استیضاح فرجی دانا ، پاسخ به مسیر اشتباه دولت

حسن روحانی در آبان ۹۲:«دولت از راه خود کوتاه نمی آید؛ممکن است مجری سیاست‌ها تغییر کند اما راه همان راه است.» به نظر این راه دولت پر اشتباه بوده که نمایندگان صحبت از استیضاح فرجی دانا می کنند.

استیضاح فرجی دانا ، پاسخ به مسیر اشتباه دولت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایران روشن، حسن روحانی ۵ آبان ۹۲ در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی باقی مانده تاکید کرد:« دولت از راه خود ذره‌ای کوتاه نمی آید؛… ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست‌ها تغییر کند اما راه همان راه است.

وزارت علوم  بعنوان عنصر اصلی حرکت علمی کشور از جایگاه خاصی در میان دیگر وزارتخانه‌ها برخوردار است و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر ضرورت ادامه حرکت پرشتاب علمی به حساسیت‌ها بر این وزارتخانه  افزوده است.
بر همین اساس دولت یازدهم در آغاز راه خود جعفر میلی‌منفرد را برای این وزارت خانه معرفی کرد اما عملکرد سیاسی وی عدم اعتماد دولت را در پی داشت و پس ازمیلی منفرد  شایعاتی  مبنی بر معرفی جعفر توفیقی برای این وزارت خانه بالا گرفت که نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های مختلفی به دولت پیام دادند که به هیچ عنوان به توفیقی رای نخواهند داد و این فرجی دانا بود که از مجلس رای اعتماد گرفت ولی عملکرد وی در وزارت علوم به سرعت حساسیت‌ نمایندگان مجلس را برانگیخت ونمایندگان  کارت زرد های خود را به فرجی دانا نشان دادند.

مجلسی‌ها که در ۵ آبان ماه با ۱۵۹ رأی به فرجی دانا برای نشستن بر صندلی وزارت آموزش تحقیقات و فن آوری اعتماد کرده بودند، اکنون با ۱۴۹ رأی کارت زرد خود را به وزیر علوم نشان داده و خواستار استیضاح او شده اند.
اعتراض نمایندگان مجلس از همان روزهای اول با انتصاب جعفر توفیقی به عنوان مشاور عالی و جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی آغاز شد. اعتراضی که در ۱۴ آذر به صورت تذکر به “انتصابات مسئله‌دار” در صحن مجلس مطرح شد و فردای آن هم در قالب نامه‌ای اعتراضی که در آن ۱۵۰ نماینده خواستار تجدید نظر وزارت علوم در این انتصابات شده بودند، برای رئیس‌جمهوری فرستاده شد.
بحث بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها نیز یکی از مسائلی بود که پای آقای وزیر را به مجلس باز کرد. این مسأله حتی منجر به حضور وزیر اطلاعات در کمیسیون آموزش نیز شد ،  به هر حال بازگشت دانشجویان ستاره دار عملی بود که سخنگوی کمیسیون آموزش  اقدام وزارت علوم در بازگرداندن  این دانشجویان را “غیرقانونی” خطاب کرد.
زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران، دلایل استیضاح وزیر علوم را در چهار محور زیر عنوان نمود:

۱٫دانشجویان ستاره‌دار
۲٫- مسأله دانشجویان بورسیه ( قضیه از این قرار است که دولت قبل به سه هزار دانشجو تعهد بورسیه داده بود که طبیعی است این مسأله باید در دولت بعد پیگیری شود. اما وزارت علوم معتقد است در اعطای این بورسیه‌ها رانت وجود داشته و حاضر به پذیریش اجرای آن نیست. نمایندگان اعلام کرده‌اند که موارد رانت اعلام شود اما با عدم اعلام از سوی وزارت علوم این بحث هم به محورهای استیضاح اضافه شده است)
۳٫بکارگیری افراد مسأله دار در وزارت علوم
۴٫نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها
اما نکته  بحث برانگیز اینجاست که سخنان رئیس دولت یازدهم اینطور القا میکند که یک سیاست واحد، نگاه واحد و رویکرد واحد در خصوص این وزارت خانه در دولت وجود دارد. رویکردی که به  افراد وابسته نیست و هر شخصی انتخاب شود  مجبور به ادامه مسیر از قبل تعیین شده است. میلی منفرد، جعفر توفیقی و فرجی دانا یا هرکس دیگری یک رویکرد دارند و مجری یک سیاست هستند. مسأله‌ای که خود رئیس‌جمهور هم به آن اذعان دارد. حسن روحانی ۵ آبان ۹۲ در جاسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی باقی مانده تاکید کرد:« دولت از راه خود ذره‌ای کوتاه نمی آید؛… ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست‌ها تغییر کند اما راه همان راه است.»
اما این سخنان  دلیل بر بی توجهی و یا عدم نظارت نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد وزرا نمیشود و مجلسی ها همچنان بر استیضاح فرجی دانا پا فشاری میکنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه