بیست و دومین جشنواره بومی محلی «برن» برگزار شد

بیست و دومین جشنواره فرهنگی ، هنری و ورزش های بومی و محلی شهرستان رضوانشهر با شعار اعتیاد دشمن سلامتی ، با حضور همیشگی مسئولین و همراهی پررنگ مردم منطقه در یکی از روستاهای ییلاقی رضوانشهر ( برن) برگزار شد.

بیست و دومین جشنواره بومی محلی «برن» برگزار شد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رضوان خبر، روستای  کوهستانی  برن  دارای مردمانی  خون گرم  در سی کیلومتری رضوانشهر واقع  شده. در این جشنواره با اجرای برنامه های  فرهنگی و بازی های  بومی و محلی از قبیل  موسیقی سنتی ، آواز تالشی ، نی نوازی ، ساز سورنا ، اجرای نمایش  و نیز اجرای مسابقاتی  از قبیل والیبال ، دو میدانی ، سوار کاری به اصطلاح  محلی ( اسبه  تاجنه = اسب دوانی) ، (وجه  کیشتین ) یا  کشتی با وج تالشی  که  بیشتر آن را با همان کشتی  گیل مردی  می شناسند نام برد ، قیش بازی  به زبان محلی ( داله مزا)، کلاه پران  یا به زبان مردم منطقه ( کلاه پتنه) ،  تناب  بازی (لافند بازی) و همچنین  مراسم زیبای  عروس بران به سبک  محلی   یکبار دیگر فرصتی پیش آمد تا  بخشی از آیینها و سنن  کهن مردم  تالش به زیبایی  تدائی  شود.

حمید رضا امام پناهی فرماندار شهرستان رضوانشهر با  تقدیرو تشکر از برگزار کنندگان  این جشنواره و نیز با اشاره به استقبال  خوب مردم خاطر نشان کرد : این جشنواره  فرصت مناسبی است  تا سنتهای دیرین  احیاء و برای نسل جوان ما بازسازی شود.

فرماندار در ادامه گفت: اینها همه نشانه وجود مردمانی با فرهنگ و دارای  روح بزرگ و ورزش کاری است. اجرای  جشنواره های این چنینی بخشی از روزهای  خوب و خوش نیاکان  ما را به تصویر  می کشد که بسیار جای  قدردانیست. تلاش ما بر این است  تا این قبیل جشنواره ها در سطح شهرستان  با کیفیت خوبی  به اجراء در آید و  گسترش پیدا کند.

محمود شکری با حضور در این  جشنواره  اظهار نمود: حفظ اصالت  بزرگترین  میراث  ما به حساب می آید. ما باید قدر دان کسانی باشیم  که با گذشت سالها برای  حفظ این ارزش ها تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا سنتها ، بازی ها و ورزش های بومی ومحلی  باقی بماند.

شهرستان  رضوانشهر هر ساله  با برپایی دو جشنواره  بومی و محلی  در ییلاقات  مرتفع  رضوانشهر  نقش  بسیار مهمی را دراحیاء و ماندگاری فرهنگ  پیشینیان منطقه  به عهده دارد، جدای از تمام آن چیزهایی که به آشکار در این جشنواره و تمام جشنواره های بومی و محلی منطقه  به چشم می خورد  باید به نکات و تلاش  کسانی  اشاره  کرد که  خیلی ها شاهد آن نیستند. آنها بزرگوارانی هستند که هر یک با برعهده  گرفتن  بخشهایی از جشنواره  تمام  توان خود را به کار می گیرند تا آن چه را که از پدران خود آموخته اند  برای  آنهایی که از راه های دور و نزدیک  برای دیدن  جشنواره  آمده اند به اجراء  بگذارند.

باید  یاد آور شد بسیاری از این عزیزان  با کمک همسران خانه دار  خود  این مهمانی بزرگ را رهبری می کنند  زنان زحمتکشی که فرصت دیدن مراسم را از خود  دور می کنند تا اسباب  پذیرایی این جشن بزرگ را فراهم کنند. باید به  شیر زنانی اشاره کرد که همیشه  با مشارکت  و همراهی در جشنواره  با پوشش لباس های محلی  در کنار سایر مردم روستا  زیبایی جشنواره را دو چندان می کنند که بسی جای قدر دانیست.

بر پایی جشنواره  بومی و محلی ییلاق برن  حاصل  زحمات  فرماندار، بخشدار بخش مرکزی ، دهیار و  اعضای شورای  روستایی  بود  البته   شرکت  و همراهی  مردم توانمند  روستا و جوانان  ورزشکار در به تصویر کشیدن  مراسم  باید از یاد هیچکس بیرون نرود که بدون حضور آنها ممکن نبود، در مقابل امیدواریم  مسئولین  بزرگوار  شهرستان و زحمتکشان استانی گوش چشمی به  میراث داران ورزش های بومی و محلی داشته باشند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه