چرا خط و نشان‌ها اثری در مواضع آیت‌الله ندارد؟

تمدید حکم آیت‌الله آملی برای هدایت دستگاه قضا طی ۵ سال آینده از سوی رهبر فرزانه انقلاب و اولویت‌های شش گانه‌ای که ایشان به عنوان راهبرد ارائه فرمودند، خط روشنی است بر مسیری که رئیس دستگاه قضا در ماموریت ۵ سال گذشته خود طی کرده و قطعا ادامه این روند با ورود به پرونده‌های جدید مفاسد گواه دیگری بر قاطعیت این مجتهد شایسته برای احقاق حق مردم خواهد بود.

چرا خط و نشان‌ها اثری در مواضع آیت‌الله ندارد؟

به گزارش ۸دی نیوز، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یکشنبه گذشته و همزمان با اولین روز از هفته قوه قضاییه با رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضائی کشور دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید آیت‌الله بهشتی، مهمترین ویژگی دستگاه قضایی نسبت به قوای دیگر را، تضمین تحقق اقامه حق و عدل از جانب همه دستگاه‌های نظام اسلامی دانستند و گفتند: بر همین اساس توقعات از قوه قضائیه بالاست و با توجه به توانایی‌ها و صلاحیت‌های برجسته ریاست این قوه که عالِمی فاضل، متدین، مجتهد، خوش فکر، انقلابی، آگاه به مسائل و شجاع است، تحقق توقعات و اهداف مورد نظر امکان پذیر به نظر می‌رسد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تقدیر از رئیس دستگاه قضا ایشان را فردی “شجاع” خطاب کردند، اگر به کارنامه این ۵ سال خدمت آیت‌الله آملی دقت کنیم می‌بنیم که به عنوان رئیس دستگاه قضا در تامین امنیت و عدالت کشور هرگز به خود هراسی راه نداده است.

رئیس دستگاه قضا در ماجرای فتنه مرعوب دشمنان داخلی و خارجی نشد

در ماجرای فتنه ۸۸ پس از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب آنچه که آرامش را به کشور بازگرداند، برخورد صریح، قاطعانه و به دور از هر گونه تردید دستگاه قضا در مورد فتنه گران بود و آیت‌الله آملی علی رغم لفاظی‌ها و دروغ پردازی‌های مغرضان و معاندان هرگز مرعوب خط و نشان‌های دشمنان داخلی و خارجی نشد.

رئیس دستگاه قضا در نخستین جلسه قوه قضاییه در شهریورماه ۱۳۸۸ تقلب در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری را یک مسئله واهی و ساختگی دانسته و تاکید کرد عده‌ای از طرفین درگیر در جریان اعتراضات بعد از اعلام ادعای تقلب و بعد از آن در زندان شروع به تخلف از قوانین کرده و برای مردم و کشور مشکلاتی را فراهم آورده‌اند،‌که برابر قانون با آنها برخورد می‌شود.

پس از بازگشت آرامش به کشور و پایان غائله فتنه ۸۸ عده‌ای از عوامل اصلی جریان ساز این فتنه که با هدف براندازی نظام صورت گرفته بود، از سوی دستگاه قضا دستگیر و به اتهاماتشان رسیدگی شد، برخی فتنه انگیزان هم از کشور متواری شده بودند، از چشم دستگاه عدالت کشور دور نماندند و به دستور رئیس قوه قضاییه پرونده آنها در دستور رسیدگی  قرار گرفت که همچنان ادامه دارد، چنانکه سخنگوی قوه قضاییه طی شصت و سومین نشست خبری خود اعلام کرد برای ۲۸ نفر از عوامل فتنه که از ایران متواری شده‌اند دادگاه‌های غیابی تشکیل و احکام آنها مشخص شده است.

شجاعت و قاطعیتی که ریشه در اعتقادات راسخ دینی دارد

اما خاموش کردن غائله فتنه ۸۸ تنها بخشی از مواضع شجاعانه آیت‌الله آملی است و بخش دیگر آن به مواضع قاطع ایشان به مساله رسیدگی پرونده‌های مفاسد اقتصادی از جمله فساد سه هزار میلیاردی اختصاص دارد.

شهریورماه سال ۹۰ ماجرای فساد گسترده “سه هزار میلیاردی” از سوی دستگاه قضا افشا شد، این فساد بزرگ با شبکه‌های پیچیده مالی از سوی چندین نفر به عنوان مهره‌های اصلی صورت گرفته بود، در پیگیری این پرونده نیز دستگاه قضا که برای تثبیت عدالت و مجازات مجرمان مفاسد اقتصادی تمام قد ایستاده بود باز هم آماج طعنه‌های دشمنان قرار گرفت اما موضع قاطع رئیس قوه قضاییه در رسیدگی ویژه به این پرونده ادامه داشت تا این که پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه و روشن شدن فرازهای این اختلاس مالی گسترده احکام متهمان آن صادر شد.

در جریان اجرای احکام ۴ متهم ردیف اول این پرونده به اعدام محکوم شدند که اجرای حکم آنها منوط به رد مال و پرداخت دیون آنها بود. پس از اعلام احکام متهمان، رد مال و پرداخت دیون “مه آفرید امیر خسروی” به عنوان متهم ردیف اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی آغاز شد که طی چند مرحله مزایده و فروش اموال وی بالاخره رد مال صورت گرفت و در روزهای ابتدایی خردادماه جاری حکم اعدام وی به اجرا گذاشته شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله آملی را “عالِمی فاضل، متدین و مجتهد” خطاب کردند و بررسی پرونده‌هایی که از سوی ایشان شجاعانه و قاطعانه دنبال شده‌اند، حکایت از این مساله دارد که شجاعت و قاطعیت آیت‌الله آملی ریشه در اعتقادات محکم و راسخ ایشان به مسایل دینی دارد.

برخورد با مفاسد اقتصادی شوخی بردار نیست

یکی دیگر از پرونده‌های مهم که در طول ۵ سال گذشته از سوی دستگاه قضا مورد رسیدگی قرار گرفته است، پرونده اختلاس “بیمه ایران” و همچنین برخی پرونده مفاسد “دانه درشت‌های اقتصادی” و برخی به اصطلاح آقازادگان بود که رئیس دستگاه قضا در این مورد هم شجاعانه عمل کرد و با تشکیل دادگاه‌های ویژه رسیدگی به این پرونده‌ها بدون در نظر گرفتن موقعیت شغلی و مناصب دولتی برخی افراد متخلف، برای احقاق حق مردم و بازگردان بیت‌المال تلاش کرد.

دانه درشت‌های سیاسی هم از تیررس عدالت مصون نماندند

شجاعت و نگاه قاطع آیت‌الله آملی اما در فرازهای تاریخی دیگری هم بر همگان روشن شد چنانکه در پایان عمر دولت دهم با بروز برخی تخلفات از سوی برخی مدیران ارشد دولتی و اعلام شکایاتی از سوی نهادهای مختلف از آنها، دادگاه‌هایی در این زمینه تشکیل شد که دادگاه “کهریزک” و پرونده “سازمان تامین اجتماعی” در زمره آنهاست؛ چنانکه پیش از برگزاری این دادگاه‌ها رئیس دستگاه قضا آماج فشارها و تبلیغات سوء برخی مغرضان قرار داشت اما با همه این مسایل در توسعه و تثبیت عدالت ایستادگی کرد.

رئیس قوه قضائیه در مواضع دیگری خطاب به مسئولان نظام گفت:‌” مسئولان باید حدود خود را بشناسند، همانطور که قانون اساسی حدود و مسئولیت‌ها را مشخص کرده‌ است و اگر بی‌تدبیری‌هایی دارند باید کنار بگذارند و از سخنان نادرست و بداخلاقی‌ها پرهیز کنند.”(جلسه مسئولان عالی قضایی۲۵ بهمن ۹۱)

دیانت و سیاست آیت‌الله در کنار هم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از س
خنان خود از رئیس دستگاه قضا به عنوان عالمی “خوش فکر”، “انقلابی” و “آگاه به مسائل” یاد کرده‌اند، در واکاوی این بیانات رهبر معظم انقلاب نیز چند نکته ویژه هویداست.

نکته اول؛ نقد “تفکرات لیبرالی”

آیت‌الله آملی بعنوان یک فقیه با احاطه بر علوم دینی و فقهی همواره در مقابل تفکرات ضد دینی اعلام موضع کرده و تاسی به “ولایت فقیه” را عامل بسیار مهمی در همبستگی مردم و حمایت همیشگی آنان از انقلاب دانست.

وی تصریح کرده است: با وجود ولایت فقیه در کشور بن‌بستی وجود ندارد و این نظام به رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری همواره به سوی قله کمال در حرکت بوده است و مردم نیز با درک این نعمت بزرگ و در پرتوی دینداری و اخلاق‌مداری، عزت‌مندانه و با اقتدار کامل پشتیبان نظام اسلامی بوده و هستند و همه مسئولان باید شکرگزار این نعمت‌ها باشند.

رئیس دستگاه قضا همچنین در نقد نظریه برخی  عناصر لیبرال در  همایش دکترین مهدویت که در ایام میلاد امام زمان(عج) طی ۲۲ خردادماه جاری برگزار شد ضمن رد تفکر لیبرالی اعلام کرد: ” توسعه‌ای که در دولت اصلاحات به آن اشاره شده مطلقاً تفکر لیبرالی بود و اینکه می‌گویند نباید با زور افراد را به بهشت ببریم ناشی از تفکر لیبرالی و مدرنیته است.”

نکته دوم؛‌ تحول در قوه قضاییه

انتخاب آیت‌الله آملی از سوی رهبر فرزانه انقلاب با هدف ارتقاء و ایجاد تحول در قوه قضاییه صورت گرفت و رئیس دستگاه قضا طی ۵ سال گذشته با برنامه ریزی متقن زمینه‌های خوبی را برای ارتقاء دستگاه قضا فراهم کرد، چنانکه تاسیس معاونت فرهنگی قوه قضاییه، معاونت اطلاعات و فن آوری، الکترونیکی شدن ثبت اسناد و بسیاری دیگر از این برنامه‌های جامع از این دسته‌اند و این کلام مقام معظم رهبری بسیار بجاست که ایشان را عالمی “خوش فکر” معرفی کردند.

نکته سوم؛ عالمی آگاه به مسایل روز

رهبر فرزانه انقلاب از آیت‌الله آملی به عنوان عالمی “انقلابی” و “آگاه به مسایل “ یاد کرده‌اند و ما این مواضع را در چند سال اخیر از سوی رئیس دستگاه قضا بارها و بارها دیده‌ایم که در فرازهای تاریخی مختلفی در مسایل روز داخلی و خارجی راهبردهای قابل تاملی را ارائه کرده است.

نکته نهایی؛ تمدید مجدد ریاست قوه قضاییه نشان دهنده مواضع صحیح آیت‌الله آملی

تمدید حکم آیت‌الله آملی برای هدایت دستگاه قضا طی ۵ سال آینده از سوی رهبر فرزانه انقلاب و اولویت‌های شش گانه‌ای که ایشان به عنوان راهبرد ارائه فرمودند، خط روشنی است بر مسیری که رئیس دستگاه قضا در ماموریت ۵ سال گذشته خود طی کرده و قطعا ادامه این روند با ورود به پرونده‌های جدید مفاسد گواه دیگری بر قاطعیت این مجتهد شایسته برای احقاق حق مردم خواهد بود.

آیت‌الله صادق آملی را بیشتر بشناسیم

آیت‌الله صادق آملی در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در نجف اشرف دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم آیت‌الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی «قدس سره» از اعاظم فقهاء و مراجع نجف اشرف و قم بوده‌اند که شاگردان بسیاری در این دو شهر بزرگ علم و تقوا پرورانده‌اند. مادرش صبیّه مرحوم آیتالله العظمی حاج سیّد محسن اشرفی «قدس سره» است که ایشان از بزرگان شهر اشرف(بهشهر) بود و در آن ‌شهر سمت ریاست و مرجعیت داشت و از شاگردان مبرّز مرحوم آخوند خراسانی «قدس سره» محسوب می‌شد که به علت انزوا طلبی، نام چندانی از خود باقی نگذاشته است.

قریب یکسال و اندی داشت که مرحوم والد از نجف اشرف به شهر قم نقل مکان نمودند و بساط تدریس در این شهر گشودند.

تحصیلات اولیه: از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ در مراحل دبستان و دبیرستان به دروس جدید اشتغال داشت و در همه این سطوح، درس‌ها را با موفقیّت تمام به پایان برد و کمتر اتفاق می‌افتاد که رتبه اوّل را حائز نباشم.

آیت‌الله آملی در سال اول دبیرستان مسیر تحقیقات خود را فراتر از درس‌های معمولی دبیرستان فراتر برد و کتاب‌های متعدد دانشگاهی در رشته ریاضی را فراگرفت. کتبی مانند:

Precalculus نوشته Serge lang و دو مجلّد Calculus نوشته Tom. Apostol و Mathematical Analysis نوشته Rudin  و Measure Theor نوشته Monro و همه این‌ها قبل از وارد شدن به سال چهارم دبیرستان بود.

با فراهم آمدن بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف، عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی شد که ناگهان زندگی چرخش تمام پیدا کرد و اندیشه و شوق تحصیل در علوم و معارف اسلامی و دنبال کردن مسیر تحقیقات فقهاء و مجتهدان و فیلسوفان اسلامی، حرکتی دیگر را باعث شد. علل این شوق و اندیشه جدید خود داستان عجیبی دارد که این‌جا مجال بیان آن نیست.”

تحصیلات علوم اسلامی:

“به هر حال با تغییر مسیر علمی و فی الواقع تغییر مسیر زندگی‌، از سال ۵۶ وارد عالم طلبگی شد و با ولع و اشتیاق فراوان علوم رسمی حوزه را فرامی‌گرفت، و در کنار آن‌ها با مباحث فیلسوفان غربی هم آشنا می‌شد.

اکثر درس‌های دوره مقدمات و سطح حوزه را با اساتیدی مبرز و عمدتاً به طور خصوصی طی کرد. بحث‌های خارج اصول و فقه را از محضر مرحوم والد آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی«قدس سره» و آیت‌الله العظمی حاج شیخ حسین وحیدی خراسانی دامت برکاته که افتخار دامادی ایشان را هم دارم، استفاده برده‌ام. فلسفه اسلامی را نیز مدّتی در نزد آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله حسن‌زاده آملی استفاده کرد.

از حوالی سال ۱۳۶۸،پس از تدریس بسیاری از کتب سطح، به تدریس خارج اصول و پس از مدّتی به تدریس خارج فقه پرداخت و بحمدالله تاکنون مشغول به این دو بحث است.

در جریان انقلاب در کنار مرحوم والد، در پاره‌ای اقدامات شرکت جست و پس از چندی حس کرد تهاجم فرهنگی غرب کمی از تهاجم نظامی آن ندارد و لذاخویش را در مقابله با این تهاجم فرهنگی قرار داد. تهاجمی که ایمان مردم را هدف گرفته و قطعاً در راستای اهداف شوم استعماری است. چون نیک می‌دانند این کشور اسلامی با ایمان مردم زنده مانده است نه تجهیزات مادی و اقدامات نظامی.

مدت‌هاست که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله با بیانات مختلف به این خطر عظیم اشاره کرده‌اند و اخیراً هم با بیانی صریح و رسا به افشاء آن پرداخته‌اند.

علاوه بر تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و نگاشتن کتاب‌ها و مقالاتی در باب مباحث جدید کلامی چند سال است که به عضویت هیت علمی دانشگاه قم در آمده‌ و به طور منظم در دانشگاه تربیت مدرس قم در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفه تطبیقی تدریس می‌کند و در دانشگاه رضوی مشهد، هم پاره‌ای از پژوهش‌های فقهی و فلسفی را سرپرستی می‌کند.

آثار قلمی‌ وی برخی به طبع رسیده است که عمده‌ترین آن‌ها عبارت است از:

۱.  فلسفه اخلاق در قرن حاضر، نوشته وارنک این کتاب ترجمه‌ای است از Contemporay moral philosophy که با تعلیقات مبسوط وی به طبع رسیده است. انتشارات علمی فرهنگی، تهران، ۱۳۶۲. (در سن ۲۳ سالگی)

۲. انسان از آغاز تا انجام، نوشته علامه سیّد محمّد حسین طباطبایی، این کتاب ترجمه‌ای است از (کتاب الانسان) که با تعلیقات مبسوط وی همراه است. انتشارات الزهراء، تهران چاپ دوم، ۱۳۷۱.

۳. سرمایه ایمان، ملا عبدالرزاق لاهیجی تصحیح این کتاب توسط آیت الله آملی صورت گرفته است. انتشارات الزهراء، تهران، چاپ سوم ۱۳۷۲.

۴. معرفت دینی، نقد نظریّه قبض و بسط تئوریک شریعت، مرکز ترجمه و نشر کتاب تهران، ۱۳۷۰

۵. قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر، مرکز ترجمه و نشر کتاب، تهران ۱۳۷۲

۶.  واجب مشروط، انتشارات کنگره شیخ انصاری «قدس سره» ۱۳۷۴

۷. فلسفه تحلیلی، دلالت و ضرورت، انتشارات مرصاد، قم،

کتاب‌های زیر در حال تدوینند:

۸. مکتوباتی در حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه، انتشارات مرصاد

دین و اخلاق،(ترجمه از انگلیسی) انتشارات مرصاد

۹. فلسفه تحلیلی، تئوری‌های معناداری

۱۰.  فلسفه تحلیلی، فعل گفتاری

۱۱.  زبان دین

۱۲.  براهین اثبات واجب، برهان وجودی

۱۳.قلمرو دین

۱۴.  مبانی کلامی فلسفی حکومت دینی

۱۵.  فلسفه اخلاق

علاوه بر کتاب‌های فوق مجموعه متعددی از مقالات کلامی، فلسفی در مجلات مختلف همچون نقد و نظر و کیهان فرهنگی و ماهنامه صبح و … به طبع رسانده‌ است.

در فقه و اصول، تقریباً تمامی درس‌هایی راکه شرکت جسته‌ تقریر کرده‌ و به علاوه دو مجلّد در علم اصول از ابتدا تا مبحث مشتق به عربی نگاشته‌ و رساله‌ای مبسوط در صلوه مسافر به شکل شرحی بر عروه الوثقی تصنیف نموده که تتمه‌ای از آن باقی مانده است.

در سال ۱۳۷۷بعنوان نماینده دوره سوم مجلس خبرگان از استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافت، و در سال ۱۳۸۰ با حکم مقام معظم رهبری بعنوان عضوی از فقهای شورای نگهبان منصوب گشت که ادامه داشت و  در ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۸ توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب و جانشین آیت‌الله شاهرودی شد.”

باشگاخ خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه