بررسی وضعیت اسف بار رودخانه‌های زرجوب و گوهررود

زرجوب و گوهررود دو رودخانه قدیمی در شهر رشت هستند که بارها از زبان مسئولین به عنوان شریان‌های حیاتی و رگ‌های رشت یاد شده اما اکنون این رگ‌ها بی‌خون شده‌اند و هیچ تلاشی برای زنده شدن این رودخانه های صورت نمی‌گیرد.

بررسی وضعیت اسف بار رودخانه‌های زرجوب و گوهررود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، رودخانه گوهررود یکی از دو رود شهرگذر رشت است. از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد، پس از ورود از جنوب به شهر رشت و با پیوستن به دیگر رودخانه رشت یعنی زرجوب، رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد و از شمال شهر رشت خارج شده در انتها به تالاب انزلی می‌ریزد.

 

رودخانه‌های زرجوب و گوهررود از موهبت‌های خدادادی شهر رشت هستند که علاوه بر اینکه سبب پیدایش این شهر شده‌اند، زمانی به رشت طراوت و زیبایی و رونق می‌بخشیدند اما به دلیل نبود احساس مسئولیت و با توجه به اینکه هیچ سازمان و ارگانی وظیفه حفاظت و حراست از این دو رودخانه را برعهده ندارد، اکنون شاهد وضعیت اسف‌بار رودخانه‌های زرجوب و گوهررود هستیم.

 

در حال حاضر این رودخانه‌ها نقشی جز حمل فاضلاب‌های شهری و منابع آلودگی ندارند و بوی آزاردهنده‌ای در اطراف آنها وجود دارد که سبب آزار رهگذران می‌شود. از آنجایی که این رودها از محله‌های زیادی در سطح شهر رشت عبور می‌کنند، می‌توانند علاوه بر جذب سرمایه، گردشگران و زیباسازی شهر، سهم زیادی در کاهش ترافیک شهری داشته باشند اما اکنون متأسفانه به حال خود رها شده‌اند.

 

این مطالب بارها و بارها در رسانه‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف عنوان شده است اما تاکنون هیچ حرکت مثبتی از سوی مسئولین و مردم برای زنده کردن این دو رودخانه مشاهده نکرده‌ایم. مسئولین همچنان به انتقاد از هم و حواله دادن مشکلات این رودخانه‌ها به یکدیگر ادامه می‌دهند و مردم نیز از ریختن زباله در حاشیه آنها کوتاهی نمی کنند.

 

قدیمی‌ها می‌گویند گوهررود و زرجوب آبی شفاف و زلال داشته و زندگی در آنها جریان داشته است. خاطرات ماهیگیری و کسب و کار در جوار آنها آدمی را به وجد می آورد اما افسوس …

 

اکنون این رودخانه‌ها نه تنها زندگی بخش نبوده بلکه خود منشا انواع بیماری‌ها و مشکلات شده‌اند این در حالیست که برای نجات این سرمایه زیبای شهری اندکی تامل و مسئولیت ‌پذیری کافی است.

 

چرا مسئولین کمی جدی تر به وضعیت اسفبار این دو رودخانه که پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های ما از آنها روزی می‌خوردند رسیدگی نمی‌کنند تا آیندگان از این نعمت خدادادی که ما از آن بی‌بهره بودیم بهره‌مند شوند. به راستی چگونه می‌توانیم جوابگوی از بین رفتن نعمت‌های خداوندی باشیم؟

 

سطل زباله زیبا در کنار رودخانه‌ها نمی‌تواند مانع انتشار بوی متفعن زباله در آنها شود

 

مریم، یکی از ساکنان شهرک آیت الله رودباری رشت که در ۲۰۰ متری این رودخانه سکونت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه با گرم شدن هوا بوی این رودخانه غیرقابل تحمل می‌شود و ما هرگز نمی‌توانیم در این موقع از سال حتی برای یک دقیقه پنجره هایمان را باز کنیم، ادامه داد: این روزها دیده می‌شود که در کنار پلهای این رودخانه چندین پرچم نصب کرده‌اند و رنگهای زیبایی به میله‌های این پل‌ها زده اند و سعی می‌کنند که زشتی این رودخانه کمتر شود، اما این اقدامات چندان خوشایند ما نیست زیرا سطل زباله زیبا نمی‌تواند مانع انتشار بوی متفعن زباله شود.

 

در ادامه این گفت‌وگو سینا، یکی دیگر از شهروندان شهر رشت که بسیار دورتر از رودخانه گوهررود رشت سکونت دارد در مورد این رودخانه گفت: اگرچه من دور از این رودخانه زندگی می‌کنم اما هرگاه که فرزندانم را برای گردش به پارک قدس رشت می‌برم، وضعیت این رودخانه برایم ناراحت کننده است و چرایی آن را فرزندانم از من سوال می‌کنند و واقعا نمی‌دانم چه جوابی باید به آنها بدهم.

 

وی با بیان اینکه همواره وجود این میزان آلودگی در رودخانه مرکز شهر رشت مایه خجالت من در برابر میهمانانم بوده است، اضافه کرد: نمی‌دانم چرا برای نجات این رودخانه از مردم کمک گرفته نمی‌شود و اصولا چه راهکارهایی وجود دارد تا این رودخانه به روزهایی برگردد که با پدربزرگم برای ماهیگیری به این رودخانه می آمدم.

 

جولان دیو زباله در گوهررود و زرجوب

 

محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد وضعیت رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت با اشاره به اینکه باید از این پس به این رودخانه‌ها نام گل رود و زهرجوب گفت زیرا پر از آلودگی و سم هستند و اکوسیستم‌های ارزشمند گیلان از جمله تالاب انزلی را مورد تهدید قرار می‌دهند، گفت: در این رودخانه‌ها زندگی مرده است و تقریبا هیچ موجود زنده‌ای را در آن نمی‌توان یافت.

 

وی اضافه کرد: احیای این رودخانه نیاز به توجه مردم و مسئولین دارد و اداره کل محیط زیست گیلان آماده هرگونه همکاری با مسئولین شهرداری و سایر سازمان‌های ذیربط است. امسال بنا داریم تا بخشی از اعتبارات احیای تالاب انزلی را به احیای این رودخانه اختصاص دهیم زیرا این رودخانه‌ها از مهمترین منابع آلوده کنندگی تالاب انزلی به شمار می‌روند.

 

مدیرکل محیط زیست گیلان در مورد زیباسازی‌هایی که اخیرا بر روی پل‌های گوهررود انجام شده است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که این رودخانه از مردن نجات نیافته است زیبا کردن پل‌های آن کاری بیهوده است و اصولا بیماری که در کما به سر می‌برد کسی به فکر انجام زیبایی بر صورت او نمی‌افتد.

 

برجی تصریح کرد: در حال حاضر انواع زباله‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی و به خصوص شیرابه زباله‌های سراوان به گوهررود می‌ریزد و نعره‌های دیو زباله که هر روز بر این رودخانه می‌تازد آرامش را از همه مردم گرفته است.

 

گزارش از افروز مقدسی، خبرنگار ایسنای منطقه گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه