حجت الاسلام مدنی: دین فطری است و زاییده جهل، ترس و تخیل نیست

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین فطری ست و زاییده جهل، ترس و تخیل نیست و سابقه این دین ورزی به اول خلقت انسان بر می گردد و همزاد انسان است

حجت الاسلام مدنی: دین فطری است و زاییده جهل، ترس و تخیل نیست

سرویس مذهبی ۸دی نیوز با شروع ماه پر خیر و برکت رمضان در ابتکاری جدید طرح “پای منبر علما و مداحان گیلانی” را راه اندازی نمود. در این طرح  ضمن دیدار با روحانیون و مداحان استان گیلان گفتگوی اختصاصی با آنان داشته و مطالبی که نیاز روز قشر جوان استان است را در اخبار مختلفی منتشر می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مدنی از اساتید حوزه و دانشگاه استان گیلان اولین میزبان این “منبر مجازی” در ۸دی نیوز بود.

موضوع: پیشینه و ضرورت دین ورزی و نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی

جلسه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا (آیه ۳۰ سوره روم)

پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار قرار ده. این فطری ست که خداوند انسانها را بر اساس آن آفریده است.

 

به گواهی پژوهشگران شرقی و غربی دین همزاد بشر بوده و به عنوان یک حقیفت انکار ناپذیر همواره از بدوع تاریخ زندگی بشر الی زمان نا هذا در زندگی او به طور جدی حضور داشته است. گرچه این حضور فراز و نشیب هایی را به خود دیده ولی هیچگاه از صحنه زندگی بشیریت خارج نشد.

استمرار دین در حیات و زندگی آدمی نشان از آن دارد که انسان در عمق ذات خود و خمیر مایع وجود خویش باورمند و دین دار است. به تعبیر روانشناسان نوعی حس مذهبی یا عشق مذهبی در انسان وجود دارد و همواره او برای رسیدن به معشوق آرمانی خویش می کوشد و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نمی کند.

در کتاب تمدن از کهن ترین روزگار تا سدیه ما ترجمه عبدالحسین آذرنج آمده که هانری لوکاس درباره پیشینه دین و دینداری می نویسد: دین پیچیده ترین فرهنگ ابتدایی انسان است.

پیداست که همه ی مردم اولیه به گونه ای اعتقاد دینی داشتند. انسان نخستین مانند بازماندگان کنونی اش به نیروی راز آلودی که نگاه دارنده زمین ، آسمان و سراسر زندگی ست عمیقا احساس وابستگی می کرد. انسان های اولیه عموما به نیروی فرا طبیعی باور داشته و بسیاری از عادل های فرهنگی آنان از این گونه گرایش های ماوراء طبیعی سرچشمه گرفته است. در تفسیر گران سنگ المیزان آمده است، طبق روایت های دینی و تاریخی نخستین انسان به نام آدم ابوالبشر خود پیامبر بوده و آموزه های پاک و خالص توحیدی به او وحی می شد. و در دوره های بعد از حضرت آدم (ع) هر گاه نسل بشر به انحراف کشیده می شدند توسط پیامبران الهی هدایت شده و به دین فطری بر می گشتند. علامه شهید مطهری نیز می فرماید به رقم ادعای برخی دانشمندان مادی که دین و مذهب را زاییده امثال جهل، ترس می پندارند خواستگاه اصلی و سرچشمه اصیل دین ورزی و خداگرایی انسان فطرت پاک و زلال انسانی ست.

این گفته را قرآن تایید می کندکه در ابتدای گفته شد. به همین مناسب می گویند لازم است دین با فطرت انسانی هماهنگ باشد تا تشریع با تکوین مطابقت داشته باشد و به آنچه آفرینش اقتضاع دارد پاسخ بگوید. یعنی قانونی که به عنوان دین مطرح می شود باید طوری تقنین شده باشد که بشر بتواند بشر از عهده آن بر آید و به آن عمل کند.

او در ادامه گفت: دین فطری ست و زاییده جهل، ترس و تخیل نیست و سابقه این دین ورزی به اول خلقت انسان بر می گردد و همزاد انسان است و آدمی بدون دین همواره بدون در خود احساس پوچی می کند و اولین انسان روی زمین خود از پیامبران الهی بوده در روزگاری که در زمین دو نفر انسان زندگی می کرد خداوند متعال به خاطره همین ضرورت دین ورزی یکی را بر دیگری پیامبر قرار داد و از طریق وحی دانستنی ها توحیدی را به وی ابلاغ می کرد.

ضمنا ادامه این مطلب در جلسه بعد بیان می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه