پول ماشین می دهیم اما حق حیات دانشمندان هسته ای را می خواهیم

اگر آنها دنبال پول تابلو ، فرش و ماشین خود هستند ما هم خواستار برگردان حیات به دانشمندان شهید هسته ای خود هستیم .

پول ماشین می دهیم اما حق حیات دانشمندان هسته ای را می خواهیم

 در حالی که پرداخت خسارت ایران به انگلیس یه دلیل آسیب‌های وارده به سفارت این کشور در تهران در جریان حمله به آن، احتمالا بخش گریزناپذیر روند تجدید روابط دو کشور است.

در تاریخ چند قرن روابط پر فراز و نشیب ایران و انگلیس، قطع و از سرگیری روابط پدیده‌ای تازه نیست؛ همان گونه که پرداخت خسارت وارده به سفارت‌های دو کشور نیز مسبوق به سابقه است.

در سال ۱۹۸۸ نیز پرداخت خسارت‌های نقدی، بخشی از حل و فصل اختلافات دو طرف در جریان مذاکرات بر سر حل اختلافات بر سر سفارت‌های دو طرف بوده است.

اگر چه ارقام مربوط به پرداخت این خسارت‌ها کمتر در رسانه‌های ایران انعکاس یافته است ولی به عنوان مثال، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در یازده ژوئن ۱۹۸۸ به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس خبر داده است که دو طرف به توافق رسیده‌اند که ایران به دلیل خسارات وارده به سفارت انگلیس در سالهای ۱۹۷۸ و ۷۹ مبلغ ۱٫۶ میلیون دلار به انگلیس بپردازد و در مقابل، به دلیل خسارات وارده در جریان حمله به سفارت ایران در سال ۱۹۸۰ و آتش‌سوزی در آن مبلغ ۳٫۲ میلیون دلار دریافت کند.

مبلغ دقیق خسارت وارده به سفارت انگلیس در جریان حمله ۸ آذر سال ۱۳۹۰ هنوز روشن نشده است ولی پرداخت این خسارت احتمالا بخشی از توافق ایران و انگلیس در مسیر از سرگیری روابط است.

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی تابلوهای نقاشی، فرش، مبلمان، جواهرات، دستگاه‌های الکترونیکی و چند خودروی اداری را از جمله اموال ارزشمند آسیب دیده در جریان حمله به سفارت انگلیس دانسته است.

یک نقاشی رنگ روغن از فتحعلی شاه به ارزش ۱٫۲ میلیون پوند که در سال ۱۸۲۳ از وی کشیده شده است و شخص وی آن را به سفیر انگلیس داده است و چند اثر هنری دیگر که ارزشی در حد ده‌ها هزار پوند داشته‌اند بخشی از آن چیزی است که سفارت انگلیس از دست داده است.

با وجود گذشت بیش از سی ماه از این حادثه، ابعاد مختلفی از آن همچنان مبهم است.

در حالی که اظهارات مقامات امنیتی انگلیس در مورد ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، اختلاف بر سر باغ قلهک و فضای تند سیاسی داخلی علیه انگلیس همراه با تصمیم مجلس به کاهش روابط با انگلیس از عوامل زمینه‌ساز این اتفاق دانسته می‌شود.

اصل موضوع که باز شدن مجدد سفارت دو کشور می تواند به ارتباط ها فی مابین کمک کند هیچ شکی نیست اما اگر دولت انگلیس بخواهد با شرط و شروط سفارت را باز کند شاید این امر پسندیده نباشد .

حال اگر اصرار دو طرف به دادن و گرفتن خسارت باشد حقیر فقط برای کمک کردن به دستگاه دیپلماسی عرض می کنم اگر آنها دنبال پول تابلو ، فرش و ماشین خود هستند ما هم خواستار برگردان حیات به دانشمندان شهید هسته ای خود هستیم .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه