همین دنیا از نعمت های مادی بیشتری برخوردار می شویم و اگر کفران نعمت کنیم دچار مصیبت هایی می شویم.
وی افزود: خداوند همه کیفر فرد را در این عالم نمی دهد بخشی از آن را برای آخرت می گذارد چراکه اگر این چنین کند جنبده ای در عالم باقی نمی ماند؛ شاید سختی کشیدن و تحمل مصیبت های این دنیا عاملی شود که فرد توبه کند و باز گردد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان آیه«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ»گفت: جوامعی که سعی می کنند احکام الهی را اجرا کنند و با این کار شکر نعمت هدایت خود را به جای آورند در همین دنیا از نعمت های مادی بیشتری برخوردار می شوند و بر برکاتشان می افزاییم؛ مصداق«اهل القری»جامعه و نظام اسلامی است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حتی در مورد یهود و نصاری می فرماید اگر به احکام دین خودشان عمل کرده بودند از آسمان و زمین نعمت برایشان می بارید«وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ».
شکر نعمت هدایت موجب موفقیت بیشتر انسان در این راه می شود
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بخش دیگر این سنت الهی را مربوط به نعمت های معنوی و قدردانی از آنها دانست و گفت: برخی از نعمت هدایت درست استفاده کرده و برخی دیگر ناشکری می کنند، همه در شکرگزاری هدایت یکسان نیستند؛ قوم صالح به بلا مبتلا شدند و از بین رفتند چراکه آنها کوری را بر هدایت ترجیح دادند«وَ أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَیْنَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَى عَلَى الْهُدَى».
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه«وَ یَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا»ابرازداشت: کسانی که قدر نعمت هدایت را بدانند خدا بر هدایتشان می افزاید؛ بهره مندی از آیات قرآن، روایات و سیره اهل بیت(ع) نعمت بزرگی برای همه مؤمنین است.
آیت الله مصباح یزدی برخی مراتب هدایت و نتایج آن را بسیار ویژه دانست و گفت: بسیاری از مؤمنین حتی تصور درستی از آن نعمت ها ندارند چه رسد به این که بخواهند در صدد کسب آنها برآیند، شاید در طول عمرشان به آن توجه هم نکرده باشند.
وی رسیدن انسان به جایی که حتی تصور گناه هم از ذهنش نگذرد را از نعمت های خاصی دانست که کمتر کسی آن را به یاد می آورد و تصریح کرد: برخی نعمت هایی هست که اصلا نمی دانیم که وجود دارند؛ ما معمولا دنبال زندگی عادی خود هستیم و اوج هنرمان این است که دچار حرام نشویم.
رابطه عاشقانه اولیای الهی با خدا بسیار فراتر از عشق زمینی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به داستان های عاشقانه ای که در ادبیات کشورهای مختلف وجود دارد، گفت: در مورد اولیاء الهی آمده است که چنین رابطه عاشقانه ای را با خدا دارند؛ البته آن چیزی که در این زمینه گفته اند بسیار فراتر از علاقه مجنون به لیلی است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در تشریح داستان حضرت شعیب(ع) اظهار داشت: ایشان سه قرن گریست و سه بار نابینا شد و خدا او را شفا داد؛ بار سوم جبرائیل را فرستاد تا خطاب به ایشان بگوید که اگر این گریه ها از ترس جهنم است آتش جهنم را بر تو حرام کردم و اگر برای بهشت است آن را تضمین می کنم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: حضرت در پاسخ گفت خدا خود می داند این حالت من از محبتی است که به خدا دارم و رضای او را می خواهم؛ خدا فرمود حال که چنین است من کلیم خود را خادم تو قرار می دهم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اغلب انسان ها را دلبسته به دنیا دانست و گفت: بیشتر تلاش های ما صرف رسیدن به ثروت، مقام و عنوان می شود؛ اما باید کاری کرد که حالتی شبیه به حضرت شعیب(ع) پیدا کنیم، راه آن رعایت مسائلی است که در طول جلسات پیش گفته شد.
یاری خدا شامل حال کسانی می شود که صادقانه برای جلب رضایت و محبت او تلاش می کنند
آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که پیمودن این راه، کار ساده ای نیست خاطرنشان کرد: اگر کسانی صادقانه هرچه از دستشان بر می آید در این راه انجام دهند و کوتاهی نکنند آنگاه سنت الهی جای خودش را پیدا می کند و آنها را از نعمت های دنیایی و آخرتی بهره مند می کند.
وی با بیان«لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا»گفت: خداوند انتظاری را که از حضرت شعیب(ع) داشت از ما ندارد؛ کسی که برنامه بریزد تا آنجا که می تواند همیشه یاد خدا باشد، دل به امور دنیا نبندد، وسوسه های شیطان را گوش ندهد، حتما خدا در این راه کمکش می کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح ادامه حدیث معراج، بیان داشت: خداوند می فرماید کسی که این کارها را انجام دهد، محبت خودم را در دل او ایجاد می کنم؛ عشق به خدا پیدا کردن با این اعمال و معرفت های ناقص ما ممکن نیست مگر این که لطف خدا شامل حال ما شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آثار محبت الهی که در این روایت آمده است، گفت: خدا می فرماید چنین کسی مشمول محبت من شد، دیگر دلش مال من می شود؛ من کاری می کنم تا کس دیگری در دلش راه پیدا نکند.
محب واقعی در همه حال فکر و ذکرش خداست
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که محبان خدا فکر و ذکرشان درمورد خداست، تصریح کرد: وقتی انسان چیزی را دوست دارد دائما می خواهد از او صحبت کند بنابراین محبان الهی نیز تنها به خدا فکر می کنند و در مورد او سخن می گویند؛ اینها چه مشغول باشند و چه بی کار، یاد خدا هستند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)گفت: وقتی بی کارند خدا را شکر می کنند که فرصتی برای عبادت پیدا کرده اند مانند امام موسی کاظم(ع) که وقتی به زندان افتاد خدا را شکر کرد از این که شرایطی پیش آمده که بتواند بدون هیچ مانعی تمام توجه اش را معطوف خدا کند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«رِجَالٌ لاَ تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَ لاَ بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلاَهِ وَ إِیتَاءِ الزَّکَاهِ» بیان داشت: این افراد حتی زمانی که مشغول کاری باشند توجه دارند که خدا این نعمت ها را به آنها داده است.
وی افزود: این بندگان خاص خدا نسبت به نعمت های دنیایی توجهی ندارند چراکه تمام فکر و توجهشان به نعمت های خاصی است که خدا به اهل محبت خود می دهد و فرصت فکر کردن در مورد چیزهای مادی را ندارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به کثرت و بی شماری نعمت های الهی، گفت: ما باید حداقل نعمت های الهی را به صد دسته تفسیم بندی کنیم و در سجده بعد از نمازها که صد بار شکر کردن مستحب است، برای هر گروه از نعمت ها یک شکر به جای آوریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه