می خواهم زبان گویای مردم خشکبیجار باشم

حجت الاسلام صفری می گوید معضل بدحجابی را نمی توان فقط با گشت ارشاد و ابلاغیه دولت حل کرد و باید به فکر یک جهاد فرهنگی همه جانبه بود و همه مسئولان باید برای ارتقای فرهنگ دینی مردم، با برنامه عمل کنند تا نتیجه درست حاصل شود.

می خواهم زبان گویای مردم خشکبیجار باشم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خوبان خبر،  بسیاری از آسیب ها و معضلات جامعه ریشه در عدم اهتمام به مقوله دین است. معضلاتی همچون بدپوششی، اهتمام مردم به ماهواره، آمار بالای طلاق، روی آوردن جوانان به مواد مخدر، بیکاری و … برخی از مشکلات امروز جامعه ماست. تا زمانی که دین را یک موضوع فرعی و در حاشیه بدانیم، این مشکلات پا بر جا خواهد بود.

با توجه به این که مدتی است حجت الاسلام محمد صفری، به سمت امام جمعه خشکبیجار منصوب شده است خبرنگار ما در گفتگویی متفاوت نظر وی را در خصوص موضوعات فوق جویا شده است. خواننده بخش اول گفتگوی ما با امام جمعه خشکبیجار باشید.

 

مردی از دیار رودسر

خوبان خبر: برای آشنایی بیشتر کاربران سایت با امام جمعه خشکبیجار، خلاصه ای از شرح حال خود را برای ما بفرمایید.

در سال ۱۳۵۹ در روستای قاسم آباد علیا شهرستان رودسر، تحت تربیت پدر و مادری مومن به دنیا آمدم و از اصالت خانوادگی دینی برخوردارم.

از جهتی منتسب به خانواده شهید هستم. در سال ۱۳۶۲، شهید صفری عموی بنده در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا اخذ دیپلم در همان منطقه به اتمام رساندم و بعد از انصراف از دانشگاه وارد حوزه علمیه شد و تا اتمام سطح یک را در شهرستان رودسر بودم . بعد از وفات پدرم برای ادامه تحصیل به قم رفتم و بعد از اتمام سطح از درس خارج فقه و اصول آیات عظام جوادی آملی، محفوظی و … بهره بردم. از سال ۱۳۸۷ وارد عرصه تبلیغ دین شدم و سعی کردم به عنوان یک چهره فرهنگی مبانی دین را برای مردم تشریح کنم.

q (2)

خشکبیجار؛ دیار مردمان با بصیرت و هوشیار

خوبان خبر: با توجه به این که حدود سه ماه از حضور شما در خشکبیجار می گذرد، خشکبیجار را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟ از نظر شما اصلی ترین معضل بخش چیست؟

بنده قبل از ورود به بخش خشکبیجار دیداری با آیت الله قربانی داشتم و توصیه ایشان به بنده این بود که مردم خشکبیجار نسبت به مسائل دینی و سیاسی از بصیرت و هوشیاری خاصی برخوردارند و پیشینه تاریخی مردم این منطقه گویای صادقی بر پاکی و صداقت مردم می باشد.

به محض ورود به بخش خشکبیجار متوجه شدم که این شهر از محرومیت خاصی رنج می برد. چه محرومیت عمرانی، چه محرومیت اقتصادی و چه محرومیت فرهنگی.

 

می خواهم زبان گویای مردم خشکبیجار باشم

 

از همان ابتدا عزم خودم را جزم کردم که در کنار وظیفه اصلی خود یعنی – تبیین مسائل دینی و حاکمیتی –  زبان گویای مردم برای مطالبه حقوق از دست رفته شان از مسئولان باشم.

خوبان خبر: چرا امکانات بخش متناسب با نیازهای مردم خشکبیجار نیست؟

متاسفانه امکانات بخش خشکبیجار هیچ تناسبی با نیازهای مردم این بخش ندارد.  معضل بیکاری در این بخش باعث شده که بسیاری از جوانان یا مهاجرت کنند و یا به سوی مواد مخدر روی آورند. چون بیکاری با هوا و هوس همراه است.

اگر مسئولین مربوطه از سرمایه گذاری های کوچک برای ایجاد بنگاه های اقتصادی زودبازده حمایت کنند بخش زیادی از این معضلات مرتفع می شود.

کمبود منابع مالی شهرداری و دهیاری ها، به خاطر عدم تغییر کاربری بخشی از زمین ها برای احداث ساختمان ها قسمت دیگری از معضلات خشکبیجار است.

 

در مسائل فرهنگی درد زیاد است

هیچ نهاد فرهنگی در این بخش فعالیت فرهنگی ندارد. عدم وجود اداره ارشاد، سازمان تبلیغات، NGO ها، کانون های فرهنگی، دار القرآن ها و نهادهای دیگر همگی عاملی برای رکود فرهنگی یک بخش است.

در حالی که دشمن برای تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما در خانه های ما صدها پایگاه ایجاد کرده و با یک برنامه ریزی درست و صرف هزینه های هنگفت و پیگیری مستمر به دنبال اهداف خود می باشد.

صحبت من با مسئولان امر این است که بیاییم بیعتی دیگر با خدای خود ببندیم و برای حفظ و گسترش آرمان های دینی خود جدی باشیم. و از این خواب غفلت بیرون آییم.

 

q (1)

دشمن برای باطل خود جدی عمل می کند ولی ما برای حق خود نه

ما که می دانیم به حق هستیم ولی دشمن برای باطل خود جدی عمل می کند. روی سخنم با مردم این است که مراقب حرف های زیبای دشمنان و مخالفان خود باشیم. نکند به خاطر برخی مشکلات از دین و آرمان خود دست بکشیم و دچار مصیبت دینی شویم.

خوبان خبر: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر روی مقوله فرهنگ، اصلی ترین مولفه های فرهنگی را در چه می دانید؟ 

با توجه به نامگذاری امسال به نام فرهنگی و اقتصادی، اصلی ترین مقوله فرهنگی این است که ما یک تعریف درستی از فرهنگ دینی به مردم ارائه دهیم.

 

بسیاری از امور در فضای امروز جمهوری اسلامی با ملاک دین سنجیده نمی شود

 

امروزه در فضای جمهوری اسلامی که به نام دین همه کارها شکل می گیرد، می بینیم که بسیاری از امور، با ملاک و معیار دین سنجیده نمی شود. بلکه بسیاری از خرده فرهنگ های غلط و وارداتی تهدیدی است بر روی فرهنگ دینی و عمومی مردم.

دغدغه رهبر معظم انقلاب از مطرح کردن سطح زندگی ایرانی – اسلامی به خاطر همین مسئله است.  این مسئله را نباید ایشان مطرح می کردند ولی چاره ای جز این نبود. برای این که اندیشمندان ما و متولیان فرهنگی ما مشغول مسائلی بودند و هستند که نیاز امروز جامعه ما نبوده و نیست. درد و دل در این زمینه زیاد است.

خوبان خبر: جامعه امروز ما تا چه حد پذیرای امام زمان (عج) به عنوان منجی است؟

وجود مقدس امام زمان (عج) متعلق به جامعه ایرانی و شیعیان نمی باشد. ایشان متعلق به تمام عالم هستند و یکی از شرایط ظهور حضرت این است که مردم به یک عقلانیت برسند. یعنی این که اولاً به این نتیجه برسند که مکاتب فکری و فلسفی ساخته دست بشر نمی تواند جوابگوی نیازهای فطری بشر باشد و نیاز به یک منجی تمام عیار احساس شود.

ثانیاً این که وقتی امامی می خواهد برای بشریت عدالت را در جامعه پیاده کند، باید مردم جامعه خود را برای اجرای عدالت ایشان آماده کنند و سختی های آن را بپذیرند.  زمانی مردم با اختیار خودشان آمدند از امیر المومنین خواهش کردند که در مقابل ظلم و ستم آقایان ایستادگی کنند و حق مظلوم را از ظالم بگیرند، وقتی حضرت شروع کردند به اجرای عدالت اجتماعی ، خیلی از افراد اعتراض کردند و در مقابل امام موضع گیری کردند.

 

جامعه بشری هنوز درک درستی از امام زمان ندارد

جامعه امروز بشری، هنوز شناخت و درک درستی از امام زمان (عج) ندارند تا بتوانند پذیرای آن وجود نازنین باشند. چون نمی توانند به الزامات آن حرکت مصلحانه پایبند باشند.

خوبان خبر: ریشه مشکل بدپوششی کجاست؟ با توجه به این که در فصل تابستان و در سواحل این موضوع پررنگ تر می شود متولی برخورد با این معضل کدام ارگان است؟

معضل بدپوششی یا بدحجابی معضلی نیست که به سادگی حل شود.

اولاً این مسئله از دوره رضاخان پهلوی دغدغه خاطر مردم بود و در دوره دوم پهلوی به اوج خود رسید. یعنی دشمن برای این مسئله برنامه ریزی کرد و تا حدودی موفق شد بر روی فرهنگ عمومی مردم تاثیر منفی گذارد.

بعد از انقلاب چون جو عمومی جامعه به برکت وجود امام و شهدا یک جو مذهبی و فرهنگی بود، مردم هم خود را با آن شرایط وفق دادند. ولی در سال های بعد از رحلت امام وقتی دشمن از جنگ مسلحانه مایوس شد به مبارزه فرهنگی و عقیدتی روی آورد.

این تهدید را مقام معظم رهبری به مردم و مسئولان گوشزد کردند. ولی عدم توجه مردم و مسئولان به این مسئله، باعث شد که ما امروز با یک چنین بحرانی روبرو هستیم.

 

معضل بدحجابی را نمی توان تنها با گشت ارشاد و ابلاغیه دولت حل کرد

این مسئله را نمی توان فقط با گشت ارشاد و ابلاغیه دولت حل کرد. باید به فکر یک جهاد فرهنگی همه جانبه باشیم. همه مسئولان باید برای ارتقای فرهنگ دینی مردم، با برنامه عمل کنند تا نتیجه درست حاصل شود. دشمن سالیان سال برنامه ریزی و هزینه و پیگیری می کند و به نتیجه درست می رسد ولی ما …

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه