پس از نادیده گرفته شدن لغو یکباره تحریم ها، تغییر کاربری فردو در دستور کار آمریکایی ها/ آیا درباره مفاد گام نهایی توافق شده است؟

در حالی که پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین ۴ در اردیبهشت ماه سال جاری برخی رسانه های داخلی و چهره های سیاسی از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ذوق زده شده بودند و این مذاکرات را نقطه عطفی می دانستند، با این حال پس از مذاکرات وین ۵ شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است.

پس از نادیده گرفته شدن لغو یکباره تحریم ها، تغییر کاربری فردو در دستور کار آمریکایی ها/ آیا درباره مفاد گام نهایی توافق شده است؟

به گزارش ۸دی نیوز، در حالی که پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین ۴ در اردیبهشت ماه سال جاری برخی رسانه های داخلی و چهره های سیاسی از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ذوق زده شده بودند و این مذاکرات را نقطه عطفی می دانستند، با این حال پس از مذاکرات وین ۵ شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است.

به گزارش رجانیوز برخی رسانه های خبری داخلی و خارجی در روزهای اخیر مدعی شدند که در جریان مذاکرات وین ۵ ایران از برخی خواسته های خود عقب نشینی کرده است.

موضوعی که عباس عراقچی در جریان مذاکرات وین ۵ نیز به صراحت به آن اشاره کرده است :

«تحریم‌ها نمی‌تواند یک دفعه برداشته شود چون اقدامات ما هم نمی‌تواند یک دفعه برداشته شود، این یکی از سخت‌ترین بخش‌های مذاکره‌ است که در حال بحث بر روی آن هستیم. طبعا رفع تمامی تحریم‌ها مدنظر ماست و در یک جدول زمانی باید همه تحریم‌ها برداشته شود و آن جدول زمانی از نقطه نظرات مورد اختلاف ماست. او گفت: سختی کار این است که چطور گام‌های موازی را در طول اجرای توافق برداریم.»

اظهارات عراقچی در حالی مطرح شده است که پیش از این مسئولین تیم هسته ای با رد نظریه جدول زمانبدی لغو تحریم ها، لغو یک باره را شرط رسیدن به هرگونه توافق جامع عنوان کرده بودند.(+)

اما اخبار رسیده حاکی از آن است که تغییر خواسته های ایران برای حصول به دستیابی توافق جامع تنها به موضوع جدول زمانبدی لغو تحریم ها محدود نمی شود.

در همین راستا «ایران هسته ای» گزارش داد: برخی اخبار که در هفته های گذشته منتشر شده نشان دهنده آن است که به عنوان بخشی از توافق جامع، بناست تاسیسات نیمه صنعتی غنی سازی ایران در فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه تبدیل شود.

البته رجانیوز پیش از این و در تاریخ یکم خرداد با هشدار درباره نقشه آمریکا برای توافق در مورد تغییر کاربری فردو گزارش داده بود:

تعطیلی کامل فردو و یا تغییر کاربری آن به نحوی که دیگر فعالیت غنی سازی صعنتی در آن صورت نگیرد برنامه مشخص و اعلام شده آمریکا برای تاسیسات زیرزمینی هسته ای ایران در مذاکرات گام نهایی است.

در آن گزارش رجانیوز (+) با اشاره به بررسی سناریوهای احتمالی آمریکا برای تاسیسات هسته ای فردو به تیم مذاکره کننده هشدار داده بود با بهره گیری از اصول دیپلماسی موضعی مشخص و قاطع برای صیانت از این تاسیسات هسته ای اعمال کنند چرا که توافقی که در آن به کارگیری کامل فردو نادیده گرفته شود، برای ایران ارزشی نخواهد داشت.

این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز روز ۲۰ فروردین سال جاری در دیدار با مدیران و دانشمندان انرژی هسته ای در بیان خطوط قرمز نظام در مذاکرات به ۶ مورد اشاره داشتند که در این بین ۳ مورد به صورت مستقیم به موضوع فردو مرتبط می شود.

الف)کسی حق مداخله بر روی دستاوردهای هسته ای را ندارد و کسی هم این کار را انجام نمی‌دهد.

ب)مسئولان باید در مورد دستاوردهای هسته‌ای تعصب داشته باشند.

ج)مذاکره کنندگان کشورمان نباید هیچ حرف زوری را از طرف مقابل قبول کنند.

با توجه به شرایط پیش آمده و تاکید طرفین برای دستیابی به توافق نهایی که دور جدید مذاکرات آن از ۱۰ تیرماه در وین آغاز می شود، بیم آن می رود همان سناریوی توافق ژنو یعنی «توافق پیش از برگزاری رسمی مذاکرات» تکرار شده باشد.

با این حال همانگونه که تیم مذاکره کننده آمریکایی خطوط مذاکراتی خود را پیش از آغاز هر دوره از مذاکرات برای سناتورهای آمریکایی و حتی مقامات رژیم صهیوینستی روشن و مشخص می کند جا دارد مقثامات وزارت امور خارجه ایران نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از آنچه که قرار است در توافق نهایی رقم بخودر باخبر سازند.

اخبار مرتبط:

 

پیشنهادات ایران در مذاکرات گام نهایی چه باید باشد/۱: مذاکره کنندگان ایرانی چگونه می‌توانند مقامات غربی را در موضوع R&D دور بزنند؟

پیشنهادات ایران در مذاکرات گام نهایی چه باید باشد/۲: «راه اندازی کامل» تنها راه تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای سرنوشت فردو با توجه به خطوط قرمز نظام

پیشنهادات ایران در مذاکرات گام نهایی چه باید باشد/۳:لغو قانون تحریمی CISADA کف خواسته های ایران در مذاکرات گام نهایی

آیا توافق شفاهی ایران و آمریکا برهم خورده است؟

آیا ایران و آمریکا پیش از مذاکرات «وین ۵»، درباره محتوای مذاکرات جامع با هم توافق کردند؟

 

رجا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه