حجت الاسلام مدنی: هر تمدنی یک زیر ساخت دینی دارد

حجت الاسلام مدنی گفت: به اعتراف عموم دانشمندان روانشناس و جامعه شناس و نیز تحلیل گران سیاسی و اجتماعی دین در زندگی فردی انسان نقش سازنده ی قابل انکار دارد.

حجت الاسلام مدنی: هر تمدنی یک زیر ساخت دینی دارد

جلسه دوم از سخنان حجت الاسلام والمسلمین محمد مدنی از اساتید حوزه و دانشگاه استان گیلان که میزبان “منبر مجازی” در هشت دی نیوز بودند را در ادامه می خوانید:

به اعتراف عموم دانشمندان روانشناس و جامعه شناس و نیز تحلیل گران سیاسی و اجتماعی دین در زندگی فردی انسان نقش سازنده ی غیر قابل انکار دارد تا جایی که پترال می گوید: آنان که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان غفلت می ورزند مرتکب خطای بزرگی می شوند و نیز میشل مالرب می گوید: در میان عناصری که مردم را می سازند دین را نباید نادیده انگاشت. در حقیقت هر تمدنی یک زیر ساخت دینی دارد که به یقین روشنگر فرهنگ در معنای هر چه گسترده تر این کلمه است. جامعه شناس دینی یو واخیم واخ می گوید: دین در واقع مهمترین عامل تاثیرگذار محسوب می گردد. دین در همه ی خانواده ها و روابط اجتماعی آنها و در اکثر فعالیت های همگانی و امور روزمره همگان دخیل است. خلاصه آن که اهمیت دین در کلیه ابعاد زندگی معمولی و متعارف مردم مُحرز است. او در ادامه در تعریف دین گفت: دین تامین کننده سعادت فرد و اجتماع است. او گفت: آثار دین در زندگی فردی چند پخش دارد.

۱.آرامش روحی و روانی

دین و خداپرستی به تصریح قرآن مهمترین منبع تامین نیاز روحی و تغذیه روانی بشر است. چرا که با یاد و ذکر خداوند و راز و نیاز به درگاه او آلودگی های دل آدمی پاک می شود و روح متلاتم و مضطرب التیام و آرامش می می یابد. قرآن کریم می فرماید:

الَّذِینَءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بِذِکْرِاللَّهِ أَلَابِذِکْرِاللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (سوره رعد آیه ۲۸)

(کسانی که به خدا ایمان آوردند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد آگاه باشید دلها فقط به یاد خدا آرام می گیرد)

این نظریه مختص به قران کریم نیست که ذکر و یاد خدا را آرام بخش دلها می داند بلکه روانشناسان هم به این نتیجه رسیدند. ویلیام جیمز روانشناس مشهور آمریکایی می گوید هزاران هزار مومن به خدا به خوبی حس کردند که خداوند همیشه با آنهاست. شب و روز در خانه و بیرون. هرگاه خدا را این طور با خود بدانیم چشمه فیض لایزالی از آرامش و صفای قلب در خود ایجاد کرده ایم که هیچ سیلاب غمی و یا هجوم وحشت و بیمی در آن اثر ندارد.

۲. خوش بینی و امیدواری

حجت الاسلام مدنی در توضیح خوش بینی و امیدواری خاطر نشان کرد: یکی از بیماری های روحی و فکری انسانهای غیر مومن در عصر مدرن بدبینی رنج دهنده و نا امیدکننده به نظام هستی و آینده زندگی ست. در حالی که انسان دین مدار و با ایمان چون به مبدا هستی بخش یعنی خدا معتقد است و او را حکیم عادل و بخشنده مهربان می داند و نیز زندگی پس از مرگ، معاد را باور دارد نسبت به جهان هستی خوشبین بوده و آینده را روشن می بیند و هرگز این چنین انسان مومنی به بن بست فکری نمی رسد. یاس و نا امیدی او را فرا نمی گیرد و به سر خوردگی روحی دچار نمی شود و با توکل به خداوندی که بر هر کاری تواناست خود را از بن بست ها نجات می بخشد و این حاصل خوشبینی و امیدواری ست که محصول شیرین دین مداری ست.

۳. عملیاتی شدن اخلاق

اخلاق با پشتوانه دین و ایمان اجراء می شود و اگر این پشتوانه نباشد یا اجراء نمی گردد و یا بار ارزشی نخواهد داشت و اخلاق در حد سود محوری تنزل خواهد کرد که این همان سکولاریزه است. در این صورت سخن گفتن از اخلاق انسانی یا حقوق بشر و مانند آن فقط یک شعار بیهوده خواهد بود. امروزه شاهدیم دنیای غرب به ویژه امریکا از همه ی آموزه های اخلاقی و انسانی تحت عنوان حقوق بشر، آزادی و دموکراسی استفاده ابزاری می کند و صرفا برای پیشبرد اهداف استعماری خود و دستیابی به منافع نامشروع مادی خویش از آن سخن می راند. روی این اصل انجام افعال اخلاقی نیازمند پشتوانه قوی ی معنوی و ایمانی ست که تنها دین متکفل آن خواهد بود و نه چیز دیگری.

ادامه این مبحث در جلسه سوم و پایانی گفته می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی
ممنون از اینکه در این واویلای بمباران تبلیغاتی دشمن از وجود اساتید و علمای عاملی همچون استاد مدنی ما را بهره مند می کنید.
در حاشیه