دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است

آیت الله مصباح یزدی گفت: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دل بستن به دنیا مذموم است زیرا این که انسانی زندگی اخروی را فراموش کند و تنها به دنیا بچسبد، در اسلام مذموم است.

دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از تسنیم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، که در سومین روز ماه رمضان و در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان دفتر مقام معظم رهبری در قم سخن می گفت، با اشاره به جایگاه دنیا و آخرت در معارف اسلامی اظهار کرد: در معارف اسلامی واژه های دنیا و آخرت سه کاربرد دارد، در اولین کاربرد دنیا به معنی عالم پیشین و آخرت به معنی عالم پسین است، جنس عالم آخرت با عالم دنیا متفاوت است، البته برای توصیف آخرت، از تشبیه ویژگی های آن با ویژگی های دنیا استفاده می کنیم، اما آخرت در مقایسه با دنیا قابل مقایسه نیست، آخرت نامحدود است، اما دنیا جهانی محدود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دنیا رنج وخوشی، خوبی و بد با هم آمیخته است، اما آخرت دو بخش جداگانه دارد و در بخشی از آخرت خوبی و خوشی وجود دارد و در بخش دیگر بدی و عذاب وجود دارد که این دو بخش از هم جدا هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) جنس موجودات دنیا و آخرت را متفاوت از دیگر دانست و افزود: فقط انسان ها و جن ها با یک شخصیت واحد هم در دنیا و هم در آخرت زندگی می کنند، البته موجودات در دنیا محکوم به قوانینی همچون جاذبه هستند، اما در آخرت از این قوانین رهایی پیدا می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کاربرد دیگر دنیا و آخرت در معارف اسلامی گفت: در دومین کاربرد دنیا و آخرت در معارف اسلامی، مراد از این دو مفهوم، بخشی از زندگی انسان است که در عالم دنیا و آخرت است، اگر زندگی انسان در دنیا را با زندگی او در آخرت مقایسه کنیم، می بینیم که زندگی انسان در دنیا سرگرمی است، انسان در دنیا از مرحله ضعف در کودکی به قوت در جوانی می رسد و پس از آن از قوت در جوانی به مرحله پیری و مرگ می رسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: زندگی دنیا، محدود است و نسبت زندگی دنیا به زندگی آخرت، مقداری محدودی می شود، اما زندگی آخرت محدود نیست و هیچ بازیچگی در آن وجود ندارد، البته دنیا به خودی خود بد نیست، اما متاع محدودی دارد.

آیت الله مصباح یزدی سومین کاربرد واژه دنیا در مفاهیم اسلامی را دلبستگی به دنیا دانست و افزود: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است، این که انسانی زندگی آخروی را فراموش کند و تنها به دنیا بچسبد، مذموم است، اما زمانی که دنیا سبب تامین سعادت آخرت بشود، دنیا ارزشمند است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به مذموم نبودن دنیا در معارف اسلامی گفت: دنیا تجارتخانه اولیای الهی است و آنها با کسب توشه به سعادت ابدی در آخرت می رسند، دنیا هدف نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به آخرت است و انسان در مدت کوتاه زندگی در دنیا می تواند به سعادت آخروی برسد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه