ماه عسل بهترین برنامه/ تدابیر ضرغامی در حل مشکل مالی رسانه ملی/ توصیه حدادیان به تلویزیونی‌ها

معاون سیما گفت: مجلس هفتم با تصویب ۱۵۰ میلیارد تومان رسانه ملی را نجات داد، به رغم همه مشکلات مالی، آقای ضرغامی تدابیر ویژه‌ای برای حل مشکلات مالی صداوسیما تدارک دیده است.

ماه عسل بهترین برنامه/ تدابیر ضرغامی در حل مشکل مالی رسانه ملی/ توصیه حدادیان به تلویزیونی‌ها

به گزارش ۸دی، مراسم تجلیل از عوامل برنامه ساز تلویزیون در تابستان و رمضان امسال، روز گذشته -دوشنبه ۴ شهریورماه- در سالن رضوان سازمان صداوسیما برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک کاشانی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی دارابی معاون سیما، مدیران شبکه های مختلف تلویزیونی و برنامه سازان و هنرمندان تلویزیون حضور داشتند.

در ابتدای برنامه مجری از فرخ نعمتی خواست تا به روی سن بیاید و وصیت نامه یک شهید را به روال شب های ماه رمضان و برنامه ماه خدا، برای حضار بخواند. نعمتی نیز بخشی از وصیت نامه شهید رضا کچویی از ورامین را قرائت کرد.

در ادامه نیز سید ناصر حسینی نگارنده کتاب «پایی که جا ماند» در سخنانی به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت.

**۹۲ درصد شیوه روایت داستان‌های ماه عسل مثبت است

اولین سخنران رسمی مراسم خیامی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی تلویزیون بود که به ارائه گزارش از ارزیابی برنامه های تلویزیون ارائه داد.

وی در سخنانی گفت: امسال در برنامه های تلویزیون چند کار جدید انجام شد نکته اول بحث سبک زندگی بود و به معاونت سیما گفتیم که سبک زندگی در آثار غیرنمایشی چه بود. مورد بعدی ابعاد دین بود. دین در سه بخش اعتقادات، تکالیف و اخلاق برای دومین سال ارزیابی شد و خوشبختانه امسال وضعیت خیلی بهتری داشت. در حقیقت سال گذشته اخلاقیات حجم کمتری داشت ولی امسال با توازن بهتر و مناسب تری مواجه بودیم. ضمن اینکه موضوع برگزاری افطار ساده نیز نکته دیگری بود که مورد توجه ما بود.

وی ادامه داد: مطالعه موردی روی برنامه ماه عسل یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام دادیم، در حالی که یکسری از منتقدان می گویند که برنامه خوب تلویزیونی برنامه ای است که فقط اخبار امیدبخش و شیرین را ارائه دهد، باید بگویم که این نظریه قدیمی است.

خیامی تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده، ۶۰ درصد رخدادهایی که در برنامه ماه عسل مطرح شده اند، منفی بوده است و تجربه های منفی مهمانان برنامه مطرح شده است اما چه می شود که در نهایت کام مخاطبان تلخ نیست؟ ۹۲ درصد شیوه طرح این حوادث تلخ به سبک اسنادی مثبت است و ۸درصد سبک اسنادی منفی است.

وی افزود: در نهایت سرمایه اجتماعی اندازه گیری شد و البته حاج آقا انصاری سریال دودکش نیز بازتاب هایی داشت و کارشناسان دینی اظهارنظرهایی داشتند.

**بوشهری: اگر حمایت عالمان دینی نبود، جوانان امروز احساس بی‌پناهی می‌کردند

آیت الله بوشهری نیز در این مراسم طی سخنانی ضمن قدردانی از تلاشگران عرصه رسانه، آیه ای از قران کریم تلاوت کرد و در ادامه سخنانش با اشاره به این آیه گفت: قرآن در این آیه دو جبهه را معرفی می کند. یک جبهه کسانی که در راه دین، خدا، معنویت و رهبران الهی حرکت می کنند و از این جهت نقش آفرینان بزرگی هستند. دسته دوم نیز کسانی هستند که برای شکست قداست‌ها و معنویت ها تلاش جدی می کنند.

