مرورگرهای اینترنتی فضایی امن یا بستری برای سرقت اطلاعات؟/ اکسپلورر؛ خطرناک‌ترین مرورگر

مرورگرهای اینترنت که قابلیت اتصال و جستجوی اینترنت را به کاربران می دهند و از میان ۴ مرورگر اینترنت اکسپلورر، فایر فاکس،کروم و اپرا مرورگر اینترنت اکسپلورر ناامن‌ترین مرورگرها شناخته شده است.

مرورگرهای اینترنتی فضایی امن یا بستری برای سرقت اطلاعات؟/ اکسپلورر؛ خطرناک‌ترین مرورگر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، مرورگر وب یا Web Browserبرنامه نرم افزاری است که دیتا را از منابع اطلاعاتی وب جهانی دریافت کرده، به نمایش می‌گذارد و یا باز پس می فرستد. این منابع اطلاعاتی می توانند صفحات اچ تی ام ال و وب پیج، عکس، ویدیو و انواع دیگری از محتوا باشند.

 
تولد اولین مرورگر وب
 
سال ۱۹۹۵ تاریخ شروع جنگ مرورگرها در دنیای وب است. در سال ۱۹۹۵ مایکروسافت اولین نسخه مرورگر Internet Explorer را رونمایی کرد. به دلایلی همچون همراهی اجباری با ویندوز، اینترنت اکسپلورر یکه تاز دنیای مرور اینترنت شده و در سال ۲۰۰۲ نزدیک به ۹۵ درصد سهم بازار را در اختیار گرفت.
 
شناخت مرورگرها
 
Opera در سال ۱۹۹۶ متولد شد. در سال ۱۹۹۸ نت اسکیپ برای تولید یک مرورگر جذاب به تملک بنیاد موزیلا درآمد و نتیجه آن تولد مرورگر باز متن فایرفاکس در سال ۲۰۰۳ بود. موزیلا فایرفاکس یک مرورگر رایگان متن باز است که از سال ۲۰۰۳ توسط بنیاد موزیلا عرضه شده است.
 
اپل هم برای عقب نماندن از این قافله در سال ۲۰۰۳ اولین نسخه سافاری را رونمایی کرد. کروم شرکت گوگل هم یکی از آخرین شرکت‌هایی است که سپتامبر ۲۰۰۸ به دنیای مرورگرها قدم گذاشت.
 
مرورگر کروم محصول شرکت گوگل و یکی از جوان‌ترین مرورگرهای دنیای وب است. اولین نسخه این مرورگر در سال ۲۰۰۸ برای ویندوز ارائه شد.
 
هم اکنون هم جنگ قدرت همچنان میان اینترنت اکسپلورر، فایر فاکس، کروم و تا حدی اپرا ادامه دارد. بحث قدیمی که همواره در مورد مرورگرهای اینترنت وجود داشته سرعت و امنیت بوده است.
 
اینترنت اکسپلورر خطرناک‌ترین و پرعیب‌ترین مرورگر
 
همواره بحث‌های زیادی در مورد امنیت مرورگرها شنیده‌ایم. یکی از این مرورگرها که همواره حفره‌های امنیتی بی‌شماری برای آن گزارش می‌شود اینترنت اکسپلورر مایکروسافت است. این مرورگر که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مورد استفاده‌ترین مرورگرها از آن یاد می‌شود همواره اصلی‌ترین هدف هکرها و یکی از ناامن‌ترین مرورگرها شناخته شده است.
 
هکر ها با آزمایش و یافتن حفره‌های امنیتی این مرورگر، سعی کرده‌اند کاربران این نرم افزار را به خطر بیندازند. کدها و نرم‌افزارهای مخرب فراوانی نوشته شده‌اند که اینترنت اکسپلورر را هدف قرار می‌دهند.
 
بیشتر جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها طوری طراحی شده‌اند که به اینترنت اکسپلورر متصل می‌شوند به همین دلیل است که می‌گویند امنیت اینترنت اکسپلورر پایین است و استفاده از آن عاقلانه نیست.
 
البته همزمان با هکرها که رخنه‌های امنیتی را کشف می‌کنند، برنامه نویسان مایکروسافت وصله‌های نرم افزاری تهیه می‌کنند که این حفره‌ها را می‌پوشاند و امکان استفاده مخرب را کم می‌کند اما نکته مهم آن است که این پچ‌ها باید توسط کاربران دریافت و نصب شوند در غیر این صورت اینترنت اکسپلورر خطرناک‌ترین مرورگر اینترنت خواهد بود.
 
این مرورگر در سایت‌های تبلیغاتی از تول‌بار مخصوص به خود استفاده می‌کندو این تول‌بار‌ها به راحتی بر روی اینترنت اکسپلورر نصب می‌شوند و حتی ممکن است باعث هک شدن هم بشوند. هم چنین برنامه‌های وابسته به اینترنت مثل دانلود منیجر نیز منوی‌های مزاحمی به راست کلیک این مرورگر اضافه می‌کند.
 
همچنین پیش‌فرض کردن این مرورگر به برنامه IDM آسیب می‌زند و باعث غیر فعال شدن این برنامه در دیگر مرورگرها می‌شود.
 
اینترنت اکسپلورر مایکروسافت در این بازه زمانی سپتامبر ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴ با شکست ۳.۱۳ درصدی مواجه بوده است.
 
فایرفاکس تنبل‌ترین مرورگر و انتخاب دوم هکرها
 
بعضی از کاربران در مورد امنیت فایرفاکس اطلاعات درستی ندارند و فکر می‌کنند که امن ترین مرورگر اینترنت فایرفاکس است در صورتی که این مرورگر انتخاب دوم هکرهاست و  با گسترش استفاده از فایرفاکس، این مرورگر نیز به تدریج تبدیل به هدف هکرها خواهد شد و نرم افزارهای مخربی که آن را مورد تهاجم قرار می دهند به مرور افزایش خواهند یافت.
 
به تازگی کمپانی Symantec سازنده نرم افزارهای نورتون ، اعلام کرد حفره امنیتی خطرناکی در فایرفاکس وجود دارد. ولی با گذشت زمان شاهد خواهیم بود که حفره های امنیتی بیشتری در فایرفاکس کشف شود.
 
فایرفاکس تنبل ترین مرورگر دنیا است چرا که همواره عرضه نسخه جدید کامل فایرفاکس را متشر نکرده وگاهی برای رضایت کاربران جای دکمه ها را عوض می‌کند و به اسم تقویت موتور جاوا اسکریپت نسخه آزمایشی جدید را منتشر می کند.
 
مرورگر موزیلا به دلیل مشکلات امنیتی که اخیرا پیدا کرده است در رده بندی پلتفورم Shareaholic از رتبه دوم به چهارم سقوط کرده است و با شکست ۴.۶۶ مواجه بوده است.
 
رده بندی پلتفورم Shareaholic بر مبنای بررسی اطلاعات مجموع ۲۵۰ میلیون کاربر انجام شده است.
 
همچنین چندی قبل محققان امنیتی شرکت IBM کشف کردند که تعدادی از آسیب‌پذیری‌های مرورگر فایرفاکس در سکوی اندروید، می‌تواند به برنامه‌های مخرب این امکان را دهد که با دور زدن سند‌باکس این مرورگر، اطلاعات حساس کاربر مربوط به کاربر را به سرقت ببرد.
 
به هر روی اینها تنها برخی از مشکلات امنیتی مرورگرهای پراستفاده هستند و سایر مرورگرها مانند کروم و اپرا نیز اگر تاکنون مشکلات امنیتی برایشان گزارش نشده است، به دلیل کم کاربر بودن آنها است که با فراگیر شدن آنها نیزمشکلات امنیتی‌شان نمایان خواهد شد.
 
نکته‌ که قابل توجه این است که کاربران اینترنتی باید به مسایل امنیتی مربوط به مرورگرها توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که تمام فعالیت کاربران در هنگام استفاده از اینترنت از ورود به حساب‌های کاربری گرفته تا چک‌کردن حساب‌ها و عملیات بانکی همگی توسط مرورگرها انجام می‌شود.
 
برهمین اساس کلیه مرورگرها بانک اطلاعاتی کاملی از اطلاعات کاربران خود دارند و این در حالی است که هرگاه سازمان‌های جاسوسی اراده کنند می‌توانند این اطلاعات را رصد کنند. همانطور که پیش‌از این سازمان‌های جاسوسی امریکا اطلاعات کاربران یاهو و گوگل دو غول اینترنتی جهان را مدت‌ها رصد کرده و می‌کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه