یک سوال جالب درباره توهین هاشمی رفسنجانی +جواب

تحقیر و تضعیف دلسوزان مبانی اعتقادی و دینی جامعه رویه‌ای‌ است که این روزها در برخی اظهارات آقای هاشمی‌رفسنجانی مشاهده می‌شود. هاشمی‌رفسنجانی در یکی از اظهارات اخیر خود در جمع تعدادی از دانشجویان این بار کسانی که برخی نگرانی‌ها را نسبت به اصول اعتقادی جامعه بیان می‌کنند با عنوان جدیدالاسلام لقب داده است.

یک سوال جالب درباره توهین هاشمی رفسنجانی +جواب

به گزارش ۸دی نیوز، تحقیر و تضعیف دلسوزان مبانی اعتقادی و دینی جامعه رویه‌ای‌ است که این روزها در برخی اظهارات آقای هاشمی‌رفسنجانی مشاهده می‌شود. هاشمی‌رفسنجانی در یکی از اظهارات اخیر خود در جمع تعدادی از دانشجویان این بار کسانی که برخی نگرانی‌ها را نسبت به اصول اعتقادی جامعه بیان می‌کنند با عنوان جدیدالاسلام لقب داده است.

رفسنجانی با بیان اینکه مبارزه با ماهواره در پشت‌بام‌ها جواب نداد و باید این موضوع را به عقل و تصور مردم موکول کرد، در ادامه گفته است جدیدالاسلام‌ها قدرت را برای خود می‌خواهند و زیاده‌خواهی می‌کنند. هاشمی گفت: «خب! کسانی که حسرت قدرت دارند، کسانی که دل از قدرت نمی‌کنند، کسانی که قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب می‌کنند، اینها تصورات دیگری هم می‌توانند بکنند. چقدر تلاش شد که نگذارند در کشور اینترنت باشد.

چقدر ماهواره را از بالای پشت‌بام‌ها جمع کردند و من نمی‌دانم چه تاثیری کرد؟ نه‌تنها از آگاهی مردم چیزی کم نکرد بلکه بر آگاهی مردم افزود، خیلی از گره‌ها الان باز شده و یک فضای جدیدی به وجود آمده. دو، سه تا مانع هم دارد؛ یکی از موانع بزرگ، خارجی است که هنوز رضایت نمی‌دهد ما آنچه داریم بتوانیم برای خودمان نقد کنیم و استفاده بکنیم. یکی از موانع، داخلی است که فرصت‌طلب‌ها و آنهایی که جدیدالاسلام هستند نسبت به انقلاب زیاده‌خواهی می‌کنند و خب! آن انقلابیون اصلی که در موقعی که هیچکس امید نداشت که بشود رژیم شاه و آمریکا را بیرون کرد، فقط به خاطر اینکه وظیفه انجام بدهند می‌آمدند، میدان و زندان‌ها را پر کرده بودند. الان اکثر آنها را از میدان بیرون کرده‌اند».

از آن جهت که هاشمی‌رفسنجانی برخی دغدغه‌های موجود را به جدیدالاسلام‌ها نسبت داده است، «وطن امروز» با استفتا از دفتر تعدادی از مراجع عظام تقلید نظر ایشان را درباره استفاده از ماهواره جویا شده است. همچنین استفتای موجود از دیگر مراجع تقلید نیز در ادامه آمده است.

سوال از حضرات آیات عظام نوری‌همدانی، وحید خراسانی و شبیری‌زنجانی بدین شرح است: با عرض سلام بنده به عنوان یک جوان می‌خواستم بدانم استفاده از ماهواره و مشاهده برنامه‌های آن به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟

آیت‌الله نوری‌همدانی: خرید و فروش و نگهداری آن جایز نیست.

آیت‌الله شبیری‌زنجانی: اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسده‌ای دیگر در آن نباشد، فی‌حدنفسه اشکالی ندارد. اگر قانونی در این زمینه وجود دارد بنابر احتیاط رعایت شود.

آیت‌الله وحید خراسانی: اگر فایده حلال آن زیاد باشد که عرفا از آلات لهو به حساب نیاید خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز است ولی خرید و فروش یا نصب و راه‌اندازی‌ برای استفاده حرام آن به فتوا حرام می‌باشد و اگر فایده‌های حلال آن کم باشد به طوری که عرفا از آلات لهو به حساب می‌آید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز نیست و بنابر احتیاط واجب باید آن را از بین برد و لو به تغییر دادن هیات آن مثل اینکه آن را بشکنند.

در ادامه استفتا از دیگر مراجع عظام تقلید را در این باره مرور می‌کنیم:

سوال: آیا آنتن ماهواره جزو آلات لهو است؟ خرید و فروش و استفاده از آن چه حکمی دارد؟

آیت‌الله بهجت: با وجود فساد، استفاده از آن و خرید و فروش آن جایز نیست.

سوال: آیا خرید و نصب آنتن‌های ماهواره در منازل جایز است؟ و ثانیا استفاده افراد از برنامه چگونه است؟ و ثالثا آیا منع کودکان از دیدن برنامه‌ها، مجوز تهیه و نصب آنتن و استفاده بزرگ‌ترها (پدر و مادر) است یا خیر؟

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی: اولا با توجه به آنچه مطلعین اظهار می‌دارند برنامه‌های ماهواره اکثرا موجب شیوع فحشا و منکر، بویژه در رابطه با نسل جوان است. لذا خرید و نصب آنتن‌های ماهواره‌ای جایز نیست. ثانیا صرف استفاده از برنامه‌ها اگر خارج از برنامه‌های فوق‌الذکر باشد و موجب انحراف اخلاقی یا اعتقادی و… نباشد، مانعی ندارد. ثالثا اگر استفاده بزرگ‌ترها در همان محدوده‌ای باشد که در جواب دوم ذکر شد مانعی ندارد ولی در عین حال عدم جواز خرید و نصب به قوت خود باقی است.

سوال: با توجه به اینکه امروز تعداد زیادی شبکه ماهواره‌ای برای تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع در کنار صدها شبکه ماهواره‌ای خبری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و… وجود دارد، داشتن ماهواره در منزل و استفاده از آن چه حکمی دارد؟

آیت‌الله مظاهری: جایز نیست.

سوال: استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای چگونه است؟ با اینکه برخی برنامه‌های خوب نیز دارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: استفاده از این برنامه جایز نیست و برنامه‌های ظاهرا خوب یا بی‌ضرر آن وسیله‌ای است برای سوق دادن به برنامه‌های فاسد بنابراین نباید مسلمانان از حیله‌های دشمنان اسلام برای نشر فساد در میان مسلمین غافل باشند.

همچنین آیت‌الله میرزاجواد تبریزی در پاسخ به استفتاء از ماهواره مرقوم کرده‌اند: چنانچه نگاه کردن آن باعث تهییج شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه باشد، جایز نیست و در غیر این صورت باید مراعات مقررات و قوانین شود.

به هر حال کاملا مشخص است مراجع عظام تقلید که براساس اظهارات آقای هاشمی جدیدالاسلام نیستند، نسبت به مسائلی مانند ماهواره مواضع مشخصی دارند که کاملا با مواضع آقای هاشمی متفاوت است. بنابراین دغدغه‌هایی از قبیل ماهواره تنها محدود به قشر خاصی نیست و یک موضوع فرهنگی بنیادین است.

منبع: وطن امروز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه