در ۳۰ سال اخیر عربستان کاشته و ایران برداشته است

عربستان اکنون هیچ پایگاه استراتیژی، ملی و یا اسلامی در منطقه ندارد. بجای اینکه پدر معنوی مسلمانان سنی مذهب باشد، به زمینه ساز قدرتمند تر شدن شیعیان در حکومت هایی که اکثریت جمعیت آن سنی هستند، تبدیل شده است.

در ۳۰ سال اخیر عربستان کاشته و ایران برداشته است

به گزارش ۸دی نیوز، “عبدالسلام محمد” نویسنده و روزنامه نگار یمنی در جدید ترین مقاله خود تحت عنوان «ایران در مرکز دایره عربستان قرار دارد»، نگاهی اجمالی به شکست های عربستان و پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر در منطقه انداخته است.

وی در ابتدای مقاله خود، این پرسش را مطرح می کند که “چرا همواره عربستان سعودی زمین را آماده می کند و غذا را می پزد، اما ایران می خورد؟!”

او در ادامه این مقاله می نویسد: در جنگ افغانستان در سه دهه پیش، عربستان از ایالات متحده آمریکا حمایت کرد تا شبکه القاعده به رهبری “أسامه بن لادن” تشکیل شود و به مبارزه با ارتش اتحاد جماهیر شوروی بپردازد و در حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ باز هم عربستان به طور مخفیانه از آمریکا حمایت کرد اما در نهایت برنده این نبرد، ایران شد.

این نویسنده یمنی می افزاید: در حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۰، باز هم سعودی از آمریکا حمایت کرد و در جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا و متحدانش علیه رژیم “صدام حسین” یک بار دیگر عربستان حامی آمریکا بود اما بعد از جنگ، عراق به دست ایران افتاد.

وی افزود: در لبنان، عربستان در پایان دادن به جنگ داخلی که بیش از ۳۰ سال ادامه داشت، نقش آفرین بود اما با پایان جنگ، حزب الله که همپیمان اصلی ایران است، قدرتمند تر از گذشته شد و تقریبا قدرت بلامنازع در لبنان شده است.

او در ادامه نوشت: در سوریه هم عربستان اولین و اصلی ترین حامی جنگجویان علیه حکومت “بشار أسد” شد اما در نهایت دیدیم که حکومت سوریه که همپیمان ایران است، پیروز شده و پایگاه ایران در این کشور نسبت به عربستان قوی تر شده است.

“عبدالسلام محمد” افزود: اکنون هم رقابتی پشت پرده میان عربستان و ایران در یمن وجود دارد. باید دید که آیا عربستان در یمن هم اشتباه های سابق خود را تکرار می کند و یک پایگاه دیگر در منطقه را به ایران واگذار خواهد کرد؟!

این نویسنده یمنی نوشت: اخیرا سفیر عربستان دیدارهایی با نمایندگان جنبش حوثی که همپیمان ایران است، داشته و این به معنی آن است که عربستان کم آورده و می خواهد به ایران و حوثی ها امتیاز بدهد. پیش بینی می شود در آینده هم امتیازات بیشتری به حوثی ها و ایران بدهد.

این روزنامه نگار یمنی ادامه داد: باید گفت عربستان اکنون هیچ پایگاه استراتیژی، ملی و یا اسلامی در منطقه ندارد. بجای اینکه پدر معنوی مسلمانان سنی مذهب باشد، به زمینه ساز قدرتمند تر شدن شیعیان در حکومت هایی که اکثریت جمعیت آن سنی هستند، تبدیل شده است. علت این مسأله هم خدمت رسانی عربستان به آمریکا است. حکومت سعودی اکنون ضامن تسلط و حضور آمریکا در منطقه است.

وی همچنین نوشت: تصور کنید اگر حوثی به قدری قدرتمند شوند و حکومت یمن را در دست گیرند، چه بلایی سر عربستان خواهد آمد؟! از شمال با سوریه و عراق که همپیمانان ایران هستند درگیر است و از جنوب با یمن.

“عبدالسلام محمد” در پایان نوشت: شاید بتوان گفت یکی از علل این همه مشکلاتی که عربستان دارد این است که اخوان المسلمین را دشمن خود می داند این در حالی است که از ابتدای تأسیس اخوان تاکنون هیچ گاه تفنگ به سمت عربستان نگرفته است. عربستان باید با اخوان همپیمان شود تا بتواند بر جهان عرب مسلط شود اما بعید به نظر می رسد این کار را بکند زیرا حوادث اخیر مصر گویای مسأله ای دیگر است.

منبع: شیعه آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه