تمام تذکرات برای اقدامات ۸ ماهه وزیر علوم/ چرا چراغ استیضاح فرجی دانا روشن شد؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در طول ۸ ماه سکانداری بر آموزش عالی کشور، از بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور تذکر کتبی و شفاهی دریافت کرده است که همه این موارد موجب روشن شدن چراغ استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی شد.

تمام تذکرات برای اقدامات ۸ ماهه وزیر علوم/ چرا چراغ استیضاح فرجی دانا روشن شد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، بدون شک می توان رضا فرجی دانا را تنها وزیر کابینه دولت یازدهم دانست که بیشترین تذکر را تاکنون دریافت کرده است. سکاندار وزارت علوم از آبان ماه ۹۲ تاکنون دقیقاً ۸ ماه است بر منصب وزارت نشسته و در این مدت بسیاری از دستگاههای حاکمیتی، نظارتی و قانونگذاری تذکرات بسیار جدی را به وی در خصوص عملکردش داده اند.

ادامه این عملکرد موجب شد که فرجی دانا وزیر علوم از جمله وزیران کابینه روحانی باشد که از مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کرد.

تذکر بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس و دریافت کارت زرد

وزیر علوم پر حاشیه بیشترین تذکر را از نمایندگان مجلس دریافت کرده است به گونه ای که تاکنون بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس به فرجی دانا در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان ستاره دار، انتصاب جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد به عنوان مشاور عالی و معاون آموزشی وزارت علوم، اتفاقات ۱۶ آذرماه (روز دانشجو) در برخی دانشگاهها از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، بلاتکلیفی دانشجویان بورسیه دکتری و برخی موارد دیگر، تذکر داده اند.

زمستان سال گذشته فرجی دانا در راستای همین تذکرات زیاد، به عنوان دومین وزیر کابینه، از مجلس کارت زرد دریافت کرد. وی هر چند در دفاع از اتفاقاتی که رخ داده توضیحاتی ارائه داد اما نمایندگان با ۷۳ رای موافق، ۱۴۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از دفاعیات فرجی دانا و توضیحاتش در خصوص انتصابات در این وزارتخانه قانع نشده اند.

این در حالیست که برخی دیگر از تذکرات و شکایات نمایندگان از فرجی دانا با رایزنی های صورت گرفته، به مرحله بعد کشیده نشد.

همه تذکرات و تاکیدات رئیس جمهور

علاوه بر این فرجی دانا در طول ۸ ماه وزارت خود شیوه جدیدی برای انتخاب روسای برخی دانشگاه ها اعمال کرد. ابتدا هیات هایی با عنوان هیات نظارت و بازرسی از وضعیت دانشگاهها به آنجا ارسال می شد و پس از آن برخی از روسای دانشگاه با حکم فرجی دانا و برخی دیگر با تشکیل گروه هایی از اعضای هیات علمی و نظرسنجی از آنها تغییر کردند.

در این شیوه که رسانه ها نیز به آن پرداختند، فرجی دانا ابتدا درباره تعیین روسای دانشگاهها از شیوه انتخابات یا رای گیری الکترونیک و دستی استفاده می کند و سپس آرا به صورت مخفیانه در اختیار وزیر علوم گذاشته می شود و از میان گزینه های رای آورده شده، یک نفر به عنوان سرپرست منصوب می شود.

این شیوه جدید انتخاب روسای دانشگاهها مورد انتقاد قرار گرفت تا جایی که رئیس جمهور در تذکری به وزیر علوم یادآور شد این شیوه نباید شائبه انتخابات داشته باشد. این شیوه همچنین تذکر جدی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز به همراه داشت و به گفته برخی از اعضای شورا در برخی جلسات این گونه اقدامات فرجی دانا مورد نقد و تذکر بوده است.

این تذکر ها و انتقادات تا حدی پیش رفت که در یکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی گزینه های معرفی شده ریاست دانشگاه ها از سوی فرجی دانا مورد تایید شورا قرار نگرفتند، هر چند وزیر علوم این موضوع را تکذیب کرد.

شروع ماجرای استیضاح فرجی دانا

طرح استیضاح فرجی دانا را نمی توان مربوط به امسال دانست، وی زمستان سال گذشته نیز سوژه استیضاح نمایندگان مجلس شده بود اما با رایزنی ها و اقدامات مختلف این اسیتضاح عملیاتی نشد.

این روزها اما الیاس نادران به عنوان یکی از طراحان استیضاح فرجی دانا، به دنبال اعلام وصول آن از مجلس است. این هفته قرار است فرجی دانا با ابوترابی فرد دیداری داشته باشد تا برخی شفاف سازیها در خصوص استیضاح از سوی وزیر علوم صورت گیرد، ضمن اینکه وزیر علوم مدعی شده هنوز متن استیضاح را ندیده و این هفته متن را در جلسه رایزنی مشاهده می کند.

فرجی دانا هیچ کس را قانع نکرد

در تمام تذکراتی که فرجی دانا دریافت کرد، توضیحاتی هم ارائه داد اما جالب اینجا بود که در تمام این تذکرات گفته شده است که سوال کنندگان یا تذکردهندگان از اظهارات وزیر قانع نشده اند! به همین دلیل این روزها نبض استیضاح فرجی دانا در مجلس می زند و باید منتظر برگزاری جلسه مشترک وزارت علوم و مجلس ماند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
روشنفکر
به نظر من روحانی تا اسفند 94(انتخابات مجلس) باید با این مجلس تندرو مصالحه کنه تا انشا الله از مجلس دهم با حذف تندروهای دلواپس!!! شاهد رشد و شکوفایی ملت و دموکراسی واقعی و اعتدال و احترام به حقوق ملت باشیم. البته اگر فیلتر شورای نگهبان مانند داس عمل نکند
روشنفکر
اونوقت میگن چرا اوضاع کشور درست نمیشه؟ خب معلومه که نمیشه. با این جماعت منفعت گرا که تا یکی از منصوبین و بستگانشون از مسئولیت عزل میشه وزیر مربوطه رو استیضاح می کنن میخوای کشور پیشرفت کنه؟ بیچاره فرجی دانا فکر کرد می تونه اوضاع نابسامان دانشگاههای کشور رو سروسامان بده ولی حواسش نبود که یک مجلس افراطی جلوش قد علم کرده
در حاشیه