عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی:

وضعیت گیلان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ خالی شدن روستاها از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی+ آمار

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی با بیان اینکه وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد، گفت: در سیاهکل ۴۱درصد اراضی، فومن از ۸روستا ۳۱ درصد اراضی، لنگرود ۵روستا و ۲۷درصد اراضی، تالش ۴۰درصد اراضی و انزلی ۶روستا ۱۰درصد اراضی در اختیار غیر بومی ها قرار دارد.

وضعیت گیلان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ خالی شدن روستاها از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی+ آمار

به گزارش خبرنگار هشت دی، رضا علیزاده پیش از ظهر امروز در «نشست مهاجر پذیری گیلان چالش ها و فرصت ها» در دانشگاه گیلان با بیان اینکه هشدارها در رابطه به مباحث مهاجرت پذیری داده شده ولی به آن توجه نمی شود اظهار کرد: موضوع مهاجرت هنوز تبدیل به مسئله نشده لیکن اگر به عنوان آسیب برسی کنیم، حالت آسیب شناسانه دارد و در آینده ای نزدیک به مسئله تبدیل می شود.

وی تداوم پذیری، کشاورزی پایدار، حفظ محیط زیست و رفع تبعیض را از ویژگی های توسعه مطلوب خواند و افزود: اگر توسعه نباشد بی عدالتی، نابرابری و توسعه نامتوازن رخ می دهد.

 عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی در ادامه با اشاره به توسعه های نامتوازن تصریح کرد: ناکارآمدی نظام برنامه ریزی، مغفول ماندن آمایش سرزمینی، ضعف نظام بودجه بندی، تمرکز گرایی، نقصان در سازوکار نهادین، افزایش حاشیه نشینی و افزایش مهاجرت از نتایج توسعه نامتوازن است که عملا این هارا در سطح نهاد و استان ها می بینیم.

علیزاده با بیان اینکه پس از انقلاب برنامه های توسعه داشتیم که در ۳۰پژوهش اخیر در تمام برآوردها، گیلان جز استان های نیمه برخوردار است گفت: هیچ برنامه ای برای پیشرفت نداریم و فقط واکنش نشان می دهیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان با اشاره به مهاجرت از استان های جنوبی و مرکزی به استان با بیان اینکه این شکل از مهاجرت در کل استان پراکنده است، ابراز کرد: مشکلات اقلیمی و محیط زیست، خشکسالی، ریزگردها، تشنگی ایران می تواند از دلایل مهاجرت باشد.

علیزاده در ادامه افزود: بر اساس آمارهای سال ۸۵ تا ۹۵، البرز، تهران، اصفهان، گیلان و مازندران جز ۵ استان مهاجر پذیر و استان های خوزستان، لرستان، سیستان و چهار مهحال بختیاری جز استان های مهاجر فرست هستند.

** وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ زمین به قیمت پایین در اختیار غیر بومی ها قرار می گیرد

وی با بیان اینکه وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد، بیان کرد: در سیاهکل ۴۱درصد اراضی، فومن از ۸روستا ۳۱ درصد اراضی، لنگرود ۵روستا و ۲۷درصد اراضی، تالش ۴۰درصد اراضی و انزلی ۶روستا ۱۰درصد اراضی در اختیار غیر بومی ها قرار دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی توسعه نامتوازن رخ داده در ایران را اصلی ترین نکته این مشکل دانست و گفت: این‌روند تقرییا در تمام گیلان در حال اجرا است و زمین به قیمت پایین در اختیار غیر بومی ها قرار می گیرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه بررسی ها نشان می دهد در راستای حفظ ارزش دارایی ها در دولت دوم روحانی و احمدی نژاد، افزایش مهاجرت داریم، بیان کرد: یکی از دلایل آن کاهش ارزش پول ایران است که افراد می خواهند پول را به ملک تبدیل کنند.

** برخی دهیاران به جای گرفتن توسعه برای روستای خود درپی فروش زمین کشاورزان هستند

وی دلیل فروش اراضی را فقدان شغل و نرخ بیکاری، فقدان امکانات بهداشتی، رشد دلالی توسط بنگاه ها شوراها و دهیاران خواند و افزود: متاسفانه برخی دهیاران به جای گرفتن توسعه برای روستای خود درپی فروش زمین کشاورزان هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی با بیان اینکه گیلان‌ جز سه استان پر‌تراکم‌ کشور است و هرگونه افزایش جمعیت مشکلات اساسی نظیر مشکل محیط زیست ایجاد می کند ابراز کرد: افزایش زباله ها که به گفته مسئولین هم اکنون نیز در حالت فوق بحران قرار دارد، کمبود تخت بیمارستان حتی در وضعیت کنونی و با این جمعیت، کمبود بیمارستان خصوصی، نبود تصفیه خانه و … از جمله مشکلات زیست محیطی است‌.

** از مجوز ساخت ویلا در کوه و جنگل تا سه برابر شدن تولید زباله و پسماند/ ظرفیت فعلی گیلان تحمل افزایش جمعیت را ندارد 

علیزاده نبود زیرساخت های استان نظیر جاده های فوق خطرناک بدون ابتدایی ترین امکانات نظیر روشنایی و عدم نصب گاردریل را از دیگر مشکلات استان خواند و تاکید کرد: ظرفیت فعلی گیلان تحمل افزایش جمعیت را ندارد اگر با همین پکیج زیرساختی و امکانات جلو تر برویم مشکلات افزایش می یابد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت گیلان و سه برابر شدن زباله و پسماند بیان کرد: وقتی در کوه و جنگل مجوز ویلا می دهید تمام مراتع و اراضی کشاوزی را نابود می کنید.

** خالی شدن روستاهای گیلان از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی به خالی شدن روستا از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی اشاره کرد و گفت: مهاجر فعلی تولید کننده نیست زیرا اغلب در دوران‌ بازنشستگی خود مهاجرت می کنند پس مصرف کننده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه