درخواست محمدرضا پهلوی از موساد

«در آن زمان امام خمینی کماکان در پاریس اقامت داشت و هنوز به تهران نیامده بود اما سرانجام در اوایل فوریه سال ۱۹۷۹ به ایران بازگشت.»

درخواست محمدرضا پهلوی از موساد

به گزارش۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، نشریه الکترونیکی “رای الیوم” در گزارشی نوشت: “العیزر گیزی زفریر” ( Elizeir Geizi Tsafrir) از مأموران ارشد سابق “موساد” و رئیس مقر این سازمان در سال ۱۹۷۸ در تهران، در بخشی از خاطراتش که اخیرا منتشر شده می گوید: یکی از مشاوران عالی محمدرضا پهلوی شاه سابق ایران از وی خواسته بود تا از دستگاه جاسوسی اسرائیل بخواهد تا در خصوص ترور امام خمینی (رض) رهبر انقلاب ایران، اقدام جدی انجام دهند.

روزنامه معاریو به نقل از این مقام سابق صهیونیست نیز می نویسد: زمانی که تظاهرات و اعتصاب عمومی زندگی را در ایران فلج کرده بود، در دسامبر ۱۹۷۸ یکی از مشاوران شاه ایران با من تماس گرفت و با من در باره امکان ترور و قتل امام خمینی سخن گفت، وی حتی من را دعوت کرد تا مستقیما با شاه دیدار کنم تا خودش این درخواست را از من بکند.

“زفریر” اضافه می کند که دیدار با شاه ایران بسیار مرا وسوسه کرد؛ اما دستورات مقر سازمان در تهران بسیار شدید بود، وی مدعی است که دستور اکید موساد این بود که در رویدادهای داخلی در ایران دخالت نکنیم و این را هم به مسئولین امنیتی ایرانی رسانده بودیم و گفته بودیم که ما نمی توانیم پلیس جهان باشیم و تنها برای مصالح اسرائیل کار می کنیم.

untitled

در آن زمان امام خمینی کماکان در پاریس اقامت داشت و هنوز به تهران نیامده بود؛ اما سرانجام در اوایل فوریه سال ۱۹۷۹ به ایران بازگشت.

“زفریر” فردی بود که در روزهای شکل گیری انقلاب ایران، عملیات خروج هزار و ۵۰۰ یهودی از ایران را سازماندهی کرد.

وی در ادامه افزود: در ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ “شاپور بختیار” نخست وزیر وقت ایران من را احضار کرد و من در جلسه ای یک ساعته که با او داشتم توضیح دادم که چگونه می تواند کمک کند ما یهودیان بیشتری را به اسرائیل بفرستیم که بختیار پاسخ داد: این کار خیلی خوب انجام خواهد شد، اگر شما هم درباره خمینی کاری بکنید.

این مسئول صهیونیست خلاصه می کند که بختیار منظورش را به صراحت نگفت؛ اما همه ما متوجه شدیم چه انتظاری از ما دارد و می خواهد ما چه کاری را برایش انجام دهیم.

او اشاره کرد که “والری ژیسکار دیستن” رئیس جمهور وقت فرانسه، وزیر کشورش را به نزد شاه فرستاد و به او پیشنهاد داد تا دولت وقت، تیم تروری را برای از میان برداشتن امام خمینی که تا آن وقت در پاریس اقامت داشت بفرستند، اما شاه از فرصت استفاده نکرده بود.

untitled.png1

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه