روباه پیر در فکر بازگشت به ایران/خط و نشان “هیگ” برای تهران!

در حالی‌که مقامات انگلیسی اعلام کردند به زودی سفارت انگلیس در ایران بازگشایی می شود، برخی از مقامات ایرانی با ذوق زدگی به استقبال این موضوع رفته اند.

روباه پیر در فکر بازگشت به ایران/خط و نشان “هیگ” برای تهران!

به گزارش۸دی نیوز به نقل از دانا، چندی پیش خبری در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس در ایران از سوی برخی از منابع خارجی منتشر شد.

وزیر خارجه انگلیس در این خصوص گفت: قصد ما بازگشایی سفارت در تهران با حضور مجموعه‌ای کوچک از کارمندان در اولین زمان ممکن پس از هماهنگی‌های عملی است. 
 
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که در مجلس این کشور قرائت کرد گفت: مجلس را در جریان پیشرفت‌های حاصل شده در روابط دوجانبه با ایران قرار دادم و قبلا گفته‌ام که تصمیم ما برای پایان دادن به فعالیت‌های رسمی دفاتر حفاظت منافع نشانه‌ای از افزایش اطمینان ما در برقراری تعاملات دوجانبه مستقیم به جای تعاملات غیرمستقیم از طریق واسطه‌های سوئدی و عمانی است. 

 هیگ در ادامه سخنانش اظهار کرد: ما دو نگرانی عمده در بازگشایی سفارت در تهران داشته‌ایم که شامل امنیت کارمندان سفارت بریتانیا و اطمینان از توانایی انجام وظایف این کارمندان بدون مانع‌تراشی بودیم.

این اظهارات هیگ در حالی است که هنوز هیچ مقام رسمی از ایران اطلاعات یا جزئیاتی از این موضوع منتشر نکرده است و این سکوت نشان دهنده رضایت دولت از بازگشایی سفارت انگلیس در ایران است.

این در حالی است که پس از جریان فتنه ۸۸ و برخی از اقدامات کارشکنانه آنها علیه ایران از جمله جاسوسی و حمایت از فتنه گران، مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که دولت را ملزم به کاهش روابط با انگلستان کرد. 

اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و در اواخر مهر ماه سال گذشته خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها از طریق “انتخاب کاردار غیر مقیم” پس از دو سال قطع رابطه رسمی بین تهران و لندن منتشر شد.

نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این خصوص اظهار داشت: سابقه چند ۱۰ ساله حضور انگلستان در ایران پر از خیانت، دخالت و اقدام علیه ملت ما است که این خیانت‌ها تنها به قبل از انقلاب ختم نشده و به بعد از انقلاب نیز مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: آن حرکت اعتراضی که مردم نسبت به سفارت انگلستان نشان دادند بـه خاطر موضع‌گیری‌های ناحق و مداخله‌جویانه دولت انگلیس بود و این حق مردم است که نسبت به اینگونه مسائل واکنش نشان دهند که منجر به کاهش روابط و در نهایت قطع روابط شد.

اگرچه دولت فعلی مهم ترین برنامه خود را سیاست خارجی و گسترش روابط دیپلماتیک با دیگر کشور ها گذاشته است، اما مهمترین اصل در این ارتباط گیری ها حفظ منافع ملی ایران است.

خباثت‌های انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون هرگز از ذهن ملت ایران پاک نشده است و قطعاً از این به بعد هم انگلیس استراتژی خود را در قبال ایران تغییر نخواهد داد.

باید مسئولین فعال در سیاست خارجی کشور ابتدا لزوم ارتباط گیری با این کشور کارشکن را مشخص کنند و در نهایت به چراغ سبز انگلیسی ها پاسخ مناسب بدهند.

تجربه ارتباط گیری با آمریکا و نشستن بر سر میز مذاکره تجربه بزرگی برای ایران است که کشور های سلطه گر برای منافع ایران قدمی به سوی ایران بر نمی دارند و تا جایی که بتوانند به دنبال ضربه زدن به ایران هستند؛ چرا که با اساس جمهوری اسلامی مشکل دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه