ضیافت افطاری مسئولین چطور برگزار می شود؟/پای این سفره های افطار ننشینید!

برخی از این ضیافت ها ۱۰ نوع غذا برگزار می گردد که در نهایت اسراف و تجمل گرایی و حیف و میل بیت المال نتیجه این مهمانی های اشرافی است.

ضیافت افطاری مسئولین چطور برگزار می شود؟/پای این سفره های افطار ننشینید!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، خداوند حکیم، حکمت و رمز و راز صله رحم را در ایجاد عاطفه و مهرورزیدن خویشان به همدیگر، تبیین و تشریح فرموده است; آنجا که مى فرماید: «… فانّى انا الله الرحمن الرحیم و الرحم انا خلقتها فضلاً من رحمتى لتعاطف بها العباد و لها عندى سلطانٌ فى معاد الاخره….»; من خداى بخشنده و مهربانم و رحم را، که یک فضل و فضیلتى است، من خودم به اقتضاى رحمت خویش آفریدم تا انسان ها بدین وسیله به یکدیگر مهر و عطوفت ورزند و در قیامت نیز در نزد من حجت قاطعى داشته باشند.

81647-244593-1404034287

کسى از پیامبر اکرم(ص) پرسید: هدف از رسالت تو چیست؟ حضرت فرمود: هدف از رسالت من بندگى خداى یکتا، شکستن بت ها و پیوند میان ارحام است.(بحارالانوار، ج ۳۸، باب ۶۵، حدیث ۴۹)
 
صله رحم نزد خدای سبحان چنان مهم است که آن را از جهت پاداش ،سریع ترین پاداش قرار داده است و افزون بر پاداش اخروی، پاداش دنیوی و زود هنگام برای آن مقرر داشته است به گونه ای که خاندان گناهکار نیز با رعایت صله رحم میان خود،دارایی های آن ها فزونی یافته و با نیکی به یکدیگر بر عمرشان افزوده می شود.
مصادیق صله رحم عبارت است از ترک آزار خویشاوندان، سلام و تکریم، اطعام اگر به جرعه آبی باشد، عیادت از بیمار، شرکت در مراسم عزا، زیارت و دیدار، هدیه دادن و تامین نیازهای آنان پیش از دیگران.
 
هر کس از شما که در این ماه روزه دار مؤمنى را افطار دهد
بنا بر روایات وارده از ائمه اطهار(ع)، افطاری دادن چنان نزد خداوند پسندیده است که پروردگار عالم، بندگان خود را به واسطه این بخشش ، اینگونه وعده داده است:
 
حضرت رضا (ع) از پدران گرامی خود از امیرالمؤمنین (ع) نقل می کند که رسول خدا در خطبه ای چنین فرمود: اى مردم! هر کس از شما این ماه روزه دار مؤمنى را افطار دهد در در پیشگاه خداوند پاداش آزاد کردن بنده ای براى او خواهد بود و موجب آمرزش گناهان گذشته‏اش مى‏شود. عرض شد: اى رسول خدا! همه ما بر این کار توانا نیستیم! فرمود: از آتش جهنّم خود را نگاه  دارید، هر چند با افطار دادن نیم خرمایى. از آتش جهنّم خود را نگاه دارید، هر چند با افطار دادن یک جرعه آب باشد. (بحارالأنوار، ج‏۹۶ ،ص ۳۵۷به نقل از امالى و عیون اخبارالرضا)
 
رسول خدا (ص) در خطبه آخرین روز ماه شعبان فرمود: هرکس در ماه رمضان روزه داری را سیر نماید ، خداوند از حوض من به او می نوشاند به گونه ای که بعد از آن تشنه نخواهد شد.(بحارالأنوار ،ج۹۶، ص ۳۴۲ به نقل از دَعَائِمُ الْإِسْلَام)
 

 
حضرت صادق (ع) فرمود: هر مؤمنی در شبی از شب های ماه رمضان به مؤمنی دیگر افطار دهد ، خداوند برای او اجر آزاد کردن سی کنیز مؤمن را اعطا می کند ، و به ازای این افطار ، یک دعای مستجاب خواهد داشت. (بحارالأنوار ،ج۹۶، ص ۳۱۶ به نقل از ثواب الاعمال)
 
امام صادق(ع) نیز می فرماید: کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می شود، و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد.( وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۰۱ و ۱۰۲٫ حدیث ۹) اما متاسفانه گاهی آفت چشم و همچشمی این سنت حسنه را هم  به سمت تجمل گرایی و اسراف می کشاند.
 
 پنج گروه مورد لعن من و هر پیامبر مستجاب الدعوه اند
رسول خدا فرمودند: پنج گروه مورد لعن من و هر پیامبر مستجاب الدعوه اند: کسی که بر کتاب خدا بیافزاید، آن که سنت مرا ترک کند، کسی که قَدَرِ الهی را تکذیب کند، آن که حلال شمرد از عترت من چیزی را که خدا حرام کرده است و کسی که اموال عمومی را به خود اختصاص دهد و آن را بر خویش حلال شمارد.(الکافی، ج۲، ص۲۹۳)
 
اسرافگر سه نشانه دارد؛ مهمانی های اشرافی برخی از کارگزاران حکومت اسلامی
چند سالی است که افطاری دادن کارگزاران نظام نیز که در حقیقت محفلی برای نشست های سیاسی آنان است، زمینه ای برای سلب اعتماد افراد جامعه شده است، چرا که چنان سفره های پرزرق و برقی گسترده می شود که حکایت از بسیاری آفت ها دارد که متاسفانه در میان کارگزاران حکومت اسلامی رواج پیدا کرده است. دیده می شود که در برخی از این ضیافت ها ۱۰ نوع غذا با انواع و اقسام دسرهای رمضان برگزار می گردد که در نهایت اسراف و تجمل گرایی و حیف و میل بیت المال نتیجه این مهمانی های اشرافی است.
 

 
ساده زیستی حاکمان و کارگزاران موجب آرامش و اعتماد امت اسلامی به رهبران می شود، از این رو امیرالمومنان(ع) در بخشی از نامه تاریخی خویش به عثمان حنیف، فرماندار بصره چنین می نگارند:… پیشوای شما (علی بن ابیطالب)، از دنیا به دو لباس کهنه و از خوراک به دو قرص نان بسنده کرده است. آگاه باشید که شما هرگز توان آن را ندارید؛ ولی با زهد، پارسایی و تلاش و پاکی و استواری مرا یاری کنید. به خدا سوگند من از دنیای شما، طلا و نقره ای نیندوخته و از غنایم و ثروت های آن، ذخیره نکرده و برای لباس کهنه ام، بدلی آماده نساخته ام و از زمین آن، یک وجب به خود اختصاص نداده و از این دنیا جز خوراک ناچیز بهره ای نبرده ام.(نهج البلاغه، نامه۴۵)
 
امیر المومنین از (ع) می فرماید: خدا از حاکم اسلامی پیمان گرفته است که در برابر پرخوری ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکند.(الامالی،طوسی،ص۳۷۴)
امام علی(ع) می فرماید: اسرافگر سه نشانه دارد: می خورد چیزی راکه برای او نیست، می پوشد چیزی را که برای وی نیست و می خرد چیزی را که برای او نیست.(الخصال،ص۹۸)
 
خداوند حکیم برای هر دستوری که در اسلام ناب محمدی داده است، برنامه ای هم قرار داده است که به عنوان سبک زندگی اسلامی جامعه اسلامی به شمار می رود. اما متاسفانه تجمل گرایی برخی از کارگزاران به عنوان الگوی جامعه اسلامی باعث از میان رفتن اعتبار و اعتماد آنان در میان افراد جامعه می شود و از سویی دیگر این رفتار غربی که با اسلام منافات دارد زمینه گسترش اسراف و تجمل گرایی را در میان اقشار مختلف جامعه فراهم می کند.
 
رسانه ملی؛ فرصت مناسبی برای تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی در ماه مبارک رمضان
بخشی از تفریحات شب های ماه رمضان روزه داران برنامه های نمایشی است که از رسانه ملی پخش می شود. رسانه ملی، به عنوان یک رسانه تاثیرگذار، نقش به سزایی در ترویج افطاری های ساده دارد که خود باعث افزایش صله رحم در میان افراد می شود و از آنجا که سریال های ماه مبارک رمضان بیننده بیشتری را دارا می باشد، بدون تردید می تواند فرصت مناسبی برای تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی در ماه مبارک رمضان باشد.
 
امیدواریم امسال ماه رحمت خداوندی را به دور از اسراف و تجمل گرایی و ترویج افطاری های ساده و با صفا پشت سر بگذاریم و بتوانیم با دستگیری از فقیران جامعه اسلامی کمی هم به شیوه امام علی(ع) رفتار کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه