تنها اثر تاریخی مذهبی دارای تاریخ مکتوب شهرستان ماسال

بقعه امام زاده شفیع تنها اثر مذهبی تاریخی شهرستان ماسال است که دارای تاریخ مکتوب می باشد.

تنها اثر تاریخی مذهبی دارای تاریخ مکتوب شهرستان ماسال

به گزارش۸دی نیوز، روزنامه خراسان نوشت:

از جمله اماکن مقدس و تاریخی در شاندرمن بقعه متبرکه امام زاده شفیع علیه السلام می باشد . بنابه نقل سینه به سینه امام زاده شفیع از اعقاب حضرت امام موسی کاظم (ع) است. این بقعه تنها اثر مذهبی تاریخی شهرستان ماسال و شاندرمن است که دارای تاریخ مکتوب می باشد.

imam zadeh shafih1

از بانیان اولیه مقبره چندان اطلاعی در دست نیست، اما به اساس شواهد مکتوب تاریخی قدمت باز سازی مقبره و محجر مشبک شمسیه ای این بقعه به سال ۱۰۷۳ قمری یعنی روزگار حکومت صفویان بر می گردد (ستوده، ج ۱ ، ۱۰۸). هر چند محجر سابق بقعه در نوسازی اخیر از بین رفته است ولی دکتر ستوده در اواسط دهه ی ۱۳۴۰ شمسی به ثبت و ضبط این نشان تاریخی که به صورت کتیبه ای بر سر در ورودی ضریح متبرک امام زاده حک شده بود مبادرت نمود. این بقعه در هفت کیلو متری غرب شهر کنار رودخانه ی مرغک شاندرمن واقع در روستایی به همین نام بین دو رشته کوه قرار دارد. وقتی از مسیر شاندرمن، چاله سرا، به طرف روستا حرکت کنیم، چنانچه حجاب سبز انبوهی از درختان مسیر به شما اجازه دهد، از دور گنبد طلایی رنگ و زیبای بارگاه را خواهید دید.
این بقعه در روز های شادی و عزا شاهد هزاران شاکر خداوند و زائر آن مرد خداست.
روزهایی از جمله عید سعید باستانی ایرانیان، روز سیزده بدر دهه ی اول محرم و غروب های پنج شنبه و جمعه این مکان مقدس میزبان صد ها زائر از سراسر شهرستان حتی دیگر نقاط گیلان می باشد.
منبع: ماسال نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه