آتش سیاست زدگی مزارع شفت را سوزاند / در مژدهه حق با کیست؟ ذی حق یا ذی نفوذ؟

چرا بعضی از مدیران به جای کار اداری،کار جناحی و باندی انجام می دهند ، به جای ذی حق ، ذی نفوذ را حق می دانند چرا خدمات شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به کام ها تلخ می سازند؟ چرا بعضی ها در تصمیم گیریها، تدبیر را به تمسخر می گیرند؟

آتش سیاست زدگی مزارع شفت را سوزاند / در مژدهه حق با کیست؟ ذی حق یا ذی نفوذ؟

به گزارش ۸دی نیوز، مژدهه یکی از روستاهای قدیمی شهرستان شفت استان گیلان می باشد.دراین روستا بیش از یکصد خانوار زندگی می کنند و شغل عمده آنها کشاورزی برنج می باشد.یعنی از همین راه امرار معاش می کنند و امورات خود را می گذرانند.

برنج که با رنج بیگانه نیست قبل از هر چیزی به آب نیاز دارد،مژدهه هم ازاین موضوع مستثنی نیست البته نا گفته نماند که آب سفیدرود به این مزارع نمی رسد و آنها فرا دست کانال قرار دارند به ناچار کشاورزان از گذشته ی منابعی مثل رودخانه،استخر ذخیره آب برای آبیاری مزارع خود تهیه و عملیاتی نموده اند.

8deynews-mojdahe-shaft00002

مزارع روستای مژدهه دو بخش است:

یک بخش آن که در قسمت پایین دست قرار دارد که به ۱۴۰تا۱۵۰هکتار می رسد و حدود ۹۰ کشاورز در آن به فعالیت مشغول هستند منبع آبیاری این مزارع ۴ استخر می باشدکه سالیان متمادی برای این مزارع ساخته شده است.

اما بخش دیگر مزارع روستای مژدهه، قسمت بالا دست آن می باشد که میزان آن حدود ۱۰تا۱۲ هکتار می باشد به همین تعدادهم کشاورز دارد البته نا گفته نماند که منبع آبیاری این بخش دو استخر ذخیره آب و آب یک رودخانه می باشد که به وسیله نهر به مزارع بالا دست هدایت می شود.

کشاورزان بالا دست و پایین دست سالهای متمادی بدون اینکه مشکلی داشته باشند در کنار هم با صفا و صمیمیت زندگی می کردند و با شادابی و نشاط به فعالیت مشقول بوده و حتی کمک کار هم دیگر هم بودند.

خشکسالی های اخیر باعث گردید در خواستهایی از طرف کشاورزان پایین دست برای تامین آب مزارع شان برای مقامات مسئول تنظیم شود آنها حتی شخصی رااز جانب خودشان به عنوان نماینده انتخاب نموده ،تا پیگیر درخواست آنها باشد.

ظرف دو سال گذشته نماینده کشاورزان پایین دست روستای مژدهه بارها و بارها به ادارات مربوطه شهرستان شفت مراجعه نموده و مکاتبات فراوانی هم داشته است هیچ وقت به نتیجه مورد نظر نمی رسد علت آن عدم اعتبار و علت آن را هم تحریم های ظالمانه غرب می شود.این نماینده بالاخره موفق می شود راهی پیداکند و آن اینکه نامه ای از فرماندار وقت شهرستان برای ستاد حوادث استان می گیرد و بعد هم از سفارش نماینده سابق شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی به مدیران استانی بهره مند می شود و حتی بارها نماینده سابق مجلس شورای اسلامی توصیه لازم رابه مدیران استانی که از قضا روابط حسنه ای هم با این مدیران داشته، می نماید.نتیجه این می شود که اعتباری برای لایروبی استخرهای ذخیره آب مزارع کشاورزان پایین دست، گذاشته می شود و به دنبال آن هم انتخاب پیمانکار و اجرای عملیات شروع می گردد.این موضوع موجی از شادی و امید برای کشاورزان پایین دست ایجاد نمود که از الطاف نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت کریمه بهره مند شده و بارها تشکر و قدردانی خود را اعلام نمودند.

اما در بخش بالادست روستای مژدهه یک نفر که به نماینده فعلی علاقه مند بوده و به ایشان هم ارادت داشته است باکمک دیگر علاقه مندان نماینده فعلی و بعضی از مدیران شهرستان شفت درصدد مقابله با این اقدام برآمدند.این شخص به تحریک کشاورزان بالا دست روستای مژدهه پرداخت تااز استخرهایی که برای پایین دست تهیه شده و در طول تاریخ هم متعلق به آنها بوده است ، بهره شوند به همین منظور مکاتباتی با بخشدار بخش مرکزی شفت سید حسین نورانی می نماید.بخشدارهم با توجه به علاقه ایشان به نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی مساعدت ویژه

می نما ید حتی بعضی از ادارات مربوطه را باخود همراه میسازد و نتیحه این می شود که باید از استخرهای پایین دست برای مزارع بالا دست لوله گذاری شود این در حالی است که مزارع پایین دست به شدت با کم آبی مواجه می باشد.

بالاخره پنجشنبه۲۲خردادماه سال جاری لوله ها آورده میشود،کشاورزان پایین دست که این کار را دزد دانه و نوعی ظلم به خود می دانستند مانع انجام لوله گذاری می شوند.ماشین بخشداری را از بین راه برمی گرداند و عذر بیل میکانیکی را هم می خواهند اما دقایقی بعد متوجه می شوند که با تحریک شخصی کشاورزان بالادست بابیل دستی بازوی استخر را شکافته و قصد گذاشتن لوله ها را دارند.

ده ها تن از کشاورزان پایین دست به محل می روند و دو گروه بالا و پایین روبروهم قرار میگیرند. حرمت شکنی و نا امنی به اوج خود می رسد بالاخره کشاورزان پایین دست موفق می شوند لوله ها را کنار بگذارند و شکاف ایجاد شده را پر کنند این در حالی بود که لحظه به لحظه به تنش موجود اضافه می شد و می رفت که کار به جای باریکی برسد اما با دخالت پلیس امنیت شهرستان کار به خیر می گذرد و به دو طرف ابلاغ می شود که جمعه هیچ کاری صورت نگیرد تا شنبه مسئولین شهرستان در این مورد تصمیم بگیرند اما شخصی که علاقه مند به نماینده فعلی می باشد در روز جمعه به تحریک کشاورزان بالا دست می پردازد و آنها را به لوله گذاری مجدد تشویق می نماید و آنها هم همین کار را می کنند. این عمل آنها ، پاسخ کشاوران پایین دست را به همراه داشت باز هم سر محل حضور می یابند که مانع این کار شوند. البته وضعیت این بار بدتر است به طوری که علاوه بر بی حرمتی ، لاستیک چند خودروی کشاورزان پایین دست با چاقو پاره می شود، این قضیه داشت اوج می گرفت که درگیری طرفین شکل بگیرد و خونی ریخته شود که با حضور به موقع پلیس امنیت شهرستان شفت ، موضوع فیصله پیدا نمود.

8deynews-mojdahe-shaft00001

روز شنبه جلسه ای از ساعت ۸ صبح تا ۱۲.۳۰ در فرمانداری به ریاست معاونت فرماندار برگزار گردید و پس از آن به محل استخرها حضور یافتند این در حالی بود که کشاورزان پایین دست پیر، جوان ، زن و مرد از صبح زود در کنار استخرها بیتوته کرده بودند. دیده شد به محض رویت ماشین اداره ، دوزن لنگ کفش خود را از پادرآورند وقتی گفتم این چه کاری است ، گفتند می خواهند از بخشدار مرکزی شفت پذیرایی کنیم، صحبت نموده و پشیمانشان کردم اما آتشی در عمق جانم زبانه می کشید چون خوب به یاد دارم که در اوایل انقلاب مردم به مسئولین برای نماز اقتداء می کردند اما الان …؟!!

معاون فرماندار و هیئت همراه با مردم صحبت کردند و وعده دادند که با حضور کارشناسان، و پس از آن در جلسه ای تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد و مشکل برطرف می گردد. در این روز هم پلیس حضور داشت.

فرصت پیدا کردم تا با طرفین دعوا گفتگوی ترتیب دهم از بالا دست شروع نمودم و پرسیدیم شما قبلا از آب استخرها استفاده می کردید؟گفتند:نه ما نه پدران ما از آب این استخرها هیچوقت استفاده نمیکردیم.گفتم خوب الان چیکارمی کنید؟پاسخ شنیدیم که کمبودآب داریم سوال شد این راه درست است؟ می شنوم به ما گفتند بخشدار ، مدیران و نماینده فعلی مجلس با شما هستند. پس ما می توانیم مشکل کم آبی خود را حل کنیم. می گویم چرا این مشکل کم آبی را از طریق دیگری مثل گرفتن اعتبار و لایروبی استخرهایتان حل نمی کنید؟ می گویند ما از خدامون هست ، ببینید ما راضی به این گونه کارها مثل لوله گذاری نیستیم آن   پایین دستها قوم خویش، دوست و رفیق ما هستند فقط به ما گفتند کم نیاوریم تا روی کسی کم شود. پس از گفتگو که هر چند در فضا صمیمی انجام نشد در جمع پایین دستها حضور یافتم بین آنها روحانی ، پاسدار، جوان، پیر ، ورزشکار و …. دیده می شد فضا بسیار ملتهب بود علت را جویا شدم گفتند حق ما است ، نمی توانیم اجازه بدهیم که حقمان را پایمال کنند و به ما ظلم روا دارند ، کمبود آب در مزارع ما بیداد می کند، چه کنیم؟ در مقابل این پاسخ محکم جوابی نداشتم و مات مبهوت بودم که پیرمردی گفت این استخرها ناموس ما هستند چطور اجازه نمی دهیم دست زنم را بیگانه بگیرد اینجا هم خونم را خواهم گذاشت . گفتگو را بی فایده دیدم چونکه در خانه اگر کس است همین یک حرف بس است.

روز یکشنبه جلسه ای در فرمانداری شفت گذاشته ، تصمیماتی هم گرفته می شود مثلا استخرهای بالا دست لایروبی کردند و همچنین لوله گذاری منتفی میشود اما تصمیم دیگری هم گرفته می شود که امروز خود یک چالش جدیدی ایجاد نموده است و این چالش در حال تبدیل شدن به یک بحران می باشد و آن تصمیم این بود که به جای لوله گذاری ، از موتور پمپ استفاده شود و به مزارع بالا دست آبرسانی شود این در حالی است که کشاورزان پایین دست که استخرها متعلق به آنها بوده و برای آنها ساخته شده است با مشکل شدید کم آبی مواجه هستند. آنها می گویند بر اساس چه چیزی به کشاورزان بالا دست حق مشاء از استخرهای پایین دست داده اند در حالیکه آنها هیچ سابقه ای نداشته و حتی حق مجرا نداشتند؟ چرا بعضی از مدیران به جای کار اداری،کار جناحی و باندی انجام می دهند ، به جای ذی حق ، ذی نفوذ را حق می دانند چرا خدمات شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به کام ها تلخ می سازند؟ چرا بعضی ها در تصمیم گیریها، تدبیر را به تمسخر می گیرند؟

آیا عدالت و انصاف هم به تمسخر گرفته میشود؟ و آیا صدای یا للمسلمین ما شنیده خواهد شد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
مطلب جالبي بود و به حق نوشته شده بود
در حاشیه