آیا وزیر کشور روحانی یکساله می‌شود؟!

اصلاح طلبان بر این باورند که رحمانی فضلی دیکته شده علی لاریجانی به کابینه اعتدال برای “رای آوری” تمام اعضای کابینه روحانی از مجلسی که لاریجانی رئیس آن بود، است.

آیا وزیر کشور روحانی یکساله می‌شود؟!

به گزارش ۸دی نیوز، حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در سالروز پیروزی اش در ۲۴خرداد که با حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران از طیف های مختلف برگزار شد، تلویحا از آنچه “حضور تمام طیف های سیاسی در کابینه اش” خواند، ابراز رضایت کرد.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از ناظران، فراجناحی بودن کابینه روحانی در حد یک شعار باقی مانده است.

روحانی در نشست مذکور گفت: “عده ای معتقدند دولت ترکیبی ناموفق است و باید یکدست باشد، من هیچ وقت چنین عقیده ای نداشتم و در این ۱۰ ماهی که کار پیش رفته است از این نظر پشیمان نیستم.”

با این وجود باید منتظر ماند و دید دفاع روحانی از ترکیب کابینه تا چه زمانی در مقابل فشار های پنهان و پیدای اصلاح طلبان دوام می آورد؟!

چرا وزرات کشور؟

وزارت کشور یکی از مهمترین جایگاه های سیاسی کابینه بود که اصلاح طلبان برای آن دندان تیز کرده بودند. اهمیت این وزارتخانه به دلیل تاثیرگذاری ویژه در اقدامات امنیتی کشور، اعطای مجوز به احزاب، تشکل های سیاسی و اجتماعی، ngoها و در نهایت برگزاری انتخابات بر کسی پوشیده نیست.

در حال حاضر اصلاح طلبان سطح انتقادات از وزیر کشور را به سمت استاندارن منصوب او برده‌اند و از لزوم بازنگری و برکناری تعدادی از آنها سخن به میان می آورند در صورتی که برخی از آنها مدت زمان کوتاهی است که دفتر خود را تحویل گرفته اند.

با این وجود اصلاح طلبان تلاش کرده اند تعویض وزیر را خواسته ای بالاتر از جریان اصلاح طلبی و مطالبه کل جریان حامی دولت وانمود کنند. از طرفی به نظر می رسد تاکتیک آنها وادار کردن وزیر به استعفای داوطلبانه با توجه به شدت سنگ اندازی های رسانه ای است.

در این میان، حسین مرعشی و سعید حجاریان در روزهای اخیر به صراحت نقش تشپدید انتقادات به وزیر کشور را عهده دار شده اند.

همراهی با لاریجانی و عقبه اصولگرایی وزیر کشور

هنگامی که که بحث و گمانه زنی ها در مورد کابینه روحانی نقل محافل خبری شده بود، از افرادی چون یونسی، محمد شریعتمداری و حتی اسحاق جهانگیری هم نامی به میان آورده شد ولی در نهایت کلید اتاق اصلی ساختمان خیابان فاطمی به رحمانی فضلی رسید. جو ضد او به حدی بود که “کمپین مخالفت با رحمانی فضلی برای وزارت کشور” در شبکه های اجتماعی توسط جریان افراطی حامی دولت و اصلاح طلبان شکل گرفت ولی به رغم تمام این تلاش ها، او بر این جایگاه تکیه زد.

رحمانی فضلی معاون علی لاریجانی در صداو سیما بود که بعد از پایان دوره ریاست لاریجانی بر این سازمان، به عنوان رئیس ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما توسط ضرغامی منصوب شد، ولی به دلیل عدم تطبیق گرایش سیاسی با ضرغامی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ از صدا و سیما استعفا داد، تا بعد از به عهده گرفتن دبیری شورای عالی امنیت ملی توسط لاریجانی، معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه ای این شورا شود. او بعد از این سمت به پیشنهاد لاریجانی، به ریاست دیوان محاسبات کشور رسید.

105907_776
تیتر تند یکی از روزنامه های اصلاح طلب شنبه، بر ضد رحمانی فضلی

اصلاح طلبان بر این باورند که رحمانی فضلی دیکته شده علی لاریجانی به کابینه اعتدال برای “رای آوری” تمام اعضای کابینه روحانی از مجلسی که لاریجانی رئیس آن بود، است. آنها می گویند رحمانی فضلی گرایش های تند اصولگرایی دارد و اهداف دولت در استان ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

هدف اصلی اصلاح طلبان از تخریب رحمانی فضلی این است که انتخابات مجلس را از دریچه ساختمان وزرات کشور، تحت تاثیر خواسته های خود قرار دهند و مسیری هموار تر برای مجلس بعدی فراهم آورند. آنها پارلمان بعدی را از آن اصلاحات می دانند و در این میان، یک وزیر کشور ناهمسو، قطعا یک مانع به شمار می رود./ صراط

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه