تلاش ظریف برای جدا کردن مساله هسته ای با مسائل داخلی

خبرگزاری رویترز مدعی شد:دیپلمات‌های غربی نزدیک به مذاکرات روز پنجشنبه اعلام کردند ایران در گفتگوها با قدرت های جهانی، درخواست‌های خود را درباره ابعاد برنامه هسته‌ای آینده خود کاهش داده است.

تلاش ظریف برای جدا کردن مساله هسته ای با مسائل داخلی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا، مذاکرات وین ۶ میان ایران و ۱+۵ در حالی به صورت رسمی از روز گذشته آغاز شده است که خبرگزاری رویترز مدعی شده تیم مذاکره کننده ایرانی ایران در دور اول گفتگوها، درخواست‌های خود را درباره ابعاد برنامه هسته‌ای آینده خود کاهش داده است.

به گزارش رجانیوز، خبرگزاری رویترز مدعی شد: دیپلمات‌های غربی نزدیک به مذاکرات روز پنجشنبه اعلام  کردند ایران در گفتگوها با قدرت های جهانی، درخواست‌های خود را درباره ابعاد برنامه هسته‌ای آینده خود کاهش داده است ولی دولت‌های غربی از تهران می‌خواهند در این زمینه امتیازات بیشتری واگذار کند.

این در حالی بود که پیش از آغاز گفتگو مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در صفحه تویتر خود نوشت هیات های حاضر در مذاکرات هسته ای ایران در وین با طرح پیشنهادی کاترین اشتون برای مذاکرات هسته ای در روزهای آینده موافقت کردند.

در مقابل نیز محمد جواد ظریف در در یادداشتی در صفحه غیرقانونی فیس بوک خود هر چند به «خبر»  رویترز واکنشی نشان داد اما نوشت، گمانه‌زنی‌های رسانه‌های  در غرب را نباید چندان جدی گرفت چون بیشتر از تحلیل و خبررسانی، تلاششان برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات است.

قبل از رفتن به وین ظریف یک پیام ویدیویی به زبان انگلیسی تهیه کرد که در فضای مجازی منتشر شد.

وی در بخشی از متن پیام ویدیویی خود اظهار کرد:

)علی رغم تحریم های گسترده) اما تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ما را زمین‌گیر نکرد، همانطور که قتل دانشمندان هسته‌ای ما، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ما (که با وجود تبعات فاجعه بار زیست محیطی احتمالی صورت گرفت) و تهدید‌های نظامی مکرر، نتوانست این کار را بکند. در واقع، این اقدامات دقیقا نتیجه‌ای عکس داد.

وی ادامه داد: نتیجه اصرار بر عدم غنی سازی، افزایش ۱۰۰ برابری تعداد سانتریفیوژهای ما بود؛ از کمتر از ۲۰۰ دستگاه به حدود ۲۰ هزار دستگاه.  خودداری از فروش سوخت رآکتور تحقیقاتی ما که ساخت آمریکا هم هست، ما را وادار کرد تا برای تولید سوخت، سطح غنی‌سازی را بالا ببریم؛ از ۳.۵درصد به ۲۰درصد.  محروم کردن بیماران سرطانی از رادیو-ایزوتوپ‌های پزشکی ما را مجبور کرد تا یک رآکتور آب سنگین بسازیم و از یک ایده اولیه به سمت یک تأسیسات کامل حرکت کنیم که به زودی راه اندازی می‌شود.

تهدید به بمباران تأسیسات هسته‌ای هم ما را مجبور به ساخت فردویی کرد که به واسطه کوه‌ها محافظت شده است. دولت‌های غربی بدون توجه به اینکه خودشان این وضعیت را ایجاد کرده‌اند، دست به اعتراض زدند.

در حالی که به ۲۰ جولای (۲۹ تیر ضرب الاجل توافق) نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم که باید بار دیگر هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در لحظات آخر نتیجه‌ای بهتر از آنچه که در سال ۲۰۰۵ به دست آمد، نخواهد داشت.

ظریف تصریح کرد: به آن کسانی که هنوز تصور می‌کنند تحریم‌ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده، فقط می‌توانم بگویم که فشار در هشت سال گذشته و در واقع در طول ۳۵ سال گذشته، امتحان خود را پس داده است. تحریم‌ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی‌آورد و نخواهد آورد. هنوز برای خروج از این چرخه تشدید اوضاع، فرصت داریم. احترام متقابل را امتحان کنید. نتیجه خواهد داد.

هر چند وزیر امور خارجه در موضعی اصولی سعی دارد مسائل داخلی کشور را خارج از بسته سیاست خارجی تعریف و این پیام را به طرف غربی ارسال کند که ایران بر مبنای احساس «نیاز» وارد مذاکرات نشده است اما برخی از مقامات دولتی در این زمینه اظهاراتی کاملا متفاوت بر زبان می آوردند.

در همین راستا رئیس جمهور یک روز پیش از آغاز مذاکرات در اظهارات خود در جمع مدیران صعنتی کشور زمانی که می خواست موضوع مذاکرات هسته ای را مطرح کند بار دیگر اقتصاد کشور را به موضوع سیاست خارجی پیوند زد و از اثرگذاری تحریم ها بر پیکره اقتصاد ایران سخن گفت:

« امروز در شرایطی هستیم که تولید ما با مشکل مواجه است و مقابله با برخی از این مشکلات وظیفه دولت است؛ ما باید فضای روابط خارجی را مناسب قرار دهیم تا شما راحت‌تر بتوانید تکنولوژی و مواد اولیه وارد کرده و در زمینه پولی و مالی تبادل کنید… دولت در زمینه سیاست خارجی قدم‌های درستی را در یازده ماه گذشته برداشت و شرایط را برای تولید مناسب کرده است و ما دیدیم که تحریم‌ها در برخی بخش‌ها متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط توانست حتی در صنعت خودروسازی که یک صنعت قدیمی به شمار می‌رود اثر بگذارد.»

رجانیوز پیش از این بارها هشدار داده بود « تاکید بر اثرگذاری تحریم ها بر پیکره اقتصاد ایران البته دور میز مذاکرات خود را نشان می دهد چه آنکه مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور ، تحریم ها را  سبب جدی شدن مقامات ایرانی برای مذاکره واگذاری امتیازات گسترده از سوی ایران در جریان توافق ژنو عنوان کردند.»

هر چند برخی مقامات دولتی بر حفظ خطوط قرمز در مذاکرات تاکید دارند با این حال با به شباهت های موجود در رویکرد تیم مذاکره کننده ایرانی پیش از مذاکرات ژنو ۳ و وین ۶، بیم آن می رود تجربه تلخ توافق ژنو تکرار شود. هر چند که امید است تیم مذاکره کننده ایرانی با تغییر استراتژی خود بر منافع ملی ایران با پافشاری کند و هیچ گونه امتیازی که حقوق ایران از جمله حق ان پی تی را نادیده می گیرد، نپذیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه