پاسخ “دل‌آرام”های ساپورت به دلواپسان مذاکرات!

همایش “دلواپسیم” حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای با صرف محافظه کاری بود،ولی همایش “دل آرامیم” دفاع از مواضع فرهنگی دولت!

پاسخ “دل‌آرام”های ساپورت به دلواپسان مذاکرات!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، همایشی در هتل المپیک با ابتکار حزب مردمسالاری با دبیر کلی مصطفی کواکبیان برگزار شد. این همایش با نام “دل آرامیم” به منظور حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای با سخنرانی علی جنتی همراه بود. این گردهمایی که علی رغم تبلیغات زیاد حامیان آن به وسیله دعوت نامه و همچنین فراخوان های گسترده در فضای مجازی تشکیل شد، تنها به حاشیه گویی هایی توسط وزیر ارشاد در آن بسنده شد.

آمارهایی از جنس وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ که به عنوان یکی از سخرانان این جلسه حضور داشت، با آمارهایی عجیب سعی در نشان دادن اهداف دولت و سیاست گذاری های “اعتدالیون” و همت برای مرتفع کردن آسیب های به جای مانده قبلی، سخن خود را آغزا کرد. جنتی گفت: “ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد،‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است.”

علی جنتی که در تمام طول جلسه تنها با تعداد اندکی اصلاح طلب ناشناخته همراهی می شد، آمارهای ذکر شده را ره آورد دولت قبلی دانست و آن را نتیجه سیاست های اشتباه گذشته خواند.

وی در ادامه با دفاع از وضعیت فرهنگی دولت خود گفت : “بسیاری از فیلم‌هایی که امروز به آن‌ها اعتراض می‌کنند در دولت گذشته مجوز گرفته‌اند اما اکنون به یک‌باره نگران شده‌اند که سینما به انحراف می‌رود.”

106720_471

 

این در حالی است که رسانه ها لیست بلند بالایی از فیلم های حامی فتنه را منتشر نموده اند که در حال گرفتن مجوز از وزارت ارشاد هستند.

اما اینکه چرا سخنران وزیر ارشاد بوده است مشخص است آقایان اصلا پیام همایش “دلواپسیم” را دریافت نکرده اند!

وزیر ارشاد در سخنانی در این همایش گفته است: “امروز با کسانی مواجه هستیم که هر قدمی که در حوزه سیاست خارجی یا بازکردن فضای فرهنگی برای تنفس نخبگان برمی‌داریم، اظهار نگرانی و دلواپسی می‌کنند،این افراد در طول هشت سال دوره آقای احمدی نژاد در زمینه فرهنگی و اقتصادی اظهار نگرانی نکردند و هشت سال سیاست‌های دولت گذشته را توجیه می‌کردند اما امروز اظهار نگرانی می‌کنند.”

جنتی در جایی با انتقاد از مانور بی جا بر ساپورت پوشیدن خانم ها یادآور شد: “تمام نگرانی تان ساپورت پوشیدن یک خانم است اما ما نگرانی های عمیق تری داریم”. بیان این نکته از سوی جنتی نشان می دهد، هدف همایش “دلواپسیم” فارغ از اشکالات وارده به آن را هنوز به درستی درک نکرده است.

باید گفت “دلواپسان” از مذاکرات دلواپسند و همایش “دلواپسیم” در مورد نقد مذاکرات بود و آنجا اصلا حرفی از ساپورت و حجاب و فرهنگ به میان نیامد!

به هر حال همایش “دلواپسیم” حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای با صرف محافظه کاری بود،ولی همایش “دل آرامیم” دفاع از مواضع فرهنگی دولت!

جنتی از کدام نخبگان فرهنگی صحبت می کند؟!

جنتی در بخشی از صحبت های خود که در حضور تعداد زیادی صندلی های خالی سالن هتل المپیک بیان می شد از بازگشتن هنرمندان نخبه به فضای فرهنگی کشور سخن می گفت، او البته این بخش از صحبت های خود را به شدت مبهم و دو پهلو ابراز نمود و به درستی معلوم نکرد چه طیف از هنرمندان مد نظر او بوده اند که طی سال های قبل از حیطه هنر به دور مانده اند.

شاید با بیان نام دقیق تعدادی از آنها هنرمندان مد نظر وزیر فرهنگ به خوبی افق دید ایشان از تعریف هنر عیان می شد، ولی شاید نظر وزیر بیشتر بر روی محمود دولت آبادی و یا محمد رضا شجریان باشد که با انتخاب جنتی به سمت وزارت ارشاد، بیشتر در مجامع علنی حضور پیدا می کنند.  دولت آبادی در صحنه سیاسی کشور و در زمان اصلاح طلبان به شدت فعال ظاهر شد. دولت آبادی از جمله افراد شرکت کننده در کنفرانس برلین بوده. وی در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸ به حمایت از میرحسین موسوی پرداخت. او کنار وزیر ارشاد در همایش حضور پیدا کرد.

به هر حال با توجه به اینکه وزیر ارشاد صرفا از هنرمندانی که با آمدن دولت روحانی به سر کار، پایشان به وزارت ارشاد باز شده است، نام نمی برد، گمانه زنی ها درباره نام این طیف هنوز ادامه دارد.

همایش یا تجدید بیعت با هاشمی

در حاشیه همایش “دل آرامیم”،  وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره “نقطه آغاز اعتدال”، گفت: “اعتدال از امروز آغاز نشده و از سال ۶۸ آغاز شده است که آقای هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور بود و ایشان بدون اینکه رسما اعلام کنند گفتند ما نه به چپ و نه به راست وابسته نیستیم و راه میانه‌ای می‌رویم به دور از افراط و تفریط؛ و درواقع بنیان‌گذار اعتدال ایشان بوده است.”

جنتی در پاسخ به اینکه “آیا دولت روحانی ادامه دولت هاشمی رفسنجانی است؟”، گفت:‌ نمی‌شود اینطور گفت اما از نظر فکری به همدیگر نزدیک‌اند.

وابستگی برخی اعضای کابینه به هاشمی و تعاریف خارج از حد از رئیس تشخیص مصلحت نظام، حکایت از ارادت عجیب این دولت و اعضای اصلی آن به هاشمی دارد، و این دلباختگی در همه جا رخ نمایی می کند.

این اظهارات وزیر ارشاد درباره هاشمی رفسنجانی در حالی بیان شد که روزنامه “فرهیختگان” وابسته به دانشگاه آزاد نیز در سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، بخش زیادی از این پیروزی را مرهون شخص هاشمی رفسنجانی دانسته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه