دسیسه آمریکایی- اسرائیلی پشت پرده مذاکرات هسته ای

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین در حالی به مرحله تدوین متن توافق جامع و پایان مهلت شش ماهه خود نزدیک تر می شود که به نظر می رسد تنها خوشبینانِ به نتیجه رسیدن مذاکرات، مسئولین لبخند بر لب ایرانی هستند و طرف های غربی یا بهتر است بگوییم آمریکا اگر قرار بود اقدام […]

دسیسه آمریکایی- اسرائیلی پشت پرده مذاکرات هسته ای

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین در حالی به مرحله تدوین متن توافق جامع و پایان مهلت شش ماهه خود نزدیک تر می شود که به نظر می رسد تنها خوشبینانِ به نتیجه رسیدن مذاکرات، مسئولین لبخند بر لب ایرانی هستند و طرف های غربی یا بهتر است بگوییم آمریکا اگر قرار بود اقدام مثبتی در این مذاکرات انجام دهند، در این شش ماهه ی توافق اوّلیه، به تعهدات اندک خود به طور کامل جامه ی عمل می پوشاندند.

اما در این متن قصد دارم از دسیسه ی آمریکایی- اسرائیلی پشت پرده مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ سخن بگویم؛
از همان زمان به نتیجه رسیدن توافق اولیه، با دقت در متن آن، نکته ی قابل تأملی، توجه و تعجب همگان را برانگیخت و آن قابل تمدید بودن توافق اوّلیه برای مدت شش ماه و باز هم شش ماه و الی ناکجا آباد برای مدتی نامعلوم بود تا زمانی که طرف مقابل یعنی آمریکا از صلح آمیز بودن برنامه ی هسته ای کشورمان اطمینان حاصل کند؛ در حالی که مشکل غرب با جمهوری اسلامی، چیزی ورای مسأله ی هسته ای است و موضوع هسته ای بهانه ای دروغین برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در جهت دست برداشتن از ارزش های والای انقلاب، حمایت از حزب الله لبنان و ملت مظلوم فلسطین و عدم مبارزه با سگ وحشی آمریکا در منطقه یعنی رژیم  صهیونیستی بوده است که در نهایت به تنها شدن ایران در منطقه و کمرنگ شدن نقش جمهوری اسلامی در تعاملات بین المللی بینجامد و راحت تر بتوانند با جمهوری مقابله کنند.

با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی بر ضد ملت مظلوم فلسطین در روزهای اخیر٬ بازداشت بیش از ۵۰۰ نفر از مردم بی گناه که هر روز به این آمار افزوده می شود، تجاوز به خانه ها و اموال و ناموس فلسطینیان و تهدید مقامات صهیون به اشغال کامل غزه و اعلان جنگی دیگر٬ متأسفانه دیپلمات های کشورمان بدون توجه به این حملات ددمنشانه٬ فقط درحال تلاش برای متقاعد کردن ۱+۵ و تدوین متن نهایی توافقنامه هسته ای هستند و تمام مسائل دنیا را منحصر به مذاکرات هسته ای می بینند در حالی که این مذاکرات اصلاً قرار نیست پایان مطلوبی برای ایران داشته باشد و با وجود اختلاف نظرهای فراوان موجود، محکوم به شکست است.
به نظر بنده٬ سیاست جمهوری اسلامی در مواجهه با این دسیسه -البته درصورت وجود بصیرت کافی و آگاهی یافتن به موقع از آن- تنها از دو روش امکان پذیر است :
۱- اینکه آقای روحانی و دیگر مسئولین وقت سیاست خارجی کشورمان، با صراحت و قاطعیت، از قدس شریف و مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین حمایت کرده و از همه ی قدرت و توان خود در فضای منطقه ای و بین المللی برای فشار به رژیم منحوص صهیونیستی و توقف حملات این رژیم بر ضد فلسطینیان استفاده کنند که با انتخاب این گزینه، دیگر هیچ امیدی به تدوین توافق جامع هسته ای نخواهد بود چرا امنیت اسرائیل برای کاخ سفید، خط قرمزی غیر قابل اغماض است.

و ۲- اینکه در عین حالی که دم از خط امام و ارزش های انقلاب می زنند، چشم خود را بر روی اساسی ترین و بنیانی ترین سنگ بنای پایه گذاری جمهوری اسلامی یعنی مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم علی الخصوص در فلسطین که مظهر مقاومت است ببندند و با آمریکا پای میز مذاکره بنشینند به این امید که حقوق ما را به رسمیت بشناسند و تحریم ها برداشته شوند که جالب است بدانید نتیجه انتخاب این گزینه هم خیلی تفاوتی با گزینه قبلی نمی کند و تنها فرقش این است که نه تنها تحریم ها لغو نمی شوند بلکه توان حزب الله در منطقه کاهش قابل ملاحظه ای خواهد یافت و به نوعی بازوان جمهوری اسلامی در منطقه برای مقابله با تهدیدات نظامی غرب بر علیه جمهوری اسلامی، آن کارایی گذشته را نخواهند داشت.

حال باید دید آقای دکتر روحانی٬ تصمیم درستی در قبال تحولات منطقه اتخاذ خواهند کرد یا زمانی از این دسیسه شیطانی غرب آگاه خواهند شد که دشمن کار خود را کرده و به اهداف شوم خود رسیده باشد.

محمد مهدی باباهادی

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
روشنفکر
عزیزم تو چند سالته؟! سن تو به این چیزا قد میده؟! یعنی کل مسئولین و سیاستمدارای کشور متوجه نمیشن و فقط تو متوجه میشی؟! البته از سایت سبک و زردی مثل 8 دی بیشتر از اینها هم انتظار نمیرفت. جالبه وقتی 200 نفر از نمایندگان همین مجلس به اصطلاح اصولگرای خودتون از مذاکرات و تیم هسته ای حمایت می کنند شما سکوت می کنید. انشالله و به کوری چشم بدخواهان این مذاکرات به نتیجه می رسه و جز خواری و رو سیاهی واسه شما تندروها نمیذاره. 8 سال کشور رو به فنا دادید و نابود کردید. دیگه بسه. اینو من نمیگما. اکثر کارشناسان اقتصادی و سیاسی میگن. البته یه اقلیتی هم هستن که همیشه نون به نرخ روز خورن!
مصطفی در پاسخ به روشنفکر
هرچند که این مقاله در حد و اندازه های بالایی نیست و بیشتر از 8 دی انتظار میره، اما توهین و برخی مغالطات شما واضحه، اگه حرف منطقی داشتی و حرص نمی خوردی اینجوری حرف نمی زدی، اگه مذاکرات به نتیجه هم برسه ما خوشحال میشیم ولی شما حرص نخور عزیزم، آبو بریز اونجایی که می سوزه
عاشق ولایت
اولاً استفاده از واژگان این چنینی لایق خودتان است و من پاسخ درخور این متن را بخاطر احترام به سایت 8دی و خوانندگان محترمش شایسته این مکان نمی بینم اما شک دارم حتی متن این یادداشت را کاملاً خوانده باشید، از لحن بی ادبانه و تندتان مشخص است همان طور که متن توافقنامه ژنو را کاملاً نخوانده اید و در توهم ارتباط با آمریکا و حل شدن همه مشکلات کشور هستید. نتیجه ی این مذاکرات را در آینده ای نزدیک خواهیم دید و اتفاقاً روسیاهی برای شما و امثال شما خواهد بود.
پویا
مقالت خیلی [...] از اون مزخرف تر ادب نداشتن مصطفی و عاشق ولایت. فقط بلدید حرف های مفت و بی پایه و اساس بزنید. اگه قرار به سوختن باشه که شما باید بسوزی مصطفی خان. چون فعلا دولت منتخب ملت داره رویه مخالف شمارو ادامه میده و به افراط و تندروی تو و امثال تو نه میگه. برید خدارو شکر کنید که اجازه ابراز وجود به تو و چهار تا مفت خور امثال تو رو میدیم. اتفاقا من احساس می کنم شما با شکست خوردن مذاکرات خوشحال می شید! حرف های این چند وقتتون اینو نشون میده! بهتره یه مقدار به حرف هاتون عمل کنید و حداقل اگر از دولت حمایت نمی کنید سکوت کنید.
در حاشیه