وی اظهارداشت: سوال این است که سربازان این دو جبهه که هستند؟ سربازان جبهه اول پاکان و دین باوران و خداباوران هستند که در راه خدا شب و روز نمی شناسند و در یک عرصه جهادی حضور دارند و در جبهه دوم کافرانی هستند که در جبهه شیطان و دشمن انسان گام برمی دارند. حال باید دید که وظیفه ما در این میان چیست و چطور باید برنامه هایمان را تنظیم کنیم؟

آیت الله حسینی بوشهری افزود: پاسخ این است که در مقابل جبهه شیاطین نظاره گر نباشید. با تمام وجود، اندیشه و رسالت به میدان بیایید. عزیزانی که در رسانه ملی فعالیت می کنید، در مقابل توپ ها و تانکها، پیروزی با شماست و دشمن امروز از طریق فرهنگی مشغول تخریب به ویژه در گروه جوانان است. اگر نبود این حمایت ها از ناحیه عالمان دین و فرهیختگان جامعه، نسل جوان امروز احساس بی پناهی می کرد.

وی عنوان داشت: آیا در شرایط فعلی، رسانه می تواند به جبهه مومنان کمک کند؟ اساسا چه نسبتی میان دین، فرهنگ و رسانه وجود دارد؟ سه نظریه در این باره مطرح است. نگاه اول یک نگاه کاملا افراطی است و رسانه را برایند فرایند الحادی و ضد دین می دانند و معتقدند طرح مسائل دینی در رسانه باعث تقدس زدایی می شود. همچنین معتقدند رسانه فقط ابزار است و می تواند بدون هیچ دغدغه ای هرچه می خواهد دنبال کند.

وی ادامه داد: اما نظریه دوم معتقد است گرچه رسانه فرهنگ خود را دارد هیچ گاه مانع این نیست که از این ابزار استفاده کنیم. نظریه سوم نیز معتقد است رسانه چون قدرتی ندارد که مقابل دین موضع بگیرد. بنا بر این ما باید ظرفیت رسانه را بشناسیم و از توانمندی آن استفاده کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور ، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره رسانه دینی گفت: در رسانه دینی تریبون نه تنها در اختیار متخصص دین بوده بلکه همه چیز از صدا و تصویر تا همه عوامل در خدمت تولید پیام دینی است.

وی در این مراسم پررنگ شدن مضامین دنیایی را در کنار مضامین دینی از آسیب هایی برشمرد که در تولید برنامه باید به آن توجه کرد تا رسانه ضد دین نشود.

وی همچنین با تاکید بر این که نقش آفرینان این رسانه باید از مقبولیت اجتماعی برخوردار باشند و آنچه که به مخاطب القا می کنند، نباید خود فراموش کرده و در زندگی خود پیاده نمایند.

**لطیفی: تلویزیون باید به مردم آرامش بدهد

همچنین در بخش دیگری از مراسم عباس سلیمی مجری و داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز برای دقایق کوتاهی سخنرانی کرد و در ادامه محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه تلویزیونی دودکش اظهارداشت: خوشحالم که تریبون ماه مبارک رمضان با برنامه دودکش در اختیار لطیفی قرار گرفت و همه این ها مرهون تلاش بچه‌های گروه بود و تلاش کردیم با زبان ساده برای مردم حرف بزنیم.

وی ادامه داد: مردم مدتی بود که از زبان ساده دور شده بودند البته یک سریال نمی‌تواند این موضوع را سامان بدهد. البته معتقدم که تلویزیون منبر ایت و من موظفم که از بالای این منبر حرف‌های خوب بزنم. همه می‌دانیم که شرایط اقتصادی سختی بر مردم حاکم بود و نباید فراموش کنیم که تلویزیون باید به مردم آرامش بدهد.

**حدادیان: مرام‌های مثبت باید به شخصیت‌های منفی تزریق شود

در ادامه این مراسم از سعید حدادیان مداح اهل بیت دعوت شد و او در سخنانی تصریح کرد: آیت‌الله جوادی آملی فرمودند که اگر بنا بود در این عصر پیغمبری بیاید، حتما شبه رسانه یا رسانه بود. گاهی ممکن است حرف‌های یک معلم فیزیک چندین برابر از یک روحانی بیشتر دل نشین باشد. در حقیقت امروز رسانه باید هارون موسی زمان باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که تئاتر منبر است ولی ای کاش علی (ع) و آل علی(ع) روی صحنه بروند نه معاویه و آل معاویه، توضیح داد: من موفق نشدم سریال دودکش را ببینم و فقط همان برنامه‌های بعد از افطار را دیدم، تریبون ماه رمضان افتخار بزرگی برای سازندگان برنامه‌هاست و امیدوارم همه ما موفق باشیم.

حدادیان عنوان داشت: البته یادمان نرود که حتی شیطان هم در موضع نصیحت قرار می‌گیرد در حالی که حتی برای انبیاء روش موعظه به نوع پسندیده‌ای که نیاز امروز است، وجود داشته که من این موضوع را در چند سریال دیدم و کیف کردم. آیت‌الله خوشوقت می‌گفتند که نگذارید بد، بدتر شود. گاهی دیالوگ‌هایی در نقش‌های منفی داشتیم که بسیار برای ما تاثیرگذارتر از نقش‌های مثبت بود. در برخی آثار بد های ما و به اصطلاح شخصیت‌های خاکستری دچار بی‌مرامی می‌شوند در حالی که کم مرامی است که دچار بدی می‌شود.

وی ادامه داد: داشتن بعضی مرام‌ها بود که طیب را به آن مقام رساند و جامعه ما پر از طیب‌هایی است که متاسفانه در پرورش شخصیت مورد توجه قرار نمی‌گیرند. نقش‌های منفی هم مرام‌های مثبت دارند که آنها را از کجا گرفته؟ از همین قصه‌ها. شغل مداحان این است که نگذارند کسی برود جهنم.

همچنین در این مراسم جواد افشار کارگردان مجموعه مادرانه نیز در سخنانی گفت: قلبا خوشحال شدم که آقای بوشهری از قم به اینجا آمده‌اند تا از دست‌اندرکاران برنامه‌های رمضان تجلیل کنند. خیلی خوشحالم که سریال مادرانه علی‌رغم نقص‌هایی که داشت، مورد توجه قرار گرفت. تلاش ما در این سریال این بود که موضوعات و مفاهیمی که دغدغه مردم و جامعه بوده است را به تصویر بکشیم.

 وی ادامه داد: ما سعی کردیم به نکات اخلاقی نظیر اهمیت خانواده، جایگاه دوست، دغدغه‌های پدر نسبت به فرزند و … توجه کنیم . خیلی خوشحالم که به سهم خود در جامعه موثر باشیم.

**علیخانی: خیلی ذوق زده‌ام/ فکر نمی‌کردم بعد از ۲۷ سال وصل روی دهد

مراسم تجلیل از بهترین برنامه های تلویزیون در تابستان و ماه رمضان ۹۲ با پخش نماهنگی از مراسم یونس خاک ادامه یافت. یونس خاک مراسمی بود که پس از پیدا شدن پدر و مادر یک شهید گمانم از طریق برنامه ماه عسل در شهر همدان برپا شد. احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل هم که اجرای این بخش از برنامه را بر عهده گرفته بود، گفت: خیلی حرفی برای گفتن ندارم و ترجیح می‌دهم پس از پرحرفی‌های ماه عسل کمتر حرف بزنم چون معتقدم باید بعد از یک ماه برنامه فعلا برای مدتی خودم را گم و گور کنم.

وی ادامه داد: از پخش این کار خیلی ذوق زده‌ام و فکر می‌کنم اگر من و همکارانم یک عایدی می‌خواستیم که خستگی این کار را از تنمان بیرون بیاورد، هیچ چیز نبود جز همین دعای خیر مادر شهید که گفت خدا دلتان را شاد کند که دل من را شاد کردید.

وی ادامه داد: امسال در برنامه ماه عسل چند وصل فوق‌العاده رقم خورد اما این قصه خیلی متفاوت بود و خود ما هم فکر نمی‌کردیم که این وصل پس از ۲۷ سال اتفاق بیفتد.

زمردیان فردی که پیکر شهید خرم‌جاه به جای او به خاک سپرده شده بود نیز گفت: تنها کسی هستم که دو مادر دارم. یک مادر تنی و یک مادر که خداوند به من عطا کرد. امروز این هدیه ۲۷ ساله تقدیم مادر شد تا صبوری این مادر نتیجه بدهد.

مادر شهید زمردیان هم در حالی که بغض گلویش را گرفته بود و اشک می‌ریخت اظهارداشت: این دو برادر (احسان علیخانی و زمردیان) بعد از ۲۷ سال من را خوشحال کردند. آقای علیخانی خیلی برای من کار کرده است.

در این لحظه علیخانی از حاضران خواست تا به احترام مادر شهید ایرج خرم‌جا بایستند که همه برخاستند و برای دقایقی برای این مادر شهید کف زدند.

مادر شهید خرم‌جاه در ادامه سخنانش درباره لباس سفیدی که بر تن کرده و به دیدار فرزندش رفته بود، گفت: پسرم وصیت کرده بود که وقتی خواستی به پیشواز پیکر من بیایی، لباس سفید بپوش تا منافق کوردل نفهمد که من ۱۴ ساله شهید شده‌ام و تو بر سر و صورت خود زده‌ای…

علیخانی نیز در تکمیل سخنان مادر شهید خرم‌جاه تاکید کرد: پس از پیدا شدن پیکر این شهید صف عجیبی شد از مادران شهید که منتظر اثری از فرزندانشان هستند و پیدا شدن این شهید ماجرای عجیبی را رقم زد. دلم را صابون زده‌ام که برای برنامه ماه عسل ۹۳ میزبان انی مادر شهید باشم.

زمردیان نیز گفت: از دو نفر خیلی تشکر می‌کنم که در این ماجرا خیلی نقش داشتند که یکی از آنها آزاده عبدالحسین جلالوند بود و دیگری خانم نوابی‌نژاد. من ابتدا خجالت می‌کشیدم که به تلویزیون بیایم چون فکر می‌کردم ماجرا به سمت خودم خواهد بود و ترجیح دادم که ماجرا خانوادگی شود. زمانی که برنامه ما پخش شد، حتی برادر و خواهر شهید که برنامه را دیده بودند، باورشان نشده بود تا اینکه یکی از هم رزمان شهید ایشان را شناخته بود و در ادامه هم گروه خونی پدر و مادر وی و همچنین شباهت‌ها بررسی شد و مطمئن شدیم که صاحب عکس شهید خرم‌جاه است. دل پاک عوامل برنامه ماه عسل منجر به پایان فراغ مادر شد.

مادر شهید خرم‌جاه نیز عنوان کرد: من ابتدا قصد داشتم پیکر فرزندم را به شهر خودمان منتقل کنم ولی وقتی به شهر همدان رفتم و استقبال مردم این شهر را دیدم و وقتی به گلزار شهدا رفتم، دیدم جایش خیلی خوب است و از این کار منصرف شدم. البته در این سال‌ها من یک شهید دیگر داشتم که او هم گمنام بود و در این سال‌ها او را مانند فرزند خودم پرستش می‌کردم تا اینکه پسرم پیدا شد و شاد شدم.

در ادامه حدادعادل، بوشهری، سالک و داوری لوح تقدیر و هدایایی را به مادر شهید خرم‌جاه و  زمردیان اهدا کردند.

غلامعلی حداد عادل  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست ارکان جامعه دنیای کنونی را خانواده، مدرسه ، حکومت و رسانه توصیف کرد و گفت: رسانه در ساختن انسان امروز نقش بی بدلیل دارد و روز به روز این نقش بیشتر می شود.

وی با بیان ویژگی آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در ایران، به نوعی تفرج مذهبی که در این آداب و رسوم نهفته است، اشاره کرد و گفت: صدا و سیما این جنبه از آداب و رسوم ماه مبارک را در ماه صیام امسال زنده کرد.

وی سپس روند تولید پیام را در ماه مبارک رمضان به مثابه سه مرحله کاشت، داشت و برداشت توصیف کرد و افزود: به مدت یک ماه تمام تمرکز روی تقوی، اخلاق ، دینداری، ایمان و قرآن قرار می گیرد و این به منزله کاشت اعتقادات در دل مردم و آبیاری مزرعه دل‌ها در این ماه است .

او به برنامه سازان صدا و سیما نوید داد که محصول دینی در آینده ای نزدیک به ظهور می رسد . نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، برنامه « ماه عسل » را مثالی در  تاثیر برنامه های کوتاه مدت دانست و گفت: خاطره به یادماندنی پیدا شدن فرزند یک خانواده شهید اثرات میان مدت و بلند مدت دارد و اثرش را روی بینندگان خود می گذارد .

حداد عادل در پایان تاکید کرد: ساختن برنامه های جذاب و هنری که اخلاقی باشد کار دشواری است و صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مدد تلاش‌های شما موفق به انجام آن شده است.

در بخش دیگری از این مراسم سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عنوان داشت: فراگیری ۱۵ درصد از طریق گوش و ۷۵ درصد از طریق چشم است. اگر فیلمی را می‌بینید، چشم آن را می‌بیند و اثرات آن در ذهن باقی می‌ماند. پس نقش رسانه در تعالی جامعه اساسی است.

وی ادامه داد: هر انسانی با ۳ عنصر زندگی می‌کند که سه شخصیت انسان است. اندیشه اگر الهی باشد، ظاهر و درون را هم با هم تنظیم می‌کند و عنصر سوم نیز کسب ملکات اخلاقی است.

**دودکش و مادرانه رقابت تنگاتنگی داشتند

علی دارابی سخنران آخر این مراسم طولانی بود. او طی سخنانی ضمن ارائه گزارش از برنامه‌ریزی تلویزیون برای ماه مبارک رمضان و فصل تابستان تصریح کرد: ما در ماه مبارک رمضان ۹۲ شبکه مجازی تلاوت قرآن از صبح تا غروب با حضور ۱۰۹ تن از قاریان داشتیم. همچنین تولید و پخش بیش از ۳۰۵ برنامه با حضور مراجع تقلید و کارشناسان مذهبی از بخش های دیگر برنامه ما بود.

وی ادامه داد: همچنین در ماه رمضان ۱۲۸۰ ساعت برنامه در حوزه های مداحی و با حضور و همکاری ۵۰ مداح اهل بیت داشتیم. دارابی همچنین در این برنامه اعلام کرد: برنامه ماه عسل امسال پربیننده ترین برنامه با ۷۶ درصد مخاطب و با رضایتمندی ۹۳.۳ درصد بهترین و پربیننده ترین برنامه تلویزیون در ماه رمضان امسال بود. وی تصریح کرد: البته دو سریال دودکش و مادرانه نیز در یک رقابت نزدیک با هم رقابت کردند به طوری که سریال مادرانه ۷۵.۷ درصد بیننده و ۸۳.۵ درصد رضایت به لحاظ بیننده رتبه اول را داشت و سریال دودکش نیز با ۶۸.۷درصد بیننده و ۸۸.۸درصد رضایت، بیشترین میزان رضایت را در میان مردم داشته است.

وی عنوان داشت: در مجلس هفتم به ریاست آقای حداد عادل ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز سازمان صداوسیما تصویب شد و رسانه ملی نجات پیدا کرد، امروز نیز چشم انتظار کمک مجلس هستیم. رفع عقب‌ماندگی‌های رسانه ملی یک یا حسین می‌خواهد تا بتوانیم برنامه ۱۰ ساله تولیدات الف ویژه از سلمان فارسی تا شهیدان معاصر را به نتیجه برسانیم.

**تدابیر ویژه ضرغامی برای حل مشکلات مالی رسانه ملی

وی گفت: از الان مشخص شده است که سریال شبکه دو برای ماه مبارک رمضان سریالی به نام کیمیاست که با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی ساخته خواهد شد و همچنین یک سریال بلند ۱۰۰ قسمتی برای رفع ابهام تاریخ معاصر داریم. ضمن اینکه ما به زودی در کنار برنامه مناظره، پخش مناظره لوایح و قوانین مجلس شورای اسلامی از شبکه چهار را خواهیم داشت.  قوانین و لوایحی که در مجلس به تصویب می‌رسد به صورتی مستقیم بر سرنوشت مردم و کشور اثرگذار است، بنابراین بررسی و بحث در مورد این قوانین از برنامه‌های آینده نزدیک سیماست.

وی همچنین اعلام کرد: شبکه یک سیما برای نوروز ۹۳ مجموعه پایتخت ۳ را خواهد داشت و به رغم همه مشکلات مالی، آقای مهندس ضرغامی تدابیر ویژه‌ای برای حل مشکلات مالی صداوسیما تدارک دیده است.

اهدای لوح تقدیر و هدیه به برگزیدگان برنامه های تلویزیون در تابستان و رمضان ۹۲ پایان بخش این مراسم بود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